-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.pi.v.chmurka.n
et!not-for-mail
From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka
możliwosć?
Date: Sat, 11 Nov 2017 21:11:58 +0000 (UTC)
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <ou7p2u$c34$1$gof@news.chmurka.net>
References: <f...@g...com>
<ou1j8v$s0$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<ou23go$6pk$1$opajak@news.chmurka.net>
<ou25s6$7m9$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<9...@g...com>
<ou42pv$v1r$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
<ou4h78$4n2$1$gof@news.chmurka.net>
<ou4qem$83r$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: pi.v.chmurka.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Sat, 11 Nov 2017 21:11:58 +0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="gof";
posting-host="pi.v.chmurka.net:172.24.44.20"; logging-data="12388";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: tin/2.4.1-20161224 ("Daill") (UNIX) (Linux/4.4.50-v7+ (armv7l))
Cancel-Lock: sha1:64hP0jpYVsgJGjYy9y5FnNPW+/k=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:725947
[ ukryj nagłówki ]Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:
> Zacząłem się interesować regulatorem prądnicy gdy miał on 3 przekaźniki,
> a instalacja w samochodzie taty była 6V (potem przerobił na 12V). Wydaje
> mi się, że jeden z nich zapobiegał prądowi zwrotnemu, ale nie do końca
> kojarzę jak to działało.
> Przestałem się interesować gdy regulatory miały 2 przekaźniki.
Ja interesowałem się cztery razy, przy okazji czterech awarii w trzech
zupełnie różnych rozwiązaniach (skuter - jednofazowe wzbudzane magnesem,
motocykl - trójfazowe wzbudzane magnesem, samochód - wiadomo).
Dowiedziałem się wtedy też kilku innych rzeczy, np. że mandat za
przewożenie skutera pociągiem wynosi 200 zł, bo skuter ma w baku paliwo...
> Nie wiem co siedzi w takim regulatorze który nie steruje prądem
> wzbudzenia.
W trójfazowych, które widziałem (w motocyklach - obie generacje Hayabusy,
które mają regulatory z różnie rozwiązanym sterowaniem, ale tym samym
mechanizmem działania; do tego też Honda Fireblade i Yamaha R1) zawsze był
crowbar na tyrystorach czyli układ, który powoduje zwarcie wejścia, gdy
napięcie przekroczy ustaloną wartość (o to dba układ sterujący - w
Hayabusie gen 1 prosty na elementach dyskretnych i diodzie Zenera, w gen 2
dali do tego układ scalony) i od-zwarcie go, gdy prąd spadnie, bo faza za
chwilę przejdzie przez zero (o to dba już sam tyrystor).
Crowbar ma w tym zastosowaniu kilka zalet.
1. Tyrystor albo nie przewodzi, albo jest zwarty, więc straty w nim są
niewielkie - straty w regulatorze to głównie straty w diodach
2. Po zwarciu uzwojenia tyrystorem ciepło wydziela się głównie w
uzwojeniu, a olej dobrze je odprowadza
3. Półprzewodniki uszkadzają się na zwarcie, co w przypadku crowbara
zapobiega puszczeniu pełnego napięcia z generatora na akumulator. Gdyby
tam był np. klasyczny step-down, to poszłoby pełne napięcie
4. Obiło mi się o uszy (choć nie jestem pewien i nie do końca rozumiem ten
mechanizm), że zwarte uzwojenie generatora wprowadza mniejsze straty
mechaniczne, niż obciążone - może to kwestia dużej rezystancji dynamicznej
Autor ma generator jednofazowy, z którego aż tak dobrze się nie
doktoryzowałem, ale u mnie był crowbar, schematy znalezione w sieci
pokazują, że powszechne jest takie samo rozwiązanie.
http://skuterowewyprawy.eu/wp-content/uploads/2014/0
9/Regulator-napiecia-chiny.jpg
https://img.webme.com/pic/z/zaplon/12.jpg
Tu dla odmiany dwufazowy - też crowbar:
https://obrazki.elektroda.pl/1290327900_1318942108.p
ng
> Czy jest tam tylko dioda + szeregowy klucz który odłącza
> wyjście gdy napięcie czy prąd za duże, czy może coś na kształt DCDC
> step-down/albo SEPIC. Obawiałem się, że może DCDC i każdy impuls byłby
> startem przetwornicy od zera.
Nie można wykluczyć, że w tym konkretnym regulatorze tak zrobili, ale
nigdy się z tym nie spotkałem. Z crowbarem wielokrotnie.
> Nie zwróciłem uwagi, że tu musi być jednopołówkowo więc odstępy między
> impulsami dwa razy większe. Nic nie szacowałem, gdy nie mam pojęcia jaka
> częstotliwość.
No właśnie... nawet znając obroty nie oszacujemy, bo nie znamy mnożnika :(
> Teraz mi przyszło do głowy, że chyba kiedyś motory były bez akumulatorów
> (a może nadal tak jest - nigdy nie spotkałem się z instalacją motoru).
Zależy. Są motocykle przystosowane do tego (crossowe), fabrycznie nie mają
akumulatora, bo liczy się masa - odpalasz je wtedy z kopki. Współczesne
japońskie, sportowe motocykle (bo z nimi mam doświadczenie) potrzebują
napięcia w instalacji, żeby odpalić (komputer musi być zasilany), wątpię
żeby dało się odpalić na pych bez akumulatora (chociaż jak najbardziej się
daje, jak akumulator trzyma napięcie, ale nie ma siły zakręcić
rozrusznikiem).
A czy będzie działać po odłączeniu akumulatora? Diabli wiedzą, niby są tam
trzy fazy, więc napięcie będzie w miarę stałe i bez akumulatora. Nigdy nie
sprawdzałem, bo komputer i zegary są za drogie, żeby eksperymentować :) Do
tego tam są spore prądy i obciążenia indukcyjne (wtryskiwacze, cewki
zapłonowe - nie ma osobnego uzwojenia generatora, wszystko idzie z
instalacji) i może akumulator bierze szpilki na siebie :)
W skuterze jak nie miałem akumulatora, to była koszmarna stabilność
napięcia, ale dało się jechać i migać kierunkami. Ale tam było zupełnie
osobne uzwojenie do modułu zapłonowego, a napięcie z akumulatora było
potrzebne tylko dla rozrusznika i do świateł (oprócz lampy przedniej, do
której też było osobne uzwojenie - pewnie nie chcieli puszczać 5A przez
ten mały regulatorek).
Spotkałem się też z alternatorem podobnym do samochodowego w motorze
Suzuki GSXF z 2001 roku - podejrzewam że bez akumulatora by nie odpalił,
bo coś musi wzbudzić uzwojenie alternatora - ale nie sprawdzałem. Wiem za
to, że jak się odwrotnie podłączy akumulator, to strzeli bezpiecznik
główny, ale motor przeżyje (pewnie diody w regulatorze zwierają) :)
> W takim układzie, gdzie nie było gromadzenia energii impulsy z tego
> magneto musiały być dokładnie z taką f jak iskry.
Tam są dwie cewki, ale jedno koło magnesowe. W motorach i skuterach też
tak jest, tylko w tych z zapłonem elektronicznym nie ma pełnego uzwojenia,
a jedynie cewka (pickup coil), a koło magnesowe ma wypustki, które
generują impulsy.
Jak się tę cewkę odwrotnie podłączy, to motor chodzi na wolnych obrotach,
a na wysokich strzela w dolot, wali ogniem z wydechu, zgłasza błędy
zapłonu... ile ja się naszukałem przyczyny...
> Tu jest narysowana jedna świeca. Czyli rozumiem 1 cylinder. Ciekawe, czy
> takie coś musi być 2-suwem, czy może być 4-suw.
Są jednocylindrowe czterosuwy.
> Jak 2-suw to by oznaczało, że f dokładnie takie jak prędkość obrotowa.
Na uzwojeniu zapłonowym. Ładujące może być nawinięte inaczej.
> ładowarka samochodowa będzie dawała 5V nawet jak na wejściu będzie 8V.
> Dlatego uważam, że tętnienia mogą być takie, że średnia 12V (czyli max
> 14,5V, min 9,5V). 1/83Hz = 12ms. C=IT/dU= 1,7*12m/5 = 4mF = 4000uF.
Dla prostowania dwupołówkowego...
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]
Następne wpisy z tego wątku
- 11.11.17 22:25 Adam Wysocki
- 11.11.17 22:34 Adam Wysocki
- 13.11.17 13:07 Piotr Gałka
- 13.11.17 15:20 Adam Wysocki
- 13.11.17 15:51 Piotr Gałka
- 15.11.17 11:21 Adam Wysocki
- 15.11.17 19:39 a...@g...com
- 23.11.17 12:53 Adam Wysocki
- 23.11.17 13:33 J.F.
- 23.11.17 15:59 Adam Wysocki
- 11.01.18 22:36 a...@g...com
- 12.01.18 09:23 Jacek Maciejewski
- 12.01.18 10:20 Piotr Gałka
- 12.01.18 10:39 J.F.
- 12.01.18 11:06 Piotr Gałka
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-31 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-31 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-31 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=