  • Data: 2018-11-05 14:14:02
    Temat: Re: Laptop z jakim procesorem?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 05 Nov 2018 12:15:37 +0000, Dominik Ałaszewski wrote:

    > A tak z czystej ciekawości- mógłbyś napisać, czemu nie polecasz np.
    > szyfrowanego LVM?

    Nie chodzi o LVM specyficznie, ale o jakiekolwiek programowe metody
    szyfrowania dysku (których kilka przez ostatnie 20 lat używałem). W
    porównaniu do szyfrowania SSD, szyfrowanie w software:
    - łatwo popsuć i stracić dane (przy okazji maintenance, upgradu, usterki
    FS-a, itp)
    - nieco obniża czas pracy na aku, niepotrzebnie obciążając CPU
    - w razie cyrku z hardware, przekładka do innego PC jest mało oczywista
    - nie szyfruje wszystkiego, działa albo tylko na wybranych katalogach,
    albo na wybranych partycjach (nawet w przypadku tzw. rozwiązań "FDE")
    - wymagają pewnej wiedzy technicznej co i jak żeby nie zaliczyć wtopy

    Oczywiście systemy szyfrowania "soft-only" istnieją od wielu lat i
    działają, jak komuś naprawdę zależy to będzie się z tym siłował. Ale
    jeśli jest wybór między siakimś LUKSem, LVMem czy innym TrueCryptem, a
    szyfrowaniem sprzętowym w SSD, to wybór wydaje mi się oczywisty.

    Mateusz