    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 17 May 2010 20:22:42 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Lampa blyskowa - ma tyrystor czy komputer?:)

    On Mon, 17 May 2010, Jacek Czerwinski wrote:

    > Komputer
    > tu to popularna nazwa układu inteligentnego. Niezupełnie ścisłą, bo obwód pn
    > 'komputer' od dawna był analogowy.

    Proszę nie nadeptywać na odcisk nomenklaturowy, bo nowy flejm będzie ;)

    > Taki marketing.

    A gdzie tam.
    Znaczy sprzeciwiam się temu i *tylko* temu - bo najwyraźniej sugerujesz,
    że komputer to cyfrowy jest i basta.
    Komputery analogowe od zawsze są najszybszym możliwym rozwiązaniem,
    od zawsze najmniej wygodnym do programowania, i w sposób oczywisty
    ograniczone dokładnością - ale od czasu stworzenia rozwiązań hybrydowych
    (sterowanie/programowanie cyfrowe, obliczenia analogowe) w zakresie
    szybkości oraz zastosowań o "życiowej" a nie "matematycznej" dokładności
    (typu trafienia pociskiem w cel na przykład, tam nie trzeba liczyć
    z 12 cyframi po przecinku przy odpaleniu, bo i tak dane wejściowe
    nie są tak dokładne), nie do przeskoczenia niczym.
    Zaznaczam, że *nie wiem* czy dziź w tak prostych :P przypadkach
    jak korekta trajektorii pocisku obliczenia analogowe sš *jeszcze*
    potrzebne, ale wydaje się że tak (przy cyfrówce trzeba uwzględnić
    nie tylko czas obliczeń, ale również *przesłań* - co chyba dobrze
    obrazuje "problem potoku" przy wyœwietlaniu podglšdu na EVF czy też
    "czas reakcji" monitorów LCD, iloœć fps to jedno, czas "wymiany"
    obrazu to drugie a opóźnienie to trzecie i odrębne)
    Tutaj piszą o innym powiązaniu w hybrydę - komputera aproksymującego:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Komputer_analogowo-cyfr
    owy
    ...ale o takie rozwiązanie się wcześniej nie potykałem (a "klasyczna"
    hybryda w widywanej literaturze bywała).

    To że moc *dzisiejszych* rozwiązań cyfrowych wystarcza do większości
    rzeczy, zaś cena (i pożerana moc prądu) przy "analogówkach" mało
    kogo zachęca, nie umniejsza faktu że liczenie z kilku Ghz może
    być komuś za wolne. Albo za ciężkie ;) (mam na myśli wizję typowego
    blaszaka w roli sterownika lampy :P czy pretensje z że JPG z aparatu
    ustępuje temu z ACRa albo jakiegoś innego dedykowanego programu)

    "Komputer" (w znaczeniu samego słowa) *nie* ma przypisanej cechy
    "cyfrowy"!
    Ten "komputer" w lampie raczej dość prosty jest i raczej z gatunku
    tych na sztywno zaprogramowanych :[, ale tego że "liczy" odmówić
    mu na ogół nie można (jak sam stwierdzasz, żeby nie było że podważam
    Twoje zdanie ;)
    Może i zdecydowanie "głupszy od zegarka", ale też statystyczny zegarek
    nie ma szans porachować ilości światła w kadrze w ćwierć milisekundy.
    :)

    BTW: w wikipedii.pl nie ma choćby układu Gilberta, "klasycznego" układu
    mnożącego do szybkich zastosowań, nawet jeśli mniej dokładnego niż
    wymienione (mieszacz itede), to bije wszystko inne (hm... no dobra,
    dawno nie czytałem co się robi współczesnymi diodami tunelowymi,
    bo acz są zabójczo szybkie to z "matematyki" zastosowań nie kojarzę)
    szybkością o rzędy wielkości.

    pzdr, Gotfryd