    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lza sie w oku kreci...
    Date: Thu, 31 Jul 2014 17:00:56 +0200

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    >Już napisałem wyżej - znane mi kontrolery RLL nie miały w BIOSie
    >programu preformatującego dysk.

    Hm, tak siegam pamiecia ... nie bylo jakiegos standardowego programu ?
    Chyba byl, bo czym sie formatowalo MFM ?
    Czy jakims programem z dyskietki ?

    Za to pozniej, jak sie pojawily IDE ... to pamietam ze jakies
    narzedzia do preformatowania byly, tylko mialem zawsze wrazenie ze to
    nic nie robi.
    Ale zaraz - sterownik IDE/ATA tez zadnego romu nie wprowadzal, wiec
    narzedzia musialy byc w BIOS, albo z dyskietki (Disk Manager ?).
    Wiec dokladnie ten sam problem.

    Przy IDE to wrazenie bylo poparte tym, ze przeciez naped glowic nie
    jest juz silnikiem krokowym, wiec na jakiej podstawie mialaby byc
    ustawiona glowica na sciezce przed formatowaniem.
    Starszych dyskow z kontrolerem RLL 2.7 to nie dotyczy.
    Szczegolnie w XT, gdzie kontroler wlasny ROM musial jednak miec.

    J.