eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingLiczby całkowite zmiennej długościRe: Liczby całkowite zmiennej długości
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Liczby całkowite zmiennej długości
    Date: Tue, 29 Apr 2014 23:05:01 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 97
    Message-ID: <ljp492$5ug$1@node1.news.atman.pl>
    References: <ljou5f$uob$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-73-81-145.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1398805602 6096 89.73.81.145 (29 Apr 2014 21:06:42 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 29 Apr 2014 21:06:42 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:24.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/24.4.0
    In-Reply-To: <ljou5f$uob$1@node1.news.atman.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:205523
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2014-04-29 21:21, Borneq pisze:
    > Jak zakodować liczbę tak, aby mała liczba mieściła się w jednym bajcie a
    > większe w odpowiednio większej liczbie bajtów.
    > jednym ze sposobów jest varint:
    > https://developers.google.com/protocol-buffers/docs/
    encoding
    > mamy ciąg bajtów: bierzemy pierwszy bajt, patrzymy na najstarszy bit,
    > jeśli=1 oznacza że czeka nas jeszcze jeden bajt, patrzymy na najstarszy
    > bit itd.
    > Narzut = 1/8, jeden bit z bajta użyty.Czy są jeszcze bardziej wydajne
    > sposoby? Kodowanie utf-8 jest podobnie kodem zmiennej długości.
    > Jak zakodować liczbę ujemną? zygzakiem:
    > dla ciągu 0,-1,1,-2,2,-3,3,-4,4... przyjmujemy 0,1,2,3,4,5,6...
    >
    > Czy jest jakieś kodowanie zmiennej długości bitów a nie bajtów?

    Jak je kodować najlepiej zależy od rozkładu długosci tych liczb.
    Czysto teoretycznie można by pomyśleć o przyporządkowaniu
    kodowania Huffmana każdej liczbie. Wtedy czytając ciąg bitów
    wiesz, kiedy nastąpił koniec, a samo kodowanie będzie oszczędne
    (poza absurdalnie wielkim słownikiem:)

    Inny pomysł niż Twój/unicodu.
    Jak zapisujemy liczby na kartce? Cyfra po cyfrze, a jak
    chcemy następną, dajemy spację. Łatwo to zastosować tutaj.
    Komputer zapisuje liczby np bajt po bajcie, każdy
    bajt to liczba 0-255, razem tworzą system pozycyjny
    o podstawie 256.
    To niech tworzą system pozycyjny o podstawie 255,
    a liczba "FF" odpowiada spacji. Dla liczb większych
    niż 255^7 = 7e16 jest to sposób oszczędniejszy.
    Oczywiście liczbę bitów przeznaczonych na cyfrę
    można modyfikować, dobierając do potrzeb.

    Można iść dalej, niech mamy alfabet złożony z "cyfr"
    '0', '1'...'n-1' oraz znak końca cyfry '_'
    Dla wygody odczytu proponuję np n = 256,
    albo 10, ze względów historycznych.

    Mamy rozkład prawdopodobieństwa wystąpienia kolejnych
    liczb (~wykładniczy , poissona, czy jednostajny na jakimś
    przedziale). Mamy więc prawdopodobieństwa wystąpienia
    cyfr i znaku '_'.

    No to rzucamy to we wspomniane już kodowanie Huffmana.
    Jeśli liczby są małe, znak końca występuje częściej niż
    każda cyfra i dostanie ona krótszy kod. Jeśli liczby
    średnio są długie, dostanie kod dłuższy niż cyfra.

    To rozwiązanie będzie dość blisko ideału.

    cyfry 1-9, średnio liczby 3.33 cyfrowe
    http://huffman.ooz.ie/?text=123456789KKK
    3 lub 4 bity na liczbę (średnio 3.8 bita)
    2 bity na znak końca liczby.
    średnia liczba zajumuje więc
    3.33 * 3.8 bajta + 2 bajty = 14.654.

    W poprzednim kodowaniu, 127/1000 liczb
    mieści się w bajcie, 873/1000 w dwóch.
    127/1000*8 + 873/1000*16 = 14.984

    Nie jest to zabójcza poprawa, ale jest.

    Liczby średnio dwucyfrowe
    http://huffman.ooz.ie/?text=0123456789KKKKK
    (na każde dwie liczby przypada jeden konec linii)
    mamy 5.8 bita, kontra 8 we wcześniejszej metodzie.
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=%284*8%2B2*3%29
    %2F10%2B2


    Dla dużych liczb drzewo kodowań jest "zrównoważone"
    i metoda praktycznie nie różni się od proponowanej
    wcześniej - ustalonego symbolu końca,
    tylko tym razem symbole sa różnej długośći (różnią się o 1)
    i nie ejsteśmy ograniczeni do systemów pozycyjnych
    o bazie postaci 2^n-1;


    Na koniec jeszcze dwa drzewka dla krótkich w systemie
    szesnastkowym
    http://huffman.ooz.ie/?text=0123456789ABCDEFKKK
    http://huffman.ooz.ie/?text=0123456789ABCDEFKKKKKKK

    A, dla bardzo krótkich liczb koniec linii jest jednym
    bitem, np 0, a każda cyfra zaczyna się od 1.
    http://huffman.ooz.ie/?text=0123456789ABCDEFKKKKKKKK
    KKK
    To właściwie idealnie odpowiada opisanej metodzie
    'jedynka, jeśli będzie dodatkowy bit', tylko ten
    bit jest na końcu, zamiast na początku. Uzasadnia
    to też taki wybór, domyślnie w utf-8 większość
    znaków jest 7 bitowa.

    pzdr
    bartekltg



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: