    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Licznik elektryczny, namagnesowania i konsekwencje
    Date: Wed, 04 Feb 2009 15:08:39 +0100
    <gm7k60$210$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gm7q95$ef5$1@inews.gazeta.pl>
    <gm7vvt$rpa$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gm96lt$1m9$1@inews.gazeta.pl>
    <gm9n7h$56h$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <3...@p...pl>
    <f...@4...com>
    <2...@p...pl>
    <gmc3i4$li$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl>
    <gmc6gu$5kc$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl>

    > Ale "ciągłą" przez ile czasu? Bo wiemy, ile przez ponad 2 godziny - co
    > najmniej 300W. A ile przez pół godziny?
    >
    > Najwyższą moc w impulsie ponoć osiągają skoczkowie wzwyż. Nie chce mi
    > się liczyć, czy to prawda.

    A to latwo sprawdzic. Dla wysportowanego czlowieka czynnikiem
    limitujacym jest szybkosc wymiany gazowej w plucach. W pewnych granicach
    jest ona zalezna od maksymalnej objetosci dowolnej (MVV). Zeby to
    uscislic mozna zbadac dyfuzje CO przez pluca (DLCO).
    Dla sportowcow MMV wynosi ok. 40l/min. To znajac ilosc O2 i to jak spala
    sie glukoza mozna policzyc energie. W wydychanym powietrzu bedzie dajmy
    kolo 10% O2, we wdychanym 21% to nam daje ledwie 50% wydajnosc. Czyli
    mamy do dyspozycji ok. 4l O2/min. To daje cos kolo 115kJ/minute, czyli
    1,8 kJ/s. Jak wczesniej pisalem sprawnosc przetworzenia energii
    chemicznej na mechaniczna nie przekracza 15%, to nam daje mozliwosc
    teoretycznego stalego wysilku na poziomie 270W. Problem w tym, ze to
    musi uwzgledniac wysilek miesni oddechowych i serca. Czyli wiekszosc
    pracy idzie na to, zeby w ogole pobrac taka ilosc tlenu.
    Oczywiscie ktos moglby powiedziec, ze MMV mozna zwiekszyc, ale w tym
    wypadku praca miesni oddechowych pochlania co raz wiecej tlenu, az
    calosc idzie wylacznie na pokrycie pracy miesni oddechowych.
    Oczywiscie zdarzaja sie wyjatki, ktore maja nieco inna budowe
    anatomiczna, ktore moge w jakis sposob te bariery przekroczyc.