    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Date: Mon, 14 Dec 2009 21:26:04 +0100
    <hfojnr$h2n$1@inews.gazeta.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hfpb7b$6qp$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hfvo5n$h3l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hg18bu$f3r$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hg2ege$hnb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <5...@4...com>
    <hg2ve0$8g3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <d...@4...com>
    <hg3ftj$2lk$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg5ife$7n6$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > egzaminowano z takich rzeczy, jak budowa karburatora, funkcjonowanie
    > droselkalpy albo ferszlus elektronów w siatce triody. Ale teraz mówimy
    > nie o technice, która dopiero co się pojawiła na świecie, tylko o takiej
    > raczej schodzącej. Do tego trzeba podejść inaczej.

    Osoba zabierająca się za zakładanie radiostacji powinna jednak wiedzieć
    co to jest modulacja, częstotliwość i jak działa sprzęt, którego będzie
    używała. Nie mówię, żeby ta część egzaminu była na poziomie materiału
    jaki mają studenci odpowiedniego kierunku na uczelniach technicznych.
    Przecież nawet w egzaminie na licencję krótkofalarską cudów nie ma. Nikt
    nie każe projektować TRXa. ;) Gdy ostatnio przeglądałem przykładowe
    pytania było np. rozpoznawanie typu odbiornika po schemacie blokowym.

    > A dlaczego nie na temat bezpieczeństwa prac na wysokościach? Lepiej
    > jak amator nie spadnie z anteny i nie zrobi sobie krzywdy. Jest w tej

    Pytanie z BHP powinny być. Tak samo jak są w przypadku licencji
    krótkofalarskiej. Tyle tylko, że nie chodzi o spadanie z masztu ale o
    takie zagadnienia jak oparzenie prądem w.cz. albo gaszenie pożaru
    powstałego w wyniku spięcia. Taki materiał adept amatorskiej radiofonii
    też jednak powinien opanować. ;)

    > chwili spis warunków jakie trzeba spełnić składając wniosek o koncesję
    > na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej (nawet zdarzyło mi się
    > składać). To są zupełnie inne wymagania, z zupełnie innej dziedziny.

    Bo w przypadku profesjonalnych nadawców mamy dwa światy. Panowie
    dziennikarze i realizatorzy audycji w siedzący studiu nie mają zbyt
    wiele wspólnego z technikami zajmującymi się nadajnikiem znajdującym się
    w zupełni innym miejscu. W osobie amatora te dwie role by się łączyły.

    > Ale zgodzę się z tym, że źle by nie było, gdyby dało sie łatwiej
    > (a przede wszystkim taniej) uzyskać koncesję na lokalne radio.

    Przede wszystkim moim zdanie powinno to zostać zorganizowane z jeszcze
    nieco innych przyczyn. Państwo zażarcie broni swojego monopolu na
    broadcasting. Dzieli się nim z wielkimi konsorcjami medialnymi
    udzielając im koncesji, a zwykły obywatel nie może nawet na maleńką
    skalę. Dajmy sobie na chwilę spokój z 88-108MHz. Przecież na pasmach
    amatorskich czy ogólnodostępnych (jak 27MHz) też nie wolno prowadzić
    broadcastingu (pomijając sensowność - niemal zupełny brak odbiorców).

    Tak z historycznego punktu widzenia: państwo Polskie w 1919 zastrzegło
    sobie ABSOLUTNY monopol na Radio. W 1925 zgodziło się nim podzielić
    jeśli chodzi o radiofonię, w chwilę potem powołano spółkę Polskie Radio.
    Nie minęło dużo czasu a państwo zgodziło się nawet podzielić monopolem
    na komunikację po drodze radiowej z amatorami/krótkofalowcami.
    Minęło tyle dekad, zaszło tyle demokratycznych zmian. A monopol na
    broadcasting państwo wciąż mocno ściska w swojej dłoni i ani
    kawałeczkiem nie chce się podzielić z szarym obywatelem...