    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Linia paskowa
    Date: Mon, 11 Apr 2011 11:08:11 +0200

    W dniu 2011-04-11 09:30, Zbych pisze:
    > Witam,
    >
    > Potrzebuję połączyć modem GSM (sim900) ze złączem SMA. Wychodzi na to,
    > że muszę pociągnąć linię paskową o impedancji 50R.
    >
    > Z kalkulatora dla linii niesymetrycznej (laminat dwustronny 35um/1,5mm):
    > http://www.mantaro.com/resources/impedance_calculato
    r.htm#microstrip_impedance

    > wychodzi ścieżka 2,8mm. Trochę szeroka zwłaszcza, że raster wyprowadzeń
    > w modemie to 1mm.

    No i wyjeżdżasz cienką ścieżką a potem ją płynnie rozszerzasz.

    > Wersja z linią koplanarną:
    > http://chemandy.com/calculators/coplanar-waveguide-w
    ith-ground-calculator.htm

    > Dla laminatu 35um/1,5mm wychodzi ścieżka 1,3mm, odstęp od masy 0,2mm
    > (nie chcę dawać mniej ze względu na płytkarnię).

    No ale jeśli będziesz miał miejsce na masę wokół linii koplanarnej,
    to zapewne znajdziesz też miejsce na zwykłą niesymetryczną i trochę
    pustego sąsiedztwa wokół niej.

> [...]
    >
    > - czy macie może linki/skany jakiś wzorów inżynierskich do obliczania
    > linii koplanarnych, ale w wersji z masą po obydwu stronach, tak żebym
    > mógł zweryfikować obliczenia kalkulatora?
    >
    > - czy linia koplanarna nie będzie miała dodatkowych wad (np. zwiększonej
    > pojemności), które zniwelują zysk z "dopasowanej" impedancji linii?
    >
    > - może nie ma co się spinać i po prostu dać niesymetryczną linię paskową
    > ze ścieżką taką jaką da się upchnąć (około 1,5mm, czyli impedancja ponad
    > 70R)? W końcu laminat to będzie zwykły FR4 i nie będę miał możliwości
    > zweryfikowana obliczeń po zrobieniu płytki.

    Możesz ewentualnie zrobić układ na laminacie 0.8mm. Ja tak w każdym
    razie robię.

    MD