  • 1. Data: 2012-09-10 17:00:02
    Temat: Ładowarka motocyklowa do wkrętarki?
    Od: "Ivam" <f...@p...fm>

    Mam taką ładowarkę: Ctek 5.0 - ogólnie jestem bardzo zadowolony.

    Mam również wkrętarke boscha na 12v - ogólnie jestem zadowolony za wyjątkiem
    ładowarki.

    Napięcie na ładowarce to 18v (producent pisze, że nadaje się do baterii o
    napięciu od 7 do 18v). Jest ona pozbawiona jakiegokolwiek układu kontroli
    ładowania - ładuje, aż baterii nie rozwali. A bateria jest na ogniwach NiCd.
    Po naładowaniu w okolicach 14v potem szybko spada do 12 i się trzyma tej
    wartości.

    Pytanie - czy istnieje jakieś niebezpieczeństwo wynikające z podpięcia
    ładowarki do akumulatorów motocyklowych/samochodowych (czyli napięcie
    właściwe w okolicach 13-14v)? Jakieś konkretne ryzyko wynikające z innej
    charakterystyki ładowania takiej ładowarki cteka od ładowarki (właściwie to
    chyba zasilacza) boscha? Czy ten magiczny układ odsiarczający cteka może
    zadziałać i spowodować uszkodzenie ogniw NiCd?

    --
    pzdr:
    Ivam

    scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Upośledzonych Umysłowo

  • 2. Data: 2012-09-11 13:31:44
    Temat: Re: Ładowarka motocyklowa do wkrętarki?
    Od: siinski <j...@g...com>

    On 10 Wrz, 17:00, "Ivam" <f...@p...fm> wrote:
> [...]
    > pzdr:
    > Ivam
    >
    > scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Upośledzonych Umysłowo

    Jeżeli mówimy o CTEK-u MXS 5.0 który i ja posiadam to program do
    ładowania małych akumulatorów tzw."motocyklowy" jest wg.instrukcji
    którą trzymam na kolanach do ładowania akumulatorów o pojemności
    1.2-14 Ah.Sprawdź zatem jaką pojemność ma ów akumulator od wkrętarki i
    jeżeli mieści się w widełkach to możesz próbować.Ale ...owa instrukcja
    mówi że CTEK jest przeznaczony do ładowania akumulatorów typu
    MOKREGO,Ca/Ca,MF,żelowych oraz wielu innych akumulatorów AGM
    (cytat) ,w zakładce "bezpieczeństwo"owej instrukcji masz zdanie że
    "...Niniejsza ładowarka służy do ładowania akumulatorów kwasowo-
    ołowiowych 12 V 1,2-160 Ah.Ładowarki nie należy używać do żadnych
    innych celów..." O ładowaniu NiCa nic tam nie ma ,ale też nie są to
    baterie (poza hybrydami) używane w motoryzacji a instrukcje obsługi
    piszą prawnicy stąd wiele w nich zastrzeżeń mających mieć wpływ na
    bezpieczeństwo użytkowników i ma to priorytet przed właściwościami
    użytkowymi danego sprzętu..A ów układ odsiarczający CTEK-a to
    impulsowo podany prąd o napięciu 15,8 V wraz z impulsowym
    amperażem.Jeżeli w ładowarce do baterii wkrętarki masz napięcie do 18
    V to w CTEK-u masz je nawet niższe.Ładując nią rozładowane ale sprawne
    akumulatory widzę że ów program odsiarczający trwa czasem kilka sekund
    po czym ładowarka przechodzi do kolejnego etapu ładowania.Na Twoim
    miejscu bym spróbował ale przy pierwszym ładowaniu kontrolowałbym co
    chwilę temperaturę ładowanego ogniwa.
    Pozdroo