  • 1. Data: 2016-09-07 23:19:17
    Temat: Ledy bezpośrednio z 230V - czy tak można
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    wielokorotnie uratowaliście mnie od zbędnych prób i testów. tym razem
    też proszę o pomoc. kupiłem taśmę led, pociąłem na sekcje po 3 diodki -
    każda sekcja wymaga 12V. więc polutowałem _szeregowo_ 21 sekcji,
    następnie przez mostek prostowniczy podłączyłem do 230v. Działa, ale czy
    coś się nie zepsuje? (prąd przy zasilaniu z 12v był 17mA teraz jest 15mA)

    pozdrawiam
    ToMasz

    PS nie "kopnie", bo jest zamknięte w szklanym kloszu, takiej "bańce"

  • 2. Data: 2016-09-08 00:30:00
    Temat: Re: Ledy bezpośrednio z 230V - czy tak można
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    ToMasz pisze:
> [...]
    > coś się nie zepsuje? (prąd przy zasilaniu z 12v był 17mA teraz jest 15mA)

    Zależy ile tych pasków 12V połączyłeś w szeregu, nie dałeś żadnej
    regulacji prądu więc do czasu aż napięcie zasilania będzie wynosiło 12*X
    to będzie ok.
    Sam coś takiego wyrzeźbiłem do okapu w kuchni, 20 pasków za mostkiem
    prostowniczym z opornikiem i kondensatorem przed mostkiem.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2016-09-08 06:11:57
    Od: Jingiel <x...@x...xx>

    W dniu 08.09.2016 o 00:30, AlexY pisze:

> [...]
    > Sam coś takiego wyrzeźbiłem do okapu w kuchni, 20 pasków za mostkiem
    > prostowniczym z opornikiem i kondensatorem przed mostkiem.

    Jak któraś sekcja padnie to może być dym i mały pożar. Poza tym grozi
    porażeniem.

  • 4. Data: 2016-09-08 07:59:51
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > Sam coś takiego wyrzeźbiłem do okapu w kuchni, 20 pasków za mostkiem
    > prostowniczym z opornikiem i kondensatorem przed mostkiem.

    tylko że mostek+ kondensator ograniczający prąd i rezystor ograniczający
    prąd ładowania kondensatora - to klasyczny układ większośći "żarówkek"
    diodowych. jednak w w większości padniętych takich urządzeń wybucha
    kondensator. tak więc chcę go wywalić, kosztem zwiększenia ilości diod.
    ToMasz

  • 5. Data: 2016-09-08 09:01:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mostek prostowniczy podłączyłem do 230v. Działa, ale czy coś się nie
    > zepsuje? (prąd przy zasilaniu z 12v był 17mA teraz jest 15mA)

    Podejrzewam (nigdy nie mierzyłem, ani nie patrzyłem w karty katalogowe), że
    na białych diodach może być spadek rzędu 3,5V, co dla 3 by dawało 10,5V i
    pozostałe 1,5V na szeregowym oporniku.
    17mA i 1,5V wychodzi mi że rezystor 88om (nietypowa wartość, na pewno jest
    inny, ale że nie wiem to przyjmuję tyle).
    Przy upraszczającym założeniu, że LEDy mają w miarę sztywne napięcie pracy -
    21 sekcji to 220,5V na LEDy, a reszta na oporniki o łącznej wartości
    1848om.
    Szczytowa wartość napięcia w sieci to 230*SQRT(2)=325V. Na oporniki wychodzi
    (pomijam mostek) 325-220,5=104,5. To daje prąd 104,5/1.848=56,5mA w
    szczycie. Ten wynik nie jest sprzeczny z pomiarem (15mA) bo trzeba pamiętać,
    że przy zasilaniu bezpośrednio wyprostowanym napięciem prąd płynie tylko w
    szczytach (dopiero jak sinusoida przekroczy 220,5V). Czyli są to względnie
    krótki impulsy dość dużego prądu.

    Przypuszczam, że takie impulsy LEDom nie zaszkodzą, ale głowy dawał nie
    będę. Nie wiem też, czy takie światło jest przyjazne dla oczu. Natomiast
    normy emisji zakłóceń prawie na pewno masz przekroczone.
    P.G.

  • 6. Data: 2016-09-08 09:41:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >dość dużego prądu.

    >Przypuszczam, że takie impulsy LEDom nie zaszkodzą, ale głowy dawał

    Jesli LEDy sa wysilone, co sie w celach oswietleniowych zdarza, to
    bedzie je to grzac troche mocniej ... i byc moze ponad miare.
    Zime przetrzyma, ale kolejny lipiec moze nie byc mily :-)

    >Nie wiem też, czy takie światło jest przyjazne dla oczu.

    Migac beda. Jeden kondensator moze pomoc .... albo po jednym na sekcje
    :-)

    >Natomiast normy emisji zakłóceń prawie na pewno masz przekroczone.

    Antena na 100Hz ? raczej mierna.

    Jesli juz to o bezpieczenstwo bym sie martwil - tasmy izolowane, czy
    ktos moze dotknac ?

    J.

  • 7. Data: 2016-09-08 10:22:51
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 08.09.2016 o 09:41, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Antena na 100Hz ? raczej mierna.
    >
    > Jesli juz to o bezpieczenstwo bym sie martwil - tasmy izolowane, czy

    Kondensatorek wygładzający na 400v zapiąć na plus i minus mostka? Wiem
    że napięcie "poskoczy", ale dam więcej "pasków" tak aby utrzymać prąd. z
    kondensatorem będzie lepiej?

  • 8. Data: 2016-09-08 14:23:14
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 08.09.2016 o 06:11 Jingiel <x...@x...xx> pisze:

    > Jak któraś sekcja padnie to może być dym i mały pożar. Poza tym grozi
    > porażeniem.

    To jakiś mały bezpiecznik gdzieś schowany w układzie, jeśli coś się
    stanie, to po prostu pyknie i przerwie obwód. Porażenie - pytający
    zapewnił, że o to zadba, by nie zrobiło kuku.

    --
    HF5BS

  • 9. Data: 2016-09-08 16:49:38
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    > Antena na 100Hz ? raczej mierna.

    Zrób w jakimkolwiek spice symulacje tego układu i zobacz na kształt
    prądu, a potem odpowiedz sobie i nam jakie i ile jest harmonicznych.

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2016-09-08 19:48:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości grup

    >Zrób w jakimkolwiek spice symulacje tego układu i zobacz na kształt
    >prądu, a potem odpowiedz sobie i nam jakie i ile jest harmonicznych.

    Ale mowimy o normach odksztalcenia pradu pobieranego z sieci, czy
    normach emisji elektromagnetycznej.

    Bo tych drugich to IMO nie przekracza. W ogole malo promieniuje.

    J.