  • Date: Sun, 20 Nov 2011 22:31:11 +0000
    From: DooMiniK <bachusmalpapostpl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Laptop - zużycie (wypalenie?) matrycy

    Czy ktoś może powiedzieć mi, na czym polega 'wypalenie' (zużycie) ekranu
    LCD w laptopie? Może tak...

    Ostatnio wpada mi w ręce trochę uszkodzonych laptopów. Czasem są to
    prosteuszkodzenia, czasem wymagające większego 'grzebania'. Przyznaję,
    że nie cierpię grzebać się w laptopach, zajmuje to dużo czasu, cienki w
    tym jestem a odatkowo części potrafią kosztować majątek. Sprzęt po
    'naprawie' trafia po rodzinie, najczęściej działa do dzisiaj...
    Wpadł mi właśnie w ręce dość ciekawy laptop: DELL M90. Maszyna duża,
    toporna, a tak wielki zasilacz (gabarytowo i moc: 130W) widziałem
    ostatnio przy nowym Alienware.
    Problem z arefaktami, uszkodzony dysk twardy. Dysk to najmniejszy
    problem, dostał już 'nowy'. Arefakty, dość ciemny to wg. google i YT to
    standard tego modelu, więc karta graficzna ; nVidia Quadro FX 2500M,
    512MB RAM) trafiła na 10 minut na 200 stopni do piekarnika - a co mi
    tam... Wiem, że to metoda dość toporna, niebezpieczna dla zdrowia (opary
    śmierdzą, jak cholera), ale czego się nie robi "z ciekawości".
    Wystudziłem, dałem dobrą pastę, przeczyściłem chłodzenie, poskładałem...
    działa, to dość mocny sprzęt nawet! Karta graficzna zaskoczyła mnie
    swoją "mocą".
    No i tutaj problem - obraz jest dość ciemny. W porównaniu z moim rocznym
    HP - bardzo ciemny, no ale nawet da się pracować (chociaż biały
    przechodzi w jasno-kremowy). Nie jest to raczej wina karty graficznej (a
    może się mylę?)

    Czy to w BIOSie, czy to w OS (Vista, Win7) - obraz jest za ciemny
    (ustawiony na maksimum, a przy próbie wymuszenia sterownikami kontrastu
    zaczyna być to bardzo brzydkie).

    Po tym przydługim wstepie: NA CZYM POLEGA zużycie ekranu LCD? Czy to
    mogą być tylko zużyte świetlówki matrycy? Jak wyświetlam całkowicie
    czarny obraz, to na dole (przy obudowie matrycy) widzę lekką poświatę
    świetlówki, więc jest... Światło to lekko rozchodzi się po bokach, w
    połowie znika. Tej poświaty nie ma na górze.
    Czy to możliwe, że np. siadła tylko jedna świetlówka? Jak wygląda takie
    uszkodzenie? Czy jak pada jedna świetlówka, to druga zawsze też? Może
    ktoś się orientuje, czy one są łączone w szereg?
    Ja, jak prawdziwy mężczyzna rozpoznaję trzy kolory (fajny, ped@lski i
    ch*jowy), więc poprosiłem o opinię kobietę (w porównaniu do mojego
    słuzbowego laptopa), usłyszałem (przy białym ekranie) wyrok : KREMOWY.
    No dla mnie on jest "nie do końca biały", ale ja nie wiem, co to kolor
    karmazynowy, więc cięzko mi o opinię. Google podpowiada mi, że
    uszkodzenie świetlówki (swietlówek) to:
    a) nie świeci
    b) miga
    c) zły kolor ('creamy').

    Sam nie wiem, ile taki ekran ma świetlówek (domyślam się, że dwie,
    ponieważ tak sprzedają na ebay - czyli na górze i na dole...).

    A może to zwykłe 'zużycie' matrycy? Laptop ten był maszyną służbową,
    pracującą pewnie po 8-10h dziennie przez 3-4 lata.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel