    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lightroom
    Date: Thu, 05 Feb 2009 14:19:57 +0100

    Mikolaj Tutak pisze:
    > Taaaaaa. Chetenie zaznajomię sie z programem majacym mozliwości LR i
    > działającym zauwazalnie szybciej (może być tańszy ;-).

    Podejrzewam, że "mającym te same możliwości" może równie dobrze okazać
    jedynie - będący lightroomem ;)
    Musiałbyś powiedzieć co dokładnie chcesz. Dla jednego brak DNG jest
    niewybaczalną wadą gdy inny machnie na to ręką.
    Jeśli chodzi o szybkość to LR byćmoże jest po prostu bardzo źle
    zoptymalizowany. U Ciebie różnice mogą być naprawdę małe, a nawet może
    LR być szybszy. Sam LR widziałem na conajmniej kilku komputerach i
    wszędzie miewał poważne chwile zastanawiania się. Na słabych komputerach
    był wręcz nie do użytku.

    > RawTherapee czasami uruchamiam i sledze jego (niedo)rozwój. Porownywanie
    > go do LR jest lekko smieszne...

    Też śledzę rozwój RT i w porównaniu do LR wiadomo, że się nie umywa
    wręcz, tak jak Gimp do Photoshopa na dobrą sprawę, choć oba moga
    wystarczać komuś. U mnie RT jest nieużywalny i się wiesza, stąd go nie
    biorę nawet pod uwagę.
    Pisałem jednak o czymś innym - każda pliszka swój ogonek chwali. Każdą
    wywoływaczkę można ustawić tak by wyprodukowała syfiaty obraz i takie
    porównanie jest na stronie RT, choć tam to niby RT jest w ogóle
    najlepszy na świecie z załączonych przykładów.

    > Trujesz lekko. Mam wylaczone te wszystkie "bajery", zreszta chodzi ci o
    > "Panel end mark"? Jakie bajery są w LR? Inny kolor menu czy te ornamenty
    > na koncu panela?

    Bajerów to nie ma dcraw :) Bibble ma aktualnie bardzo ascetyczny ten
    interface. LR przy tym to laluś z bajerami :)
    Ogólnie chodzi mi o animacje, podglądziki itd. Byćmoże da się to
    powyłączać. Pewnie coś zasobów to zjada, ale nie o to głównie chodzi -
    LR sam z siebie czasem popada w melancholię, przestaje reagować na
    cokolwiek. Na słabych komputerach można iść wtedy na kawę. Co on tam
    robi nie wiem, ale długo mu to zajmuje i cały wtedy zastyga.

    > Moj komputer tez nie ma "stu rdzeni", w zasadzie to posiadam dosyć
    > skromny sprzęt.

    Mój też nie jest jakiś mega-kosmiczny, ale w ocenie jakości programu nie
    wybiera się wyłącznie topowych maszyn i na podstawie działania tam nie
    ocenia się programu bo na zapchanej zasobami maszynie jest super. Takie
    testy to tylko ciekawostka, że program potrafi optymalnie wykorzystać
    nawet mocny komputer.

    > Zresztą odpalanie programu za $$$ na sprzecie wiekowym
    > wartym ułamek tej kwoty jest przynajmniej dziwne.

    To jest prawda, jednak do jakości kodu ma się nijak. Wątek jest o LR i
    jego szybkości działania. Zapychanie kodu sprzętem to nie jest dobra
    droga. Tak czy inaczej jak na wolnym chodzi szybko to na szybkim będzie
    chodziło błyskawicznie.

    > Przyjmuje do wiadomości (nieumiejetnosc konfiguracji komputera lub
    > zawyżone wymagania) - proszę o podanie lepszej alternatywy.

    Kod jest po prostu nieoptymalny, co więcej o tym pisać? To jest diagnoza
    dla mnie. U mnie LR chodzi całkiem nieźle, ale np bibble chodzi po
    prostu masakrycznie szybko w porównaniu do niego.

    > Stać mnie na LR (posiadam nawet) i nie mam quada, ani jakiegos
    > specjalnie "wypasionego" komputera.

    Ok, ok. Tobie szybkość odpowiada, ale pewnie dostrzegasz, że dałoby się
    lepiej?
    Wiesz ja nie mam za złe LR tego, że nie liczy jakichś 100 rawów w
    sekundę. Złe mam mu za to, że muli cały komputer bez informacji o tym co
    robi. Z Bibble też cudów nie ma. Wchodzisz do foldera pełnego rawów to
    on każdego wczytuje i robi sobie cache dla niego. Ale pokazuje to
    (procenty na dole), liczy i spowalnia to system, jednak możesz się
    przełączać na coś. Użytkownik widzi, że program coś robi, wie co i
    wklikanie się w rawa nie jest przeszkodą. Z LR jest. To mam mu za złe.

    > Właśnie o czym gadamy?

    Ogólnie o szybkości LR i jakości jego kodu. Pisałeś że masz 64bity i
    byćmoże tam jest zdecydowanie lepiej.

    > 16-sto rdzeniowym? Kurcze brakuje mi do tego jakiś 14-stu rdzeni...

    To tylko ciekawostka. Jest film na stronie bibble i można sobie zerknąć.
    Miło jak program w pełni potrafi wykorzystać porządny sprzęt.

    > No wlasnie musze postawic LR na swoim Atomie ;-)

    Kolega się raz uparł postawić LR na T5500 z 512MB ramu koleżance. Żeby
    zobaczyła jak się rawy woła i po co to. Efekt był taki, że nie dało się
    zrobić czegokolwiek. Bibble miałem swego czasu na jednym komputerze w
    domu - PIII 800MHz + 512MB RAM i choć nie chodził tak płynnie, to jednak
    używało się go całkiem fajnie. Stąd uważam, że bibble akurat jest dość
    dobrze napisany.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \