    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 28 Oct 2012 00:01:35 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Mapa 3d
    From: "M.M." <m...@g...com>
    Cc: PK <P...@n...com>

    W dniu sobota, 27 października 2012 22:39:24 UTC+2 użytkownik PK napisał:

    > O dokładność współrzędnych wynikającą z drgań bym się nie
    > martwił. Odzyskanie dokładnego modelu 3D wymagałoby zrobienia
    > continuum zdjęć (przynajmniej...).
    Dlaczego trzeba tak dużo?

    > Jeśli zrobisz odpowiednio dużo
    > zdjęć, to będziesz mógł uśredniać położenia punktów, więc zniwelujesz
    > wpływ takich "symetrycznych" błędów jak drgania.
    Nie jestem przekonany co do tego. Weźmy np. dalmierz optyczny. Ten sam obiekt
    widzimy z dwóch różnych miejsc (miejsce A i B) pod dwoma różnymi kątami. Znając:
    a) ogniskową,
    b) rozmiar matrycy,
    c) odległość matrycy od ogniskowej,
    d) kąty pod jakimi były robione zdjęcia
    e) współrzędne z których były robione zdjęcia
    f) w końcu: położenie obiektu na matrycy względem narożnika
    można ustalić odległość obiektu. Może punkty a-e podałem nadmiarowo, ale
    punkt f musi pozostać na pewno, więc mamy do czynienia z maszynowym
    rozpoznawaniem obrazu. Jeśli się nie mylę, to automat będzie musiał obraz
    podzielić na malutkie obszary, a każdy obszar ze zdjęcia A zlokalizować
    na zdjęciu B (albo ustalić że obszar zniknął/pojawił się). Nie wiem, ale
    Wydaje się to bardzo trudne. Można zrobić więcej zdjęć, ale soczewka może
    się zabrudzić, może być rożne oświetlenie, mogą być niespodziewani goście
    (np. przeleci mucha), no i pomiar pozycji obiektywu obarczony błędem.
    Na razie nie wiem jak takie coś należałoby uśredniać.

    > Zarys kształtu uzyskać łatwo pod waruniem, że obiekt ma jakieś punkty
    > charakterystyczne (barwa, ew. rozmiar). Wtedy robisz kilka zdjęć z
    > określonych punktów, bierzesz kartkę i długopis, wypisujesz wzory
    > i klepiesz program. Długie to pewnie nie będzie.
    Chodzi o to, że jeśli ma charakterystyczne punkty to też powinny zostać
    znalezione automatycznie, użytkownik nie może ich zaznaczać, ani w żaden
    sposób podpowiadać programowi.

    > Zresztą takich programów jest już dziś naprawdę sporo (nawet dużych
    > komercyjnych projektów jest przynajmniej kilka). Google wypluwa proste
    > modele budynków na podstawie zdjęć satelitarnych, czyli zrobionych z
    > dość małego kąta bryłowego, a przy skanowaniu małych obiektów możesz
    Muszę to zobaczyć. Jeśli google sobie radzi, to by dobrze wróżyło :)