    From: PeJot <s...@n...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Mechanizm zegara
    Date: Sun, 27 Aug 2023 10:29:33 +0200
    <1...@g...com>

    W dniu 27.08.2023 o 09:11, Konrad Anikiel pisze:

    > Walcownia produkuje taśmę szeroką i długą, pojedynczy zwój potrafi mieć 100 ton.
    Taki zwój idzie do Service Centre, gdzie albo cały zwój kupuje klient (końcowy
    odbiorca albo stockist) i sobie zamawia to pocięte na wąskie rolki, albo na arkusze.
    Albo rolka jest własnością SC, który tnie ją tak jak mu pasuje do handlu detalicznego
    (zwykle arkusze 1x2 m, albo inne standardy, co chałupa to zwyczaj). Producent
    zegarków ma za małe zapotrzebowanie żeby hucie/walcowni chciało się z nimi gadać o
    stu tonach materiału. Oni idą do Service Centre i pytają co akurat jest na półce w
    postaci taśmy, chyba że chce arkusze w ilości kilkunastu ton, bo takie są zwykle
    minima w SC. Albo idzie do stockista i dostaje arkusze w dowolnej ilości, choćby
    jednej blachy na palecie. W zależności od zastosowania w każdym z tych źródeł masz
    inne możliwości wyboru tolerancji. Jak kupisz od walcowni albo w SC cały surowy zwój
    100-tonowy, to go sobie pokroisz tak jak chcesz i będziesz kontrolował tolerancje w
    każdym z tych kawałków w zależności od dowolnie wybranej lokalizacji względem
    surowego zwoju., jego osi centralnej, odległości od brzegów, początku/końca tego
    zwoju itd. A jak od stockista- to dostaniesz to co dadzą, czyli random. A klient może
    być całkiem poważny, tyle że te 100 ton to może być dla niego ilość na 15 lat
    produkcji, czyli w to nie pójdzie.

    Pracowałem przy produkcji silników elektrycznych. Wszystkie detale były
    cięte z rolek materiału, zamówionych na konkretną szerokość, na jaką był
    zaprojektowany wykrojnik. Tak były cięte detale z blach prądnicowych,
    ale także fosforobrązu czy aluminium. Masówka.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza