  • 1. Data: 2011-11-20 22:31:11
    Temat: Laptop - zużycie (wypalenie?) matrycy
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    Czy ktoś może powiedzieć mi, na czym polega 'wypalenie' (zużycie) ekranu
    LCD w laptopie? Może tak...

    Ostatnio wpada mi w ręce trochę uszkodzonych laptopów. Czasem są to
    prosteuszkodzenia, czasem wymagające większego 'grzebania'. Przyznaję,
    że nie cierpię grzebać się w laptopach, zajmuje to dużo czasu, cienki w
    tym jestem a odatkowo części potrafią kosztować majątek. Sprzęt po
    'naprawie' trafia po rodzinie, najczęściej działa do dzisiaj...
    Wpadł mi właśnie w ręce dość ciekawy laptop: DELL M90. Maszyna duża,
    toporna, a tak wielki zasilacz (gabarytowo i moc: 130W) widziałem
    ostatnio przy nowym Alienware.
    Problem z arefaktami, uszkodzony dysk twardy. Dysk to najmniejszy
    problem, dostał już 'nowy'. Arefakty, dość ciemny to wg. google i YT to
    standard tego modelu, więc karta graficzna ; nVidia Quadro FX 2500M,
    512MB RAM) trafiła na 10 minut na 200 stopni do piekarnika - a co mi
    tam... Wiem, że to metoda dość toporna, niebezpieczna dla zdrowia (opary
    śmierdzą, jak cholera), ale czego się nie robi "z ciekawości".
    Wystudziłem, dałem dobrą pastę, przeczyściłem chłodzenie, poskładałem...
    działa, to dość mocny sprzęt nawet! Karta graficzna zaskoczyła mnie
    swoją "mocą".
    No i tutaj problem - obraz jest dość ciemny. W porównaniu z moim rocznym
    HP - bardzo ciemny, no ale nawet da się pracować (chociaż biały
    przechodzi w jasno-kremowy). Nie jest to raczej wina karty graficznej (a
    może się mylę?)

    Czy to w BIOSie, czy to w OS (Vista, Win7) - obraz jest za ciemny
    (ustawiony na maksimum, a przy próbie wymuszenia sterownikami kontrastu
    zaczyna być to bardzo brzydkie).

    Po tym przydługim wstepie: NA CZYM POLEGA zużycie ekranu LCD? Czy to
    mogą być tylko zużyte świetlówki matrycy? Jak wyświetlam całkowicie
    czarny obraz, to na dole (przy obudowie matrycy) widzę lekką poświatę
    świetlówki, więc jest... Światło to lekko rozchodzi się po bokach, w
    połowie znika. Tej poświaty nie ma na górze.
    Czy to możliwe, że np. siadła tylko jedna świetlówka? Jak wygląda takie
    uszkodzenie? Czy jak pada jedna świetlówka, to druga zawsze też? Może
    ktoś się orientuje, czy one są łączone w szereg?
    Ja, jak prawdziwy mężczyzna rozpoznaję trzy kolory (fajny, ped@lski i
    ch*jowy), więc poprosiłem o opinię kobietę (w porównaniu do mojego
    słuzbowego laptopa), usłyszałem (przy białym ekranie) wyrok : KREMOWY.
    No dla mnie on jest "nie do końca biały", ale ja nie wiem, co to kolor
    karmazynowy, więc cięzko mi o opinię. Google podpowiada mi, że
    uszkodzenie świetlówki (swietlówek) to:
    a) nie świeci
    b) miga
    c) zły kolor ('creamy').

    Sam nie wiem, ile taki ekran ma świetlówek (domyślam się, że dwie,
    ponieważ tak sprzedają na ebay - czyli na górze i na dole...).

    A może to zwykłe 'zużycie' matrycy? Laptop ten był maszyną służbową,
    pracującą pewnie po 8-10h dziennie przez 3-4 lata.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 2. Data: 2011-11-20 22:53:31
    Temat: Re: Laptop - zużycie (wypalenie?) matrycy
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    Jeżeli mogę, to się "podepnę". Bo w temacie jasności, ale od nowości. Bo
    jedne nowe laptopy mają jaśniejsze matryce od innych. I zauważyłem że te
    jaśniejsze to są bardziej "ziarniste". To możliwa reguła? A te
    ciemniejsze są bardziej takie aksamitne, więcej tonów mają i
    przyjemniejsze dla oka. A te ziarniste dają jak latarki jaskiniowe :)

    --
    Pozdrawiam, Piotr M

    "Biznes? To całkiem proste. To pieniądze innych ludzi."
    Aleksander Dumas

  • 3. Data: 2011-11-21 21:25:02
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "DooMiniK" napisał:

    > Czy ktoś może powiedzieć mi, na czym polega 'wypalenie' (zużycie) ekranu
    > LCD w laptopie? Może tak...

    Kolego szanowny. Pamiętniki powinieneś pisać w kajeciku, ewentualnie na blogu. A
    od porad odnośnie naprawy elektroniki są odpowiednie grupy i portale. pl.misc.
    elektronika, Elektroda.pl.

    Remek

  • 4. Data: 2011-11-21 22:05:41
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2011-11-20 23:31, DooMiniK pisze:
> [...]
    > śmierdzą, jak cholera), ale czego się nie robi "z ciekawości".
    > Wystudziłem, dałem dobrą pastę, przeczyściłem chłodzenie, poskładałem...

    Słyszałem o tej metodzie. Co ona ma w założeniu dać? Naprawić kartę w
    jaki sposób? O co w tej metodzie chodzi? ;)

  • 5. Data: 2011-11-21 22:53:24
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "DooMiniK" <bachusmalpapostpl> wrote in message
> [...]
    > uszkodzenie? Czy jak pada jedna świetlówka, to druga zawsze też? Może ktoś się

    a jestes pewien ze tam sa dwie swietlowki? bo ja dwoch to jakos nigdy
    nie spotkalem w praktyce, chociaz podobno przy wiekszych matrycach bywaja

  • 6. Data: 2011-11-22 18:35:28
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 21/11/2011 22:53, m4rkiz wrote:
    > "DooMiniK" <bachusmalpapostpl> wrote in message
    >
    > a jestes pewien ze tam sa dwie swietlowki? bo ja dwoch to jakos nigdy
    > nie spotkalem w praktyce, chociaz podobno przy wiekszych matrycach bywaja

    Jednak źle popatrzyłem, oczywiście że jedna... Coś jednak czuję,
    że inwerter - to jest najprostsze i najtańsze do wymiany,
    spróbuję czy pomoże.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 7. Data: 2011-11-22 18:36:29
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 21/11/2011 21:25, Remek wrote:

    > Kolego szanowny. Pamiętniki powinieneś pisać w kajeciku, ewentualnie na blogu.

    Modem nie wyrabia? ;-)

    > A od porad odnośnie naprawy elektroniki są odpowiednie grupy i
    portale. pl.misc.
    > elektronika, Elektroda.pl.

    ... i nie jest to oczywiście zupełnie związane z grupą sprzętową.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 8. Data: 2011-11-22 18:39:24
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 21/11/2011 22:05, Tomaszek wrote:
    > W dniu 2011-11-20 23:31, DooMiniK pisze:
    > nVidia Quadro FX 2500M,
    >
    > Słyszałem o tej metodzie. Co ona ma w założeniu dać? Naprawić kartę w
    > jaki sposób? O co w tej metodzie chodzi? ;)

    Masa sprzętu w tym z kilku ostatnich lat układy nVidia mobile (głównie
    GPU) na tyle się przegrzewają, że się "odklejają" od płytki drukowanej
    (powstają 'zimne luty'). Jest kilka metod napraw tego - głównie
    polega to na ponownym 'przylutowaniu' układu. Są od tego profesjonalne
    urządzenia, ale można zrobić to topornie, łącznie z użyciem mini palnika
    gazowego.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 9. Data: 2011-11-23 16:00:54
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2011-11-22 19:39, DooMiniK pisze:
> [...]
    > polega to na ponownym 'przylutowaniu' układu. Są od tego profesjonalne
    > urządzenia, ale można zrobić to topornie, łącznie z użyciem mini palnika

    A to o to chodzi;) Dzięki za podpowiedź, bo nie załapałem w pierwszej
    chwili.