  • 11. Data: 2003-02-21 06:56:03
    Temat: Re: MPLS w Polsce
    Od: "- Robert -" <r...@n...pl>

    "Grzesiek Pawelski" <g...@e...pw.edu.pl> wrote in message
    news:Pine.SOL.4.30.0302191019370.6832-100000@mion.el
    ka.pw.edu.pl...

    > raczej nie licz na CSC poki co, wydaje mi sie ze wiekszosc operatorow
    > oferuje tylko back-to-back na razie. A wogole to co chcesz zrobic?
    > czy budujesz wlasne PoPy dla uslug voice (poza wlasna siecia MPLS),
    > w Polsce czy za granica, ile punktow? Czy tylko potrzebujesz polaczyc
    > oddzialy firmy?
    >
    > Pzdr,
    > Grzesiek

    Hej,

    Szukam czy ktos juz ma doswiadczenia w Polsce w tej dziedzinie. Chcemy
    polaczyc oddzialy firmy tworzac wysokiej jakosci siec szkieletowa do
    transmisji Video i Voice. Siec dla danych juz mam i raczej jej nie zmienie.

    Pzdr - Robert

  • 12. Data: 2003-02-21 11:56:50
    Od: Grzesiek Pawelski <g...@e...pw.edu.pl>

    On Fri, 21 Feb 2003, - Robert - wrote:

    > Szukam czy ktos juz ma doswiadczenia w Polsce w tej dziedzinie. Chcemy
    > polaczyc oddzialy firmy tworzac wysokiej jakosci siec szkieletowa do
    > transmisji Video i Voice. Siec dla danych juz mam i raczej jej nie zmienie.

    Z tego co mowisz to wynika ze potrzebujesz drugiego VPNa dla voice,
    jesli nie chcesz modyfikowac sieci data.

    Szczerze mowiac to nie orientuje sie w ofercie polskich operatorow,
    chociaz kilku oglosilo ze maja jakis bbone MPLS. Wiem tylko jak jest
    z VPNami MPLS za granica.

    MPLS VPN jako alternatywa dla tradycyjnego hub&spokes oplaca sie przy
    minimum kilkunastu lokalizacjach.

    Utrzymywanie 2 sieci, dla voice i data moze kosztowac majatek.

    Czesc operatorow oferuje voice (czyli gwarantowany ruch) tylko jako
    "bundled" service. To znaczy ze dostarczaja i zarzadzaja routerem,
    a ty dostajesz np. port do wpiecia swojego PBXa.
    Niechec do oferowania serwisu "unbundled" wynika min. z trudnosci w
    skoordynowaniu ustawien QoS oraz temu ze klient moze namieszac
    w sieci, wiec ptrzebne sa dodatkowe mechanizmy ochrony i diagnozowania.

    Pzdr,
    Grzesiek

  • 13. Data: 2003-02-21 14:59:39
    Od: Mariusz Krukowski <h...@i...pl>

    Grzesiek Pawelski wrote:

> [...]
    > skoordynowaniu ustawien QoS oraz temu ze klient moze namieszac
    > w sieci, wiec ptrzebne sa dodatkowe mechanizmy ochrony i diagnozowania.

    Bo nie ma - i raczej nie będzie - do tego żadnych sensownych mechanizmów
    kontroli na urządzeniach sieciowych (choćby na routerach). Rzecz w tym,
    że dla producentów sprzętu sieciowego VoIP nie oznacza wcale Voice over
    Internet.