  • 21. Data: 2009-12-09 22:33:53
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > W telewizorni (niedawno) pokazywali jak sobie jakieś małe wyspiarskie
    > państewko bajzlu narobiło zmianą ruchu, taką racjonalną z dnia na dzień...

    Samoa. Dokładnie trzy miesiące temu, na początku września. Ja im się
    specjalnie nie dziwię (że zmienili), bo w okolicach wszyscy posuwają
    z lewej strony. Co prawda tam na Fidżi (najbliższy większy kawałek lądu)
    jest tysiąc kilometrów, a do Nowej Zelandii trzy tysiące, ale mają tam
    swojski zwyczaj jeżdżenia mało śmiganymi nówkami sciąganymi od bogatszych
    sąsiadów. Z tego co mi wiadomo, bajzel mają tam niezależnie, ale każda
    okazja do ponarzekania jest dobra (to też swojskie i za to ich trzeba
    lubić).

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2009-12-09 22:34:33
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszło?c radia naziemnego
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Skoro w pasmie telefonicznym (3,5kHz) modam potrafi wypiszczeć tyle
    > bitów na sekundę, co w jakimś MP3, to może aż tak komórkowo nie jest?

    uwagi użytkownika z forum Emitela, dotyczące praktycznego odbioru
    programów w DRM:

    http://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f=14&t=555

    --
    Bogdan
    53.659956 N, 17.347842 E

  • 23. Data: 2009-12-09 22:47:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bogdan napisał:

    > uwagi użytkownika z forum Emitela, dotyczące praktycznego odbioru
    > programów w DRM:
    >
    > http://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f=14&t=555

    Z tym DRM chyba jest podobnie jak z telefonią satelitarną. Też komuś
    się wydawało, że ludzie oszaleją na punkcie telefonu, którego można
    używać wszędzie. Że uchowają się miejsca, gdzie nie ma innej łączności
    telefonicznej. No i się przeliczył.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-12-09 22:59:22
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Papkin" <s...@s...net> napisał w wiadomości

> [...]
    http://wiadomosci.onet.pl/2090755,12,masowo_wyrzucaj
    a_stare_telewizory_dlaczego,item.html

    Ciekawe jaki % jest na allegro ;-)

    Włodek

  • 25. Data: 2009-12-09 23:05:31
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Jaros?aw Soko?owski wrote:

    > Pan Bogdan napisa?:

    > A tak przy okazji, czy istniej? jakie? dane dotycz?ce s?uchalno?ci
    > Programu 1 Polskiego Radia na falach d?ugich z nadajnika w Solcu
    > Kujawskim? Ciekawe ile ile watów mocy emitowanej przypada na jednego
    > s?uchacza. ?rednio dobowo i w danym momencie. Pó?niej mo?na to jeszcze
    > przeliczy? na z?otówki albo tony dwutlenku w?gla -- w zale?no?ci od
    > tego, co kto lubi.

    hum, mnie zastanawia czy jest w ogole sens uzywac jednego duzego nadajnika,
    czy nie prosciej po prostu uzyc wiekszej ilosci nadajnikow malej mocy a
    sygnal do nich dostarczac np. poprzez internet czy dedykowany 'szkielet'
    retransmisji (np. lacza mikrofalowe, etc... chociaz cos czuje ze 'internet'
    bedzie najtanszym medium wspolczesnie)

  • 26. Data: 2009-12-09 23:07:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 9 Dec 2009 22:16:55 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Skoro w pasmie telefonicznym (3,5kHz) modam potrafi wypiszczeć tyle
    >bitów na sekundę, co w jakimś MP3, to może aż tak komórkowo nie jest?

    W radiu jako tak zazwyczaj jednak mniej ambitne schematy modulacji sie
    stosuje i wieksze pasmo wychodzi.

    A 32kb/s w mp3, to kiepska jakosc.

    J.

  • 27. Data: 2009-12-09 23:18:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > W radiu jako tak zazwyczaj jednak mniej ambitne schematy modulacji sie
    > stosuje i wieksze pasmo wychodzi.
    >
    > A 32kb/s w mp3, to kiepska jakosc.

    Powiedzmy 57kb/s. Albo i więcej, bo w radiu można mieć pasmo sporo
    szersze -- kanały są co 9kHz i nic nas nie trzyma przy dwóch wstęgach.
    Tak samo nic nie ogranicza ambicji przy modulowaniu.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2009-12-09 23:18:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr "Curious" Slawinski napisał:

> [...]
    > retransmisji (np. lacza mikrofalowe, etc... chociaz cos czuje ze 'internet'

    Na falach średnich i długich? To mało sensowny pomysł.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2009-12-10 00:08:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    > Narzekającemu chyba w ogóle nie chodziło o telewizję, tylko o tak zwany
    > UKF -- przejście z zakresu 65,5-74 MHz (OIRT) na 88-108 MHz (CCIR).

    Trzeba było tylko poprosić Pepików o wyłączenie nadajnika CTV1 w
    Ostrawie i sprawa załatwiona. Bo nadawali w samym środku UKF (4 kanał
    TV OIRT) z taką mocą, że pod Kaliszem jeszcze się ich odbierało.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 30. Data: 2009-12-10 01:12:12
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > ale zanim to całe towarzystwo publiczno-prywatne się dogada we wszelkich
    > kwestiach cyfryzacji radia, to minie ruski rok :-).

    Spotka sie jakis Rycho ze Zdzichem na cmetarzu i ustala w 5 minut,
    wystarczy, ze jeden z nich bedzie mial firme dostarczajaca urzadzenia do
    nadawania, albo odbiorniki, a drugi bedzie pisal ustawe, lub
    rozporzadzenie ministra o komunikacji elektronicznej czy czymstam innym.
    Nikt sie nie bedzie pytal czy ludzie chca wywalac radia na smietnik, czy
    nie tak jak nie pytali czy chcesz miec stary (i bardziej funkcjonalny)
    dowod osobisty, czy chcesz stac na skrzyzowaniu bez zielonej strzalki i
    calej masy innych rzeczy wynikajacych z czyis interesow, albo zwyklej
    glupoty. Zawsze mozna wytlumaczyc, ze taki jest wymog UE.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa