  • Data: 2009-09-11 10:15:49
    Temat: Re: Lustrzanka - eksploatacja - hot piksele
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Sławek Drogosz wrote:
    > Duże matryce APS-C w lustrzankach amatorkskich (w porównaniu z kompaktami)
    > są bardziej narażone wystapionie "uszkodzonych" pikseli w trakcie
    > eksploatacji lub nawet w nowych egzeplarzach. Jako uszkodzone piksele
    > rozumiem: martwe piksele i gorące hot-piksele. Te pierwsze nie przekazują
    > informacji o poziomie naświetlenia (są martwe); te drugie występują przy
    > wysokich ISO i długich czasach naświetlania-pracy matrycy i są koloru
    > czerwonego.

    Nie, hot piksele zawsze świecą się jednakowo i nie ma to nic wspólnego z długim
    naświetlaniem i wysokim ISO. To o czym mówisz to zwykły szum powstający na
    nagrzanej matrycy.

    > W przypadku nowych aparatów (np. Nikon) każdy znaleziony (udowodniony)
    > martwy piksel - jest powodem do reklamacji i wymiany sprzętu (dla nowego
    > egzemplarza). Niestety z hot-pikselami jest gorzej - nie można ich
    > prawdopodobnie reklamować - jeżeli ich liczba drastycznie nie wzrośnie i nie
    > osiągnie pewniej wartości (określa ją producent). Rozwiazaniem jest użycie
    > opcji w lustrzance "redukcji zakóceń dla długich czasów ekspozycji" - aparat
    > robi dwa ujęcia - nakłada/analizuje i likwiduje hot-piksele.

    Nie jest - patrz wyżej.

    Co do martwych vs gorących - z tego co słyszałem martwe piksele mogą prowadzić
    do dalszego uszkadzania matrycy.

    > Co dziwne pojawia się często również przy niskich ISO i dosyć
    > krótkich czasach ekspozycji.

    No bo tak działa prawdziwy HP.

    > Na niektórych fotkach od tej czerwonej kropki
    > odchodzi czerwona krótka linia o szerokości 1-2 piskeli ;-(.

    To może być wynik demozaikowania, ale nie jestem pewien. Linia na całą klatkę
    jest już poważnym problemem.

    > Czy taka wada może się powiększać i wskazuje na powolne "padanie" matrycy -
    > czy może nie należy panikować ? Jak to u Was wygląda ?

    Możę tak, może nie. Ja bym się jednak nie przejmował ewentualnym serwisowaniem,
    bo D50 ma obecnie znikomą wartość. Używaj ile możesz, a jeśli padnie to kupisz
    sobie coś 10x lepszego.