  • 51. Data: 2020-08-13 10:51:33
    Temat: Re: Małe Pi ale z dyskiem mSata/M.2
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:24, K wrote:
    > Mozesz sobie zainstalowac Windowsa10 na RPi. Linux jest za darmo i
    > dziala na kazdej architekturze.

    A w śród jego niewątpliwych zalet jest notanik i paint. Bo przecież
    koncept kompilowania przez firmy 3-cie i dostarczania oprogramowania w
    formie setup.exe chyba ciągle obowiązuje a ze sklepem wyszło jak zwykle ;)

    To dopiero zabawkowy system...

    Chyba idziesz w zła stronę. Ja nie narzekam na Linuxa, wręcz używam
    wszędzie gdzie mogę, w tym i na Pi. Linux jest tylko potrzebny jako
    kontra do idiotycznej tezy "nie płacisz to nie możesz wymagać". Bzdura,
    właśnie linux pokazuje że nie płacisz (ktoś płaci) i możesz wymagać i to
    działa. Kapitaliści do dzisiaj nie pojmują jak to się stało że świat
    napędzany jest konceptem wprost z socjalizmu ;)

  • 52. Data: 2020-08-13 10:55:13
    Od: K <n...@e...com>

    On 13/08/2020 09:32, heby wrote:

    > Banana Router.
    >
    > Ale wiesz, wyszło jak zwykle. Znowu ktoś coś spier... i w efekcie USB i
    > SATA są mocno niewydajne. Podobno w wyniku błedów projektowych. No, ale
    > nie można krytykować. Jest? Jest! Morda w kubeł, rozdają prawie za darmo
    > więc krytyka jest niemoralna.

    Ja RPi uzywam jako platforme dla OSMC i ogladam na tym polska TV (iptv),
    serwera VPN przenoszacego multicasty (PL<->UK) i backupu Nextclouda oraz
    wirtualek z Proxmoxa stojacego w Polsce i tu sie doskonale sprawdza. W
    planach mam pozbycie sie Della R420, ktory hostuje mi Nextclouda i
    przeniesienie go wlasnie na RPi z czterema dyskami. Zniecheca mnie
    wlasnie brak natywnego SATA i rzezba z adapterami na USB. Kazdy ma inne
    potrzeby, sa tacy co z RPi robia inteligentne lustra.

  • 53. Data: 2020-08-13 10:58:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:50, Zbych wrote:
    > Jakbyś to traktował poważnie to z tymi wadami byś uderzał do ludzi,
    > którzy to projektują i oferował mi swoją pomoc albo kasę za naprawienie
    > najbardziej palących dla ciebie problemów.

    Nie działało mi bluetooth na Ubuntu z pewnym specyficznym hardware.
    Znalazłem problem. Poświęciłem kilkadziesiąt godzin, zrobiłem patacha na
    prosty, zgubiony if, znalazłem odpowiedzialnych.

    "Spierdalaj."

    No i tyle. Nawet pacza nie chcieli. Nie uzasadnili. Spierdalaj i tyle.

    Troche przeceniasz środowiska open-whatever. Czasami przyjmują pomoc a
    czasami nie. Różnie jest. Bywa że krytyka "macie to źle zrobione" zamyka
    drzwi natychmiast z hukiem. Co widać z resztą tutaj na grupie też: "Jak
    ci się nie podoba to s... i zrob swoje".

    Dodatkowo ja nie chce zmieniać Pi. Jak być przeczytał pierwszego maila
    to pytam o coś *innego* niż pi, ale podobne. To dlatego że wiarę w Pi
    utraciłem po wyjściu wersji 4. To jest jednak beton i nie wiąże z tym
    nadziei.

  • 54. Data: 2020-08-13 10:59:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:47, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > ale niech nie robią wynalazków w rodzaju
    > wirtualizacji.

    Bo dlaczego nie?

  • 55. Data: 2020-08-13 11:16:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 10:55, K wrote:
    > przeniesienie go wlasnie na RPi z czterema dyskami. Zniecheca mnie
    > wlasnie brak natywnego SATA i rzezba z adapterami na USB.

    No popatrz, to zupełnie jak mnie. Całe to gadanie o wadach Pi to tylko
    temat poboczny, skoro ktoś wywołuje do tablicy.

    Pierwotne pytanie jest o jakies Pi-like z mSata. Serwer SVN chce
    wyprowadzić poza główny złom.

  • 56. Data: 2020-08-13 11:27:35
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-13 o 09:38 +0200, heby napisał:

    > Wypisz, wymaluj, socjalizm ;)

    Wręcz przeciwnie - socjalizm mógł bawić się w jakieś górnolotne ideały i
    tworzyć czterogłowe kurczaki. Pi ma jasno określony target (edukacja
    młodych) i spełnia go z nawiązką. A poważni ludzie mają kupić
    compute module i sobie wokół tego zaprojektować co tam potrzebują.

    > W pi4 dotknięcie złego pinu powoduje uszkodzenie stabilizatora? Ale
    > przecież jak nie dotkniesz to działa, dlaczego mieli by to zmieniać?

    Żeby ograniczyć ilość zwrotów?

    > No właśnie nie będzie. Cały problem z Pi nie polega na tym że aby
    > było lepiej trzeba dodać kasy. W zasadzie nic nie trzeba poza chęcią.

    Kolega widzę idealista. Każdy dodatkowy feature, nawet jeśli "darmowy"
    w produkcji, kosztuje w operacjach gwarancyjno/wsparcio-technicznych.
    Jeśli nie producenta, to dystrybutora.

    > Aby do Pi3 dolutować U.Fl należy zrobić całe pole lutniwcze. Bo 2/3
    > pól do tego złacza już jest!
    > https://cdn.hackaday.io/images/resize/600x600/527205
    1457665721748.png
    > Jak taką decyzję projektową uzasadnić, aby nie gwałcić logiki?

    Załóżmy, że dodadzą feature do specyfikacji i zrobią te pola. A za rok,
    dwa, będą chcieli użyć innego MCU, który akurat nie będzie miał tej
    możliwości i będzie krzyk bo "regresja". Dobry produkt, to produkt
    przewidywalny i ściśle okrojony do założeń. Zresztą w programowaniu -
    jak na pewno wiesz - jest identycznie. Do spełnienia zadania X użyjesz
    biblioteki Y, ta posiada dodatkową funkcję Z więc myślisz "chuj że
    niepotrzebna dla 99% klientów, skoro jest to wystawię na zewnątrz bo
    jest za darmo". Za rok bibliotekę trzeba zmienić i zonk - 1%
    kombinatorów teraz krzyczy po internecie że krzywda i niesprawiedliwość.

    > Albo: Wpadają na pomysł: ej, zróbny PoE! A potem okazuje że że ten
    > PoE jest płyką większą od samego Pi, zawiera wiatrak, trafo i w
    > dodatku zasłania całe GPIO, bo ktoś czegoś nie przemyślał.

    A jesteś w stanie zrobić to lepiej w tej cenie? Zaprojektuj i wykonaj,
    chętnie kupię bo sam używam płytki PoE w RPi i mniejsze rozmiary oraz
    brak wentylatora byłyby mi na rękę.

    Mateusz

  • 57. Data: 2020-08-13 11:28:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-12, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Cześć.
    >
    > Pojawiło się coś wreszcie na rynku, co:
    > a) wyglada jak Pi
    > b) ma złącze dysku mSata/M.2
    > c) kilka pinów gpio
    > d) przyzwoitą moc obliczeniową
    > e) "nie za miliony"
    >
    > ?
    >
    > Pojawiło mi się zagadnienie "pomiarowe" w którym muszę coś magazynować
    > na dysku i do wyboru mam terminal x86 albo rzeźbe z Pi + dysk USB. Ale
    > może coś nowego się pokazało ostatnio, nie śledze już tych setek płytek
    > podobnych do pi. Widział ktoś z Was coś podobnego do Pi z miejscem na
> [...]

    Banana Pi, nawet M1 ma standardowe złącze SATA. Inne Banana, o nieco
    większym FF (W1 zdaje się), tak 10x15cm, takoż BPi M4 mają m.2 ale zdaje
    się key E. Nie wiem, czy da się pod to podpiąć dysk.

    Z drugiej strony, współczesne karty SD i pendrajwy mają całkiem
    zadowalające prędkości zapisu a cenowo nie odbiegając od ssd m.2/msata,
    więc pytanie, coż to za wymagający pomiar, że musi być do tego ssd?

    --
    Marcin

  • 58. Data: 2020-08-13 11:30:08
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-13 o 10:12 +0200, heby napisał:

    > Khem... padł tu argument że to ma mieć walory edukacyjne. Nie do
    > końca jestem przekoany że kernelowanie kompili i lutowanie drutów to
    > zalety edukacyjne czy zwykłe workaroundy. Ale co kto lubi.

    To jest płytka edukacyjna dla dzieciaków, żeby mogły sobie pomigać
    diodą w pythonie, ew. sprawić żeby robot do nich pamachał mechaniczną
    ręką.

    Mateusz

  • 59. Data: 2020-08-13 11:37:29
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.08.2020 10:58, heby wrote:

> [...]
    >
    > "Spierdalaj."
    >
    > No i tyle. Nawet pacza nie chcieli. Nie uzasadnili. Spierdalaj i tyle.

    Też miałem różne doświadczenia z projektami open source. W jednym gość w
    ciągu kilkunastu godzin przygotował poprawkę i wypuścił nową wersję a w
    innym moje zgłoszenie utonęło w gąszczu innych i poza kilkoma sugestiami
    nie doczekałem się naprawienia błędu. Tylko zapomniałem o tym pojęczeć
    na p.m.e albo p.c.o.l. żeby rozładować nerwy.

> [...]
    > drzwi natychmiast z hukiem. Co widać z resztą tutaj na grupie też: "Jak
    > ci się nie podoba to s... i zrob swoje".

    I mają rację. Jojczenie na temat RPi na p.m.e w żaden sposób nie
    rozwiązuje twoich problemów.

    > Dodatkowo ja nie chce zmieniać Pi. Jak być przeczytał pierwszego maila
    > to pytam o coś *innego* niż pi, ale podobne.

    To po co w ogóle bijesz pianę na temat RPi?

  • 60. Data: 2020-08-13 11:39:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2020 11:27, Mateusz Viste wrote:
    > Wręcz przeciwnie - socjalizm mógł bawić się w jakieś górnolotne ideały i
    > tworzyć czterogłowe kurczaki.

    Czyli np. robić komputer do zastosowań edukacyjnych w którym GPIO psuje
    się od dotknięcia.

    > Żeby ograniczyć ilość zwrotów?

    Świetny pomysł, szczególnie jak już jest na rynku.

    Testowanie kosztuje. Obcinamy. Z resztą po co to wogóle włączać. Na
    produkcje i jedziemy.

    > Kolega widzę idealista. Każdy dodatkowy feature, nawet jeśli "darmowy"
    > w produkcji

    Każdy ficzer projektowany od razu dobrze jest lepszy i tańszy niż
    poprawiany w 5-tej iteracji, jesli w ogóle.

    Nie trzeba być hiperinteligentnym aby dostrzec że shield PoE zasłania
    GPIO. Natomiast trzeba być dziadowskim.

    1457665721748.png
    > Załóżmy, że dodadzą feature do specyfikacji i zrobią te pola.

    Już je zrobili. W 2/3.

    A za rok,
    > dwa, będą chcieli użyć innego MCU, który akurat nie będzie miał tej
    > możliwości i będzie krzyk bo "regresja".

    Robią to z wersji na wersję. Na przykłąd pozbyli się Composite.
    REGRESJA! Kiku popłakało, a kilku dorobiło filozofie i jadą dalej.

    > Dobry produkt, to produkt
    > przewidywalny

    My dalej rozmawiamy o Pi?

    > i ściśle okrojony do założeń.

    Jakie masz założenia projektując coś uniwersalnego? Że ma być jak
    najmniej uniwersalne?

> [...]
    > jest za darmo". Za rok bibliotekę trzeba zmienić i zonk - 1%
    > kombinatorów teraz krzyczy po internecie że krzywda i niesprawiedliwość.

    W programowaniu na szczęscie używam abstrakcji, dzieki czemu wymiana
    bibliteki nie wiążę się z kosztami "wszystko od nowa". Szczególnie
    gdybym coś pisał 4 razy z rzędu od zera, to jest niezerowa szansa że w
    końcu bym się zastanowił czy nie wysawić jednak gniazda zasilania innego
    niż usb w postaci pinów do polutowania...

    > A jesteś w stanie zrobić to lepiej w tej cenie?

    Jestem w stanie w tej cenie nie zasłaniać GPIO. Kwestia innego wycięcia
    i postawienie na etapie projektowania gównej płytki jakiejś dziurki na
    śrubkę. Oh wait ...

    No ale to podnosi koszty. Nie, lepiej nie. Dobre wrogiem dziadowskiego.