  • Data: 2018-01-12 07:48:07
    Temat: Re: Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
    Od: "miumiu" <a...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości
    news:p35jg1$qld$1@node2.news.atman.pl...

    > Z tematem nic ale z wypowiedzią, na którą odpowiedziałem - wszystko.

    Szybę można wyprodukować lepiej lub gorzej. Szyba hartowana musi być
    odprężana w wysokiej temperaturze przez dość długi czas. Wtedy zanikają
    naprężenia wewnętrzne. Oczywiście to kolec w d... dla księgowych, bo ci
    chcieliby zeby odprężanie trwało minutę a nie parę godzin. I pewnie jest
    jakiś kompromis, który sprawia szyby montowane już w samochodach nadal mają
    jakieś naprężenia i w szczególnych sytuacjach (polewanie gorącą wodą,
    odprysk, stanie w słońcu) może to spowodować ryskę a wtedy to już leci
    lawinowo. Podejrzewam, że z 20 lat temu szyby miały lepszą jakość niż
    dzisiaj.

    Nawiasem mówiąc szkło jest dość ciekawym materiałem, wytrzymałość na
    rozciąganie obliczeniowa jest rzędu 10MPa (np przy budowie akwariów tyle się
    przyjmuje), choć sama szyba w badaniach może mieć 70MPa. Ale najlepsze jest
    to, że to samo szkło w postaci włókien ma wytrzymałość na rozciąganie rzędu
    2000MPa! Dlaczego? Bo w cienkim włókcie jest statystycznie znacznie mniej
    imperfekcji :)

    Pzdr