  • 11. Data: 2009-12-09 21:58:05
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Dec 2009 22:35:23 +0100, Tomasz Wójtowicz wrote:
    >Tak a'propos. Nie znam się za dobrze na radiodyfuzji cyfrowej, ale
    >słyszałem, że w DAB jeden nadajnik _średniofalowy_ może pokryć zasięgiem
    >całą Polskę, a nadajnik _długofalowy_ znacznie większy obszar - całą
    >Europę. Prawda li to?

    Ja tez sie nie znam, ale jakos tak sie okazuje ze kanal analogowy
    przyzwoitej jakosci pozwala i na transmisje cyfrowe.

    A nadajnik stosownej mocy ma zasieg europejski.

    Pozostaje kwestia pasma - potrzebne dosc spore, a kHz do dyspozycji
    malo. Na dlugich to chyba tylko "jakosc komorkowa" bedzie osiagalna.

    Ale w DAB chyba nie o to chodzi, a wrecz odwrotnie - ma byc siec
    malych nadajnikow, wspoluzywajace czestotliwosci.

    J.

  • 12. Data: 2009-12-09 21:58:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Dec 2009 22:32:24 +0100, Tomasz Wójtowicz wrote:

    >To źle? Obowiązujący w Polsce PAL D/K to najlepszy na świecie standard
    >telewizji analogowej.

    Ma to jeszcze znaczenie ? Podnosne koloru sa nizej.

    J.

  • 13. Data: 2009-12-09 22:04:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    > To źle? Obowiązujący w Polsce PAL D/K to najlepszy na świecie standard
    > telewizji analogowej.

    Ja nie oceniam - stwoerdzam tylko fakt, że wcale tak daleko od OIRT
    żeśmy nie odeszli.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2009-12-09 22:07:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Dec 2009 20:23:50 +0100, Pawel O'Pajak wrote:
    >Przejscie z secam na pal, albo z oirt na ccir odbylo sie z dnia na
    >dzien. MPEG 2 na 4 w DVB-T tez odbylo sie z dnia na dzien i w d* mialy
    >nasze wladze, ze troche ludzi juz kupilo dekodery z MPEG 2.

    Bo to imperialisci i wyzyskiwacze byli, stac ich bylo na drogi
    telewizor.

    Tylko czy mi sie wydaje ze juz ladnych pare lat minelo, a ci co sie
    pospieszyli z zakupem nadal nie bardzo maja gdzie wykorzystac tuner,
    niezaleznie od standardu.

    J.

  • 15. Data: 2009-12-09 22:10:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > słyszałem, że w DAB jeden nadajnik _średniofalowy_ może pokryć zasięgiem
    > całą Polskę, a nadajnik _długofalowy_ znacznie większy obszar - całą

    Też miałem o coś podobnego zapytać. Ja sobie to całe cyfrowe radio
    wyobrażałem dotąd podobnie do telewizji -- częstotliwości z grubsza
    te same, tylko kilka stacji zbitych do kupy w jeden multipleks. Czy
    to też ma być tak wrażliwe (na przykład na odbicia) jak (podobno) jest
    z w przypadku telewizji? Jeśli do odbioru potrzebna będzie zewnętrzna
    antena kierunkowa, to ja chrzanię takie radio. W domu to ja sobie mogę
    przez Internet posłuchać.

    A co do długich fal, to pytanie trzeba jeszcze uzupełnić. Ile da się
    wcisnąć (stacji i o jakiej jakości) w taki nadajnik jak mamy w Solcu?
    Zakładając nawet, że dostanie on kilka sąsiednich kanałów rastra 9kHz.
    Bo że zasięg może mieć po byku, to prawda.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2009-12-09 22:11:32
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > słyszałem, że w DAB jeden nadajnik _średniofalowy_ może pokryć zasięgiem
    > całą Polskę, a nadajnik _długofalowy_ znacznie większy obszar - całą

    do zastosowań w zakresie poniżej 30MHz zaprojektowano cyfrowy system DRM
    (Digital Radio Mondiale) o jakości zbliżonej do UKF-FM. Z tego, co można
    wyczytać, zasięgi potrafią być spore - typowe dla poszczególnych
    częstotliwości fal długich, średnich i krótkich.

    --
    Bogdan
    53.659956 N, 17.347842 E

  • 17. Data: 2009-12-09 22:12:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To źle? Obowiązujący w Polsce PAL D/K to najlepszy na świecie standard
    > telewizji analogowej.

    Narzekającemu chyba w ogóle nie chodziło o telewizję, tylko o tak zwany
    UKF -- przejście z zakresu 65,5-74 MHz (OIRT) na 88-108 MHz (CCIR).

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2009-12-09 22:14:01
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    (ciap)
    > Zaraz, zaraz... to ruch lewostronny też należy wprowadzać stopniowo,
    > z długim okresem przejściowym?

    Oczywiście, najpierw ciężarówki i autobusy!

    Włodek ;-)

    P.S.
    W telewizorni (niedawno) pokazywali jak sobie jakieś małe wyspiarskie
    państewko bajzlu narobiło zmianą ruchu, taką racjonalną z dnia na dzień...

  • 19. Data: 2009-12-09 22:16:55
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłoœc radia naziemnego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    >
    > Pozostaje kwestia pasma - potrzebne dosc spore, a kHz do dyspozycji
    > malo. Na dlugich to chyba tylko "jakosc komorkowa" bedzie osiagalna.

    Skoro w pasmie telefonicznym (3,5kHz) modam potrafi wypiszczeć tyle
    bitów na sekundę, co w jakimś MP3, to może aż tak komórkowo nie jest?

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-12-09 22:25:02
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > patrząc, jak ślamazarzy się DVB, mimo sporego rynku oglądaczy można
    > założyć, że radio FM zostanie zastąpione cyfrówką za x-dziesiąt lat,
    > bo tu jest totalna padaka - nikt nie ma pomysłu, co z tym paskudnym
    > radiem - w kontekście cyfryzacji - zrobić :-).
    > Na mój gust nadal warto kupić przyzwoity tuner FM...
    > Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

    http://wiadomosci.onet.pl/2090755,12,masowo_wyrzucaj
    a_stare_telewizory_dlaczego,item.html

    Mmmmhmmmm, z innej grupy :)