    From: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lustrzanka - eksploatacja - hot piksele
    Date: Fri, 11 Sep 2009 13:23:34 +0200

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:h8d81a$99u$1@inews.gazeta.pl...
    > Nie, hot piksele zawsze świecą się jednakowo i nie ma to nic wspólnego z
    > długim naświetlaniem i wysokim ISO. To o czym mówisz to zwykły szum
    > powstający na nagrzanej matrycy.

    Pozwolę sobie jednak nie zgodzić się z Twoją definicją - inormacje które ja
    uzyskałem dla matryc CCD:

    "Martwe pixele (dead pixels) - to piksele, które nie reagują na światło, a
    więc uniemożliwiając interpolowanie rzeczywistej wartości koloru, tego i
    sąsiednich pikseli. Efektem jest biała plama z wyraźną, jasną obwódką na
    zdjęciu. Martwe pixele najłatwiej wykryć na ciemnych zdjęciach. Na wykonanym
    w nocy zdjęciu, lub zdjęciu zrobionym z zasłoniętym obiektywem, łatwo
    zauważyć POJEDYNCZĄ jasną plamę z zazwyczaj czerwoną obwódką. Ważne jest by
    zdjęcie wykonane było ze stosunkowo krótkim czasem migawki.Gorące pixele
    (hot pixels) natomiast są to te pixele, które przy długich czasach
    naświetlania dają wyraźnie odmienną wartość pomiaru ilości padającego na nie
    światła niż reszta CCD. Są nie do zauważenia przy zdjęciach wykonywanych
    przy krótkich czasach migawki - do kilku sekund. Ujawniają się dopiero przy
    długich ekspozycjach oraz ustawionych wysokich czułościach. Towarzyszy im
    zazwyczaj szum elektroniczny. Wiele aparatów posiada funkcję redukująca
    efekt "hot pixels" - tzw. mapowanie pixeli. O ile "hot pixels" są raczej
    normalną przypadłością CCD i nie są dokuczliwe, o tyle martwe piksele
    stanowią podstawę do reklamacji sprzętu. Jest to wada matrycy CCD i powinna
    zostać usunięta po przez wymianę aparatu na nowy. Większość producentów
    honoruje taką usterkę i wymienia sprzęt. "

    U mie nie ma jasnej plamki z czerwoną obwódką - jest jednolicie czerwone -
    czyli raczej HOT-PIXEL ;-)
    Zrobię dzisiaj testy dla białego i czarnego tła i różnych czasów migawki -
    wtedy będę miał pewność.