  • 11. Data: 2010-01-10 23:34:02
    Temat: Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:b6hkk5h1pvlrjd7c0vsvb6oebfi0o2hp7p@4ax.com...

    > dla UV ta rura jest czarna, ale bardziej mi chodzilo o luminofor.
    > poswiec z zewnatrz albo zbij - malo przezroczyste.
    >
    > Podejrzewam w tym cala sztuka - tak dobrac grubosc i ziarnistosc
    > luminoforu, zeby UV byl pochlaniany mocno, a swiatlo z wewnetrznej
    > werstwy slabo.
    >
    > Stad i taka swietlowka jak kolega opisuje - swieci od wewnatrz i
    > wyprowadzamy swiatlo przez szczeline.

    Napisałeś że wystarczy spojrzeć, że rura jest nieprzeźroczysta.
    Widzisz UV?

  • 12. Data: 2010-01-11 07:39:44
    Temat: Re: Luminofor w świetlówce liniowej
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    http://www.prismaecat.lighting.philips.com/ecat/Page
    s/ProductPDF.aspx?eop_full_eoc=871150026033840&tpd_n
    c10=928048986500&lpd_nc12=928048986579_2&eca_cd=FEPP
    LG&com_fam_cd=tldr8eco&lan_id=pl&bu_cd=LMP&fam_cd=tl
    -d8re&brand_cd=PHL&pca_id=6&cfa_brand_cd=PHL&gd=PL&f
    amily_text=normal&stg_cd=act&left_nav=pl_pl&

    > bez wiekszego znaczenia jak widac.
    >
    > J.

    skoro luminofor ma opisane przez kolegów przeznaczenie (co zresztą jest
    oczywiste) to jak wyjaśnić jego brak na szklanej bańce świetlówki - co
    tutaj go zastępuje pełniąc rolę źródła światła ?
    świetlówka (patrz link wyżej) jest tak zbudowana, że w jednej części ma
    odbłyśnik, świeci wyłącznie w jednym kierunku przez przeźroczystą część
    co ma ogólnie jak wynika z opisu wzmocnić strumień świetlny.

    dekoder

  • 13. Data: 2010-01-11 08:41:04
    Od: shg <s...@g...com>

    On 11 Sty, 08:39, dekoder <w...@w...pl> wrote:
> [...]
    > odbłyśnik, świeci wyłącznie w jednym kierunku przez przeźroczystą część
    > co ma ogólnie jak wynika z opisu wzmocnić strumień świetlny.

    Też ma luminofor, widać na zdjęciu zresztą.
    Czemu nie zadałeś sobie trudu i nie wpisałeś nazwy tej świetlówki w
    wyszukiwarkę? Od razu znalazł byś odpowiedź.
    http://www.start-saving.com/?site=1-3&universe=1&lan
    g=pl

  • 14. Data: 2010-01-11 11:03:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał

    > Napisałeś że wystarczy spojrzeć, że rura jest nieprzeźroczysta.
    > Widzisz UV?

    Nie - spojrz przez nia "pod swiatlo".

    Mozna sie spierac czy dobrze pochlania czy dobrze rozprasza, ale
    tak czy inaczej to jest problem - warstwa luminoforu powinna
    pochlonac UV, a jednoczesnie powinna wypuscic wlasne swiatlo z
    wewnetrznej czesci na zewnatrz.

    A ze zwykle szklo dobrze pochlania UV to wszyscy wiedza :-)

    J.

  • 15. Data: 2010-01-11 11:08:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dekoder" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zresztą jest oczywiste) to jak wyjaśnić jego brak na szklanej
    > bańce świetlówki - co tutaj go zastępuje pełniąc rolę źródła

    Ale przeciez masz wyraznie napisane - luminofor jak najbardziej
    jest. Tylko ze nie na calej rurze, ale na wiekszosci.
    Wykorzystujemy to swiatlo ktore normalnie swieci "do srodka" i
    wyprowadzamy przez czesc przezroczysta.

    J.

  • 16. Data: 2010-01-11 12:47:06
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Pszemol pisze:
    > "Jd." <j...@i...pl> wrote in message

    > Tu odpowiedź niepełna, siadaj - dwója.
    > Następnym razem postaraj się lepiej ;-)

    Za niepełną należy się 4.

    MD

  • 17. Data: 2010-01-11 14:18:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Papa Smerpfs" <s...@s...eu> napisał

    > nie bądź takim optymistą, to szkło spokojnie UV przepuszcza, bo
    > świetlufki UV robi się tak samo, tylko nie daje się luminoforu:O)

    Uwazaj bo sa dwa typy UV
    -"dyskotekowe" - z luminoforem ktory swieci w bliskim UV, rzedu
    380nm, to byc moze miesci sie jeszcze w "zwyklym szkle",
    -"bakteriobojcze" - bez luminoforu, wykorzystujace linie rteci
    254nm - i tu powinno byc szklo kwarcowe.

    Te pierwsze sa fioletowe - wiec i tak inne szklo, no chyba ze jakis
    lakier wystarczy, byc moze od wewnatrz.

    > poza tym podejrzewam że poza UV z tej rtęci sieje trochę
    > promieniowaniem X

    Za niskie napiecie. ze 150V wychodzi bardzo kiepskie X.

    A swoja droga to spory i chyba malo zbadany obszar - tak powiedzmy
    miedzy 10 a 1000 eV energii kwantu - to sie w ogole jakos nazywa ?
    .

    J.

  • 18. Data: 2010-01-11 15:08:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Użytkownik "Pszemol" <P...@P...com> napisał

    > Nie - spojrz przez nia "pod swiatlo".

    No ja widzę, że przepuszcza bardzo dużo... Luminofor
    jest bardzo cienką warstewką mleczno-białego pyłu...
    Przepuszcza bardzo dużo światła widzialnego.
    Z cała pewnością nie pochłania większości... ale nie ma o co kruszyć kopii.

    Nie chodziło mi ani o szkło ani o UV...

  • 19. Data: 2010-01-11 16:43:48
    Od: shg <s...@g...com>

    On 11 Sty, 15:18, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A swoja droga to spory i chyba malo zbadany obszar - tak powiedzmy
    > miedzy 10 a 1000 eV energii kwantu - to sie w ogole jakos nazywa ?

    Mało zbadany bo trudny. Nazywa się ultrafiolet "próżniowy", aczkolwiek
    nie aż do 1000 eV, tylko kończy się gdzieś powyżej 100 eV.
    Mało zbadany, bo rozchodzi się tylko w próżni, gazy go skutecznie
    pochłaniają, stąd jego nazwa i trudności z badaniem. W bliskim UV
    próżniowym, (poniżej 200 nm) czasem (rzadko) się robi jakieś pomiary i
    to tylko gazów, ale praktycznie wcale poniżej 100 nm się nie schodzi.

  • 20. Data: 2010-01-11 18:43:40
    Od: "Papa Smerpfs" <s...@s...eu>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
> [...]
    > byc moze miesci sie jeszcze w "zwyklym szkle",
    > -"bakteriobojcze" - bez luminoforu, wykorzystujace linie rteci 254nm - i

    mnie chodziło o ten ultrafiolet co zabija, w każdym razie taka śfietlufka
    jest zbudowana dokładnie tak samo jak zwykła, tylko nie ma luminoforu,
    świeci na fioletowo, co widać gołym okiem, oraz na ultrafioletowo, czego nie
    widać i zapewne jeszcze szczątkowo sieje promnieniami X z rtęci, co zapewne
    w świetlufkach służących do dezynfekcji jest zaletą, ale w tych normalnych
    tak czy siak ten ultrafiolet i X wyłązi częściowo nawet przez luminofor,
    oraz przez część szkła nie poktyrą luminoforem,
    a co do szkła to każde jest kwarcowe i zawsze jakąś część przepuiszcza:O(

    > Za niskie napiecie. ze 150V wychodzi bardzo kiepskie X.

    może i kiepskie ale zawsze jest, zresztą przy zapłonie możesz mieć i kV:O)