    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Tue, 18 May 2010 21:13:53 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Lampa blyskowa - ma tyrystor czy komputer?:)

    On Tue, 18 May 2010, Jacek Czerwinski wrote:

    > W kwestii formalnej, tyrystor w obwodzie wyzwalania niewiele nowej wartości
    > użytkowej wnosi. Ten podkreślany nawet w nazwie lampy tyrystor, to w obwodzie
    > gaszenia.

    Acz konstrukcyjnie może być włączany :)
    (pomocniczy, który "zdejmuje" prąd na czas wyłączenia roboczego)

    Niemniej racja, że myślałem o czym innym, przyznaję się bez bicia.
    Z drugiej strony, *wydaje mi się*, że jednak stosowano określenie
    "lampy tyrystorowej" nie tylko na taką "odłączalną", ale ze
    względu na sam fakt sterowania (niskim napięciem).
    Takoż kojarzę istnienie określenia "lampa tranzystorowa" (wcale
    nie dziwne, bo tranzystory na 300V kiedyś wcale takie "typowe"
    nie były, a przy okazji z natury rzeczy były "łatwowyłączalne",
    więc w odróżnieniu od tyrystora w obowodzie, każda lampa
    z tranzystorem miała możliwość przerywania błysku).

    > I lampa, która może pracować z mniejszą energią niż pełna (zwykle w
    > formie automatyki, ale również stopniowany manual), tu jest nowy etap, i to
    > marketing podkresla.

    J.w.
    Mogę być w błędzie, ale *wydaje mi się* że sam fakt użycia tyrystora
    do celów marketingowych starczał :) (mimo że pojedynczy tyrystor,
    szczególnie sprzed lat kilkudziesięciu, wcale nie zapewniał funkcji
    wyłączania).
    Co do nazw i marketingu :)
    Podobnie było z "radiami tranzystorowymi", na których pieczołowicie
    opisywano liczbę 5,6,7,8 itede tranzystorów, liczonych niczym
    kamienie szlachetne w zegarku :)
    Dlatego mimo że pamięć mam zawodną, obstawiam że marketing nie
    przepuściłby wstawienia tyrystora do nazwy, nawet jak lampa nie
    byłaby "przerywalna" :D

    pzdr, Gotfryd