    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Laguna II - psujące się auto!?
    Date: Sat, 30 Jul 2011 11:01:20 +0200
    <j0je9c$k3e$1@news.onet.pl> <j0k1ff$m9p$1@news.onet.pl>
    <4e2dad25$1@news.home.net.pl> <j0m6lp$3pj$2@news.onet.pl>
    <j0m6ui$6oi$1@news.onet.pl> <j0meki$i9c$1@inews.gazeta.pl>
    <agnf5o1etkef$.164gdskxf0td5$.dlg@40tude.net>
    <j0od0g$rrq$1@inews.gazeta.pl> <j0odgf$61o$1@news.onet.pl>
    <j0oh2b$39h$1@news.dialog.net.pl>
    <qdn79vhixrcf$.iq9wpmxavs0o$.dlg@40tude.net> <j0oqj9$9ur$1@news.onet.pl>
    <j0p8r2$936$1@news.onet.pl> <j0pauc$i69$1@news.onet.pl>
    <j0pb6h$2ap$3@inews.gazeta.pl> <j0pbt6$l2d$1@news.onet.pl>
    <j0rnvm$2dv4$1@news.mm.pl> <j0rrcf$45k$1@news.onet.pl>
    <j0sd6n$2o8f$1@news.mm.pl> <j0tt6q$a6v$1@news.onet.pl>
    <j0u89o$1841$1@news.mm.pl> <j0v6sn$c4c$1@news.onet.pl>
    <j10fr6$2pl2$1@news.mm.pl>

    On 2011-07-30 10:34, Karolek wrote:
    > Moze ktos juz czujniki zmienil 5 lat temu :>

    *NIE*.

    > Nie widzialem takiego opisu... ale mniejsza z tym i tak tego nie bede
    > robil.

    Jest na forum Renaul Laguna, widziałem też inny na jakiejś czeskiej stronie.

    > Ten Henio tez nie potrafi tego wylaczyc.

    Dlatego uważam za skandaliczne brak ogólnodostepnego oprogramowania do
    Renault. Ba, nawet coś z tym próbuje zrobić.

    > Chyba ze cos sie dziwnym trafem rozkoduje, albo nie bedziesz wiedzial
    > ktory czujnik, w ktorym kole siedzial :>

    Czujniki są:

    a) kolorowe.

    b) mają zaszyte na stałe unikatowe numery.

    > I kazy przecietny amator taka dysponuje.

    Przypuszczam ze przeciętny amator ma dostęp do takiej w promieniu 2km od
    miejsca zamieszkania.

    > Podobnie jak maszyna do sicagania opon.
    > Ale chyba te czasy juz minely, ze w miesnym kupiles baterie, a w kiosku
    > mieso.

    Myślę że nie rozumiesz aluzji. Wyjasniam więc że to normalna bateria
    guzikowa.

    > Taa jasne, bebechy zalane jakims tworzywem, ktore trzeba raczej
    > delikatnie wydlubac coby przecietny amator czegos w srodku nie
    > uszkodzil... zabawa na 5 min.

    Rozbieralem. Zabawa na 10 minut. Skladanie troche gorsze bo trzeba
    lepić. Mimo wszystko tańsze niż zakup nowego i programowanie.

    > Dzialajacy albo i nie, a zle zabezpieczone wnetrze, ktore wczesniej bylo
    > szczelnie zalane tworzywem tez juz nie musi wytrzymac 10 lat...

    Myślisz że należy go chronić przed deszczem :> ?

    > pomijam,
    > ze niektorym latwiej jest zarobic po prostu na nowe czujniki bez ceregieli.

    O ależ owszem. Tylko to ludzie którzy jadą po płyn do spryskiwacza do
    ASO (jest specjalny lepszy do Passata, jak się dowiedziałem od pewnego
    znawcy marki).

    > Uwarzasz zatem, ze jakby stosowali inna metode niz owijanie tasma to
    > wyszloby to im lepiej? Szczerze watpie.

    Owszem, mogli zastosować koszulki termokurczliwe zalane silikonem. Mogli
    użyć lutownicy, mogli zacisnąc gazoszczelnie, mogli ... ale nie chcieli.
    I to nie jeden.

    > Rozkodowanie sie czujnika

    W komputerze czy w czujniku?

    >, znikajace czujniki przy roznych predkosciach,

    Nie słyszalem. Nie wykluczam. Moje działają do -20 do 220km/h po 9
    latach eksplatacji.

    > problemy z przewodami i polaczeniami do samego odbiornika sygnalu z
    > czujnikow.

    Znajmy urwał jadać przez las. Oczywiscie wszystkiemu winni tępi
    francuzi. Mogli go przecież umieścić na dachu ...

    > No widzisz, a w takim BMW problem braku cisnienia na listwie jest prawie
    > nieznany :P pewnie maja za slabe czujniki, ale dobrze, ze auto o tym nie
    > wie i jedzie dalej :P

    Kopcąc na czarno, wręcz plując olejem. Doskonale wiem że opinie o L
    generują głównie posiadacze "po dziadku niemcu, w dizlu". Ciekawe, że
    działanie układu raportowania błędów rozumiane jest jako utrudnianie życia.

    Na marginesie: żeby nie było - zanik ciśnienia na listwie powoduje
    czasem *wyłaczenie* silnika. Szczególnie fajne przy wyprzedzaniu. To
    jest akurta skandaliczne zachowanie komputera w L.

    > Taa, nie wiem na jakiej podstawie wyciagasz wniosek, ze skoro w renault
    > sie czesciej pojawiaja komunikaty o usterkach to oznacza, ze maja wiecej
    > elektroniki i lepsza diagnostyke... IMHO popelniasz tu niebagatelny blad.

    W Polonezie nic mnie nie informowało i niskim sićnieniu paliwa.
    Widocznie tam *zawsze* było własciwe.

    > Elektronika czy nie elektronika, renault jak na razie nie jest
    > wyznacznikiem jakosci w motoryzacji.

    Podpisuje się w 100%.