  • 1. Data: 2010-11-16 08:38:57
    Temat: Laptop 24h/dobe
    Od: TM <t...@o...pl>

    Witam

    Przejrzalem archiwum grupy i nie znalazlem podobnego watku. Pytanie
    brzmi: czy ktos uzywa laptopa jako serwer plikow, www, poczty, itp.?
    Mam laptopa IBM T30 (1.8GHz, 512ram), ktory obecnie lezy i nic nie
    robi. Pomyslalem sobie, ze postawie na nim debiana i zrobie z niego
    serwerek. Docelowo laptop bedzie zamkniety w szafce pod tv (brak
    tylnej scianki + 3cm odleglosci od sciany). Idealnie by bylo gdyby
    rowniez sam przechodzil w tryb uspienia i w razie requestu z routera
    (router przekierowuje np. WWW na laptopa) sam sie wybudzil. Usypianie
    i wybudzanie (WOL z routera) dziala, bo to sprawdzilem (przynajmniej
    w windowsxp, ale mysle, ze pod debianem rowniez nie bedzie
    problemow). Nie mam pomyslu jak zrobic automatyczne wybudzanie, moj
    router (Draytek 2910vg niestety nie wspiera automatycznego
    uruchamiania komendy WOL gdy przyjdzie request na jakis port, a
    przynajmniej po przestudiowaniu specyfikacji i dokumentacji nic
    takiego nie widzialem .. co prawda jest polecenie konsolowe wol
    <mac>, ktore dziala, ale jak uruchamiac je automatycznie? pomysl
    jest taki by moze skrypt php wykonywal to polecenie i robil
    przekierowanie na laptop-a, ale z kolei draytek nie ma w sobie php :
    (). No ale skoro nie uda mi sie zrobic automatycznego wybudzania,
    pozostaje niewylaczanie laptopa. No i pytania .. obawiac sie czegos w
    zwiazku z calodobowym dzialaniem laptopa?

    --
    TM

  • 2. Data: 2010-11-16 09:17:25
    Temat: Re: Laptop 24h/dobe
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-11-16, o godz. 09:38:57
    TM <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > pozostaje niewylaczanie laptopa. No i pytania .. obawiac sie czegos w
    > zwiazku z calodobowym dzialaniem laptopa?

    Mój Asus 1000H w którym pękła matryca po zrzuceniu przez dzieciaka ze
    stołu ma uptime 108 dni ;-) Stoi z otwartą pokrywą tylko po 2
    minutach braku aktywności na konsoli wygasza mu ekran. Robi za
    zastępczy serwer WWW/poczta/różne niewielkie usługi czyli tak jak
    chcesz Ty. Nie kombinowałem z usypianiem i budzeniem - dla mnie to bez
    sensu w serwerze który z zasady ma zapewniać obsługę usług stale. Serwer
    ma odpowiedzieć na request natychmiast a nie za
    kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt sekund gdy podniesie się z uśpienia
    więc WOL dla mnie a takim przypadku to pomysł cokolwiek dziwaczny.

    Zdrówko

  • 3. Data: 2010-11-16 11:08:29
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2010-11-16 09:38, TM pisze:

    > Przejrzalem archiwum grupy i nie znalazlem podobnego watku. Pytanie
    > brzmi: czy ktos uzywa laptopa jako serwer plikow, www, poczty, itp.?

    Od 25 miesięcy używam starego Thinkpada T23 jako serwer odczytujący
    dane ze stacji pogodowej przez RS-232 i kopiujący je przez Internet
    na inny serwer w celu prezentacji danych. Laptop jest włączony
    non-stop, ma ustawione na stałe maksymalne oszczędzanie energii i
    z zamkniętą pokrywą pobiera około 9W, przy braku zasilania jest
    w stanie przetrwać 6-7 godzin.

    > pozostaje niewylaczanie laptopa. No i pytania .. obawiac sie czegos w
    > zwiazku z calodobowym dzialaniem laptopa?

    Po 15 miesiącach pracy non-stop padł mi dysk Hitachi Travelstar. To
    stało się akurat w Boże Narodzenie, dlatego dopiero po ~4 godzinach
    zauważyłem, że nie ma nowych danych o pogodzie, a laptop bez przerwy
    stuka głowicą i jest bardzo gorący. Gdyby pozostawał w tym stanie
    dłużej, to mógłby się przegrzać, ale Thinkpady po przekroczeniu
    temperatury granicznej wyłączają zasilanie, żeby się trwale nie
    uszkodzić. Z braku innego dysku pod ręką uruchomiłem na nim na szybko
    Linuksa z pendrive (DSL), na którym działa do teraz. Laptop nie ma
    już żadnych części ruchomych, a wentylator włącza się tylko
    w największe upały, kiedy temperatura w komórce, gdzie stoi, przekracza
    26 stopni. Myślę, że zagrożenie związane z jego użytkowaniem nie jest
    większe niż dla domowego routera wi-fi.

    T.

  • 4. Data: 2010-11-16 11:29:06
    Od: z <z...@g...pl>

    Tomasz Finke pisze:
    Laptop jest włączony
    > non-stop, ma ustawione na stałe maksymalne oszczędzanie energii i
    > z zamkniętą pokrywą pobiera około 9W,

    Mój Dell Studio często chodzi 8-10 godzin z zamkniętą pokrywą.
    Grzebię w nim trochę przez zdalny pulpit jak jestem w pracy.

    Czy to mu nie zaszkodzi? Chciałem mieć pewność że ekran będzie wyłączony
    ale przy zamkniętej klapie może gorzej odprowadzać ciepło.
    Kilka razy zauważyłem że jednak ekran się świeci przy zamkniętej klapie.
    nie znalazłem przyczyny (W764). Lepiej go zostawiać z otwartą klapą???

  • 5. Data: 2010-11-16 20:14:09
    Od: TM <t...@o...pl>

    On Tue, 16 Nov 2010 12:29:06 +0100
    z <z...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Kilka razy zauważyłem że jednak ekran się świeci przy zamkniętej
    > klapie. nie znalazłem przyczyny (W764). Lepiej go zostawiać z

    W domu mam jeszcze HP6710b, ktory chodzi z zamknieta klapa od 6 rano
    do 23 (manager zadan go usypia o 23 jesli zapomne recznie). Jeszcze
    Przez okolo rok dzialal w nim glosno wiatrak tak jakby laptop sie
    przegrzewal i nie mogl schlodzic, zaczalem o tym czytac i sie
    okazalo, ze ta seria miala jakas tam wade i wymieniali plyty. Potem
    chcialem zmienic w nim ram z (2x1GB na 2x2GB) i je wymontowalem by
    je sprawdzi i co sie okazalo, po ponownym wlozeniu wiatrak juz nie
    wyje (czyzby zle ram byl wlozony i cos mu zle dzialalo?). Obecnie
    wymienilem ram na 2x2GB i rowniez jest cisza. No ale komp jest
    szybki, a robi glownie jako przegladarka do www dla zony, wiec
    specjalnie sie nie poci. Moj z kolei samsung q210 rowniez szybki i
    czy z zamknieta klapa czy z otwarta pokazuje 54stopnie (programem
    CoreTemp) i dziala prawie 22h/dobe (wylaczam go tylko w drodze do/z
    roboty na czas przejazdu autem, a wlasciwie usypiam).

    Dzisiaj stawiam debiana i bede monitorowal jego temp, wloze go od
    razu do szafki, niech dziala juz w srodowisku docelowym. Zobaczymy
    jak sie bedzie sprawowal. O wynikach napisze.

    Dzieki wszystkim za informacje.

    TM

  • 6. Data: 2010-11-17 10:06:44
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    No właśnie też mnie to nurtuje.

    -----

  • 7. Data: 2010-11-17 10:52:46
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 17.11.2010 ąćęłńóśźż <a...@i...pl> napisał/a:
    > No właśnie też mnie to nurtuje.
    >

    > -----

    Złe cytowanie.

    Jakiś problem zainstalować coś do monitorowanie temperatury, chocby
    speedfan i pooglądać wykresiki pracując wprost i na zdalnym
    pulpicie?

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 8. Data: 2010-11-18 10:43:13
    Od: z <z...@g...pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:

    > Jakiś problem zainstalować coś do monitorowanie temperatury, chocby
    > speedfan i pooglądać wykresiki pracując wprost i na zdalnym
    > pulpicie?

    Z tym to nie ma problemu. Gorzej z kartą graficzną (mam jakieś grzejące
    się Ati. Próbowałem nawet grzebać żeby zmienić taktowanie na mniejsze
    (nie gram) ale programiki nie rozpoznawały tego wynalazku.
    Niby grafika nic specjalnego nie robi. Tylko Aero :-)

    Chyba zrobię drugie podejście w temacie spowalniania grafiki:-)