  • 1. Data: 2009-11-06 23:37:39
    Temat: Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Ostatnio ze zdziwieniem odkryłem, że wszystkie piny GND są wewnątrz
    AVRków połączone... Dotyczy to na pewno ATMEGA8L (DIP) oraz ATMEGA48V
    (TQFP) bo takie miałem pod ręką, żeby sprawdzić... Stąd nasuwa się
    pytanie - jak podłączać masy?? Wszystkie do cyfrowej?? Część do cyfrowej
    część do analogowej?? Jeden pin masy zawsze jest w pobliżu pinów AVCC
    oraz VREF - traktowałem go jako masę analogową i podłączałem do masy
    analogowej... a może to był błąd??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 2. Data: 2009-11-07 07:48:08
    Temat: Re: Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > Ostatnio ze zdziwieniem odkryłem, że wszystkie piny GND są wewnątrz
    > AVRków połączone... Dotyczy to na pewno ATMEGA8L

    Mega8 to w ogóle ciekawy procesor :)

    http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&fil
    e=printview&t=20967&start=0

    Tak tylko ostrzegam.

  • 3. Data: 2009-11-07 08:25:39
    Od: "PP" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > część do analogowej?? Jeden pin masy zawsze jest w pobliżu pinów AVCC
    > oraz VREF - traktowałem go jako masę analogową i podłączałem do masy

    Po pierwsze nie traktuje wewnętrznych połączeń zbyt dosłownie, mają jakąś
    małą ale zawsze rezystancję i bardzo mizerną wydajność prądową.
    Jeśli chcesz coś zmierzyć Atmegą to pomimo tej dziwnej rezystancji na AVCC i
    tak daj po bożemu dławik a masy analogową i cyfrową łącz w jednym punkcie,
    najgłupsze błedy powstają jak śmieci wędrują po cienkich ścieżkach masy i
    generują niepotrzebne napięcia na wejściu pomiarowym.
    Piotr

  • 4. Data: 2009-11-07 11:57:20
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Konop pisze:
    > Witam!!
    >
    > Ostatnio ze zdziwieniem odkryłem, że wszystkie piny GND są wewnątrz
    > AVRków połączone... Dotyczy to na pewno ATMEGA8L (DIP) oraz ATMEGA48V

    W skrócie i mało technicznie, więc nie czepiajcie się szczegółów... :-)

    Prawie wszystkie układy scalone wykonane w standardowych technologiach
    maja wewnętrznie połączony obszar do którego podłączone jest najniższe
    napięcie.
    Nie można sobie jednak pozwolić na używanie tego "połączenia".
    Wolne od tej przypadłości są np. układy wykonane w technologi SOI, gdzie
    podłożem jest izolator a nie krzem.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 5. Data: 2009-11-07 12:20:56
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > najgłupsze błedy powstają jak śmieci wędrują po cienkich ścieżkach masy i
    > generują niepotrzebne napięcia na wejściu pomiarowym.

    Spoko, znam takie zasady ;)... chodzi mi tylko o to, czy tą masę przy
    pinach AVCC i VREF mam traktować jako analogową?? Bo teraz patrzę i w
    katalogu do ATMEGA48 ten pin jest po prostu opisany jako GND ;)..
    Podłączę do masy analogowej - i śmieci z cyfrowej mi wejdą na analogową
    :(...
    Podłączę do masy cyfrowej - to będę mierzył napięcia względem
    zaśmieconej masy ;P...
    Tak czy siak - źle ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-11-07 22:30:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > część do analogowej?? Jeden pin masy zawsze jest w pobliżu pinów AVCC
    > oraz VREF - traktowałem go jako masę analogową i podłączałem do masy

    A PDFa przeglądałeś czy tylko gdybasz?
    ATmega48, strona 251, obrazek "ADC Power Connections". I wszystko jest
    ładnie pokazane, co należy do obszaru masy analogowej.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2009-11-07 22:39:51
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > A PDFa przeglądałeś czy tylko gdybasz?
    > ATmega48, strona 251, obrazek "ADC Power Connections". I wszystko jest
    > ładnie pokazane, co należy do obszaru masy analogowej.

    Ja nie z tych co piszą bez zaglądania do PDFa ;).. przynajmniej
    zazwyczaj :)... ten rysunek widziałem, znam bardzo dobrze :). I właśnie
    na tym rysunku jest taka nieścisłość - jest Analog Ground Plane, ale pin
    należy podpiąć do GND... i dalej nic nie wiadomo ;)... domyślam się, że
    podpiąć go trzeba do AGND :)... ale zastanawia mnie jak to wpływa na
    pomiary...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-11-08 00:04:13
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ja nie z tych co piszą bez zaglądania do PDFa ;).. przynajmniej
    > zazwyczaj :)... ten rysunek widziałem, znam bardzo dobrze :).

    Dodam tu tylko, że w moim PDFie ten rysunek jest na stronie 239 ;)...
    żeby było, że go widziałem :D...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2009-11-08 20:29:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

    > Dodam tu tylko, że w moim PDFie ten rysunek jest na stronie 239 ;)...
    > żeby było, że go widziałem :D...

    Możliwe, że coś dołożyli w nowszej wersji albo przesunęli cały rozdział.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2009-11-09 09:20:27
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > podpiąć do GND... i dalej nic nie wiadomo ;)... domyślam się, że podpiąć
    > go trzeba do AGND :)... ale zastanawia mnie jak to wpływa na pomiary...

    Pojęcie pinu masy cyfrowej przetwornika A/D i pinu masy analogowej
    przetwornika to zupełnie inne pojęcia niż masa analogowa i cyfrowa na
    płytce.
    Podobieństwo nazw nie jest wystarczającym powodem, aby pin AGND łączyć z
    masą AGND a pin DGND z masą DGND.
    P.G.