  • 1. Data: 2013-08-25 20:26:27
    Temat: Ledożarówki na 24VAC
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Jak w temacie, widział ktoś jakieś sensowne ledowe zamienniki zwykłych
    żarówek na 24VAC z gwintem E27, do oświetlenia klatki schodowej. Zwykłe
    bańki nie dość, że kosztują niemało to trzeba dość często wymieniać bo
    na klatce świecą się bez przerwy, co miesiąc 5zł na żarówkę to trochę
    przegięcie.
    Przeszukałem alledrogo, ale nic ciekawego tam nie widzę, a chciałbym
    odpowiednik żarówki 60W. Znalazłem jakieś do żaglówek, ale w opisie
    jest, że to do instalacji 24VDC i nie wiem jak to się zachowa przy
    przemiennym.

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2013-08-25 20:38:50
    Temat: Re: Ledożarówki na 24VAC
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    teraz jest moda na lampy LED z czujnikiem...

  • 3. Data: 2013-08-25 20:43:35
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 25.08.2013 20:38, Ministerstwo Propagandy pisze:
    > teraz jest moda na lampy LED z czujnikiem...

    Ale ja chcę tylko prosty ledowy zamiennik tradycyjnej żarówki, tyle że
    na 24VAC, żadnej automatyki bo to oświetlenie klatki w starej kamienicy,
    a nie u mnie w domu.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2013-08-25 21:05:41
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Jakub Rakus napisał:
> [...]
    > odpowiednik żarówki 60W. Znalazłem jakieś do żaglówek, ale w opisie
    > jest, że to do instalacji 24VDC i nie wiem jak to się zachowa przy

    Kup jeszcze jedną, zachowaj paragon, jak padnie w miesiąc reklamuj,
    tylko sprawdź/dopytaj ile jest na nią gwarancji.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2013-08-25 21:07:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Ale ja chcę tylko prosty ledowy zamiennik tradycyjnej żarówki, tyle że
    > na 24VAC, żadnej automatyki bo to oświetlenie klatki w starej kamienicy,
    > a nie u mnie w domu.

    A skąd w starej kamienicy 24V? Obawiam się, że może być trudno ze
    znalezieniem prostego zamiennika. W oświetleniu już się utrwalił
    standard 12V. Więc najłatwiej będzie zmienić transformator. Lamp
    na 12V jest w bród. Tyle że z innymi oprawkami -- ale ten standard
    też się przyjął, więc nie ma co iść pod prąd.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2013-08-25 22:50:39
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

> [...]
    > na 12V jest w bród. Tyle że z innymi oprawkami -- ale ten standard
    > też się przyjął, więc nie ma co iść pod prąd.

    Administracja parę lat temu postanowiła ukrócić działania "lokatorów",
    którzy po odcięciu zasilania przez zakład energetyczny, podłączali się
    do instalacji na klatce żeby się w zimę dogrzewać piecykami własnej
    roboty. Założyli trafo i na korytarzach jest oświetlenie na 24VAC.
    Jakakolwiek przeróbka instalacji odpada, zaraz się ktoś dop... ja chcę
    tylko na "swojej" części korytarza nie wymieniać żarówki co miesiąc.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2013-08-25 23:30:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > Jakakolwiek przeróbka instalacji odpada, zaraz się ktoś dop... ja chcę
    > tylko na "swojej" części korytarza nie wymieniać żarówki co miesiąc.

    W takiej sytuacji pozostaje przerobienie ledówki 230 lub 12 V na 24 V.
    To nie powinno być trudne. W przypadku wersji 12 V wystarczy wyliczony
    opornik zamontowany na zewnątrz, przy 230 V (da się kupić już z właściwym
    gwintem) trzeba wgryźć się do środka. A jak nie, to połączyć w szereg trzy
    żarówki samochodowe 12 V -- w takich warunkach mogą świecić sto lat, jak
    u tych kalifornijskich strażaków.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2013-08-26 09:47:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Pan Jakub Rakus napisał:
    [..]

> [...]
    > żarówki samochodowe 12 V -- w takich warunkach mogą świecić sto lat, jak

    Jeśli trafo jest bez prostownika to wystarczy do ledówki 12V na prąd
    stały dorobić mostek z kondensatorem* szeregowo do zasilania. Jeśli
    ledówka jest na 12V zmiennego to tylko dodatkowy kondensator* w szeregu.

    *Element należy dobrać coby prąd średni wyszedł jak trzeba.