  • Data: 2011-09-13 14:41:12
    Temat: Re: Luserzy Elekrody. [OT]
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 13.09.2011 16:31, schrieb qlphon:

    > nie piszę tego złośliwie...
    > ale IMHO najlepiej po prostu rozumieć, co mówią w oryginale...
    >
    > dla mnie, idealne jest oglądanie filmu z oryginalną "ścieżką językową" i
    > z napisami w tym samym języku (gdy nie usłyszę co aktor wymamrotał)
    >
    > oczywiście mój repertuar języków obcych jest mocno ograniczony
    > ale znając już tylko angielski, znakomitą większość filmów masz "w
    > zasięgu ręki"
    > a pozostałe można ostatecznie oglądać w wersji zlokalizowanej dowolną
    > metodą...

    Jakieś trzy lata temu byłem w kinie, gdzie leciał film z napisami po
    angielsku (bardziej po angielskawu), a dialogi były w językach chińskim
    (z dialektami), tajwańskim (jakiś język różny od chińskiego mówiony na
    Tajwanie) oraz japońskim. Najlepiej byłoby zrozumieć kto co mówi, w
    szczególności, że ważne akurat było kto kiedy jakim dialektem się
    posługuje (w napisach był też język, z którego tłumaczono na ang). Po
    prawie 4 godzinach filmu wyszedłem z głową jak po egzaminie z ekonomii
    politycznej socjalizmu. Tutaj lektor by nie pomógł, ewentualnie kilku
    lektorów, który każdy czyta tłumaczenie innego dialektu.

    Raz zdziwiłem się w USA. Leciał tam bowiem film w wersji oryginalnej na
    kanale angielskojęzycznym. Film był wielojęzyczny (wojna na bałkanach):
    serbochorwacki/francuski/angielski/niemiecki i miał napisy po angielsku.
    Był świetny. Dubbing czy inny lektor zabiłby kompletnie atmosferę.

    Waldek