    From: Tomek Łabuz <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lightroom 3
    Date: Tue, 24 Jan 2012 10:17:52 +0100

    W dniu 2012-01-24 09:44, zly pisze:

    > Ale rozmawiamy o koszcie oprogramowania 'na półce' przecież. Dla
    > użytkownika.

    ok, no to policzmy
    tłoczenie płytek i druk książeczek takich w jakie zapakowany jest
    lightroom... nie chcę być oskarżony o kryptoreklamę, więc każdy sobie
    poszuka w necie - tak plus minus, wytłoczenie płytki, nadruk na nią,
    pudełko, książeczka (instrukcji to już nikt nie drukuje) to jakieś 3,5-4
    może 5 pln z vat już przy kilku tysiącach sztuk zamówienia (a z takim
    raczej mamy do czynienia) co przy cenie około 1000 pln za lightrooma
    daje - to już każdy sobie policzy jaki to jest procent...
    transport np z Chin do Polski to jakieś 2000$ za kontener - jak
    przeliczyć to na pojedynczą sztukę to dalej grosze....
    prowizja od sprzedaży, no tu marż takich jak w przypadku samochodów nie
    ma, więc sklep ma 5-10%, mamy jeszcze jakiegoś centralnego dystrybutora
    - tu pewnie marże są podobne
    do tego dojdą ceny reklamy, jakiś prezentacji, materiałów szkoleniowych
    (ale te koszty będą takie same dla wersji pudełkowej czy z dystrybucji
    cyfrowej)
    dystrybucja cyfrowa - zamiast sklepów pośredniczących... zaraz zaraz, a
    wiemy jak to robi Adobe? bo np producenci wielu narzędzi jakie ja kupuję
    przez internet po naciśnięciu guzika kup przenosi mnie do jakiegoś
    pośrednika - bo ktoś musi obsługiwać taki "sklep internetowy", często
    zleca się do na zewnątrz
    do tego dojdzie tworzenie materiałów informacyjnych na strony itp
    i może się okazać, że różnica w cenie takiej czy innej dystrybucji nie
    jest aż tak duża jak się nam wszystkim wydaje i cena "cyfrowa" to cena
    jaką chciałby mieć producent a do dystrybucji pudełkowej dla części
    klientów "dopłaca", bo jest wielu takich co bez pudełka nie kupią
    do tego dochodzi polityka, widziałem już ceny w dystrybucji cyfrowej
    kilka razy większe niż pudełkowej, bo producent preferuje swoich
    dystrybutorów...
    zmierzałem do tego, że cena oprogramowania jest w dużej części "pusta" w
    sensie materialnym, nie ma wielu składników konkretnych jest tylko
    ostatnio nagłaśniania chociażby przez ACTA wartość intelektualna
    a, że producent chce na tym zarobić... no cóż, jego zbójeckie prawo,
    niech podniesie rękę ten co pracuje zawodowo i chciałby zarabiać mniej
    niż dzisiaj....