  • 11. Data: 2009-11-09 14:27:36
    Temat: Re: Łączenie masy analogowej i cyfrowej - AVR
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Pojęcie pinu masy cyfrowej przetwornika A/D i pinu masy analogowej
    > przetwornika to zupełnie inne pojęcia niż masa analogowa i cyfrowa na
    > płytce.
    > Podobieństwo nazw nie jest wystarczającym powodem, aby pin AGND łączyć z
    > masą AGND a pin DGND z masą DGND.

    No dobrze, dobrze... ale przetwornik "mierzy" napięcie względem masy
    (jeśli nie jest różnicowy). Kwestia jest tylko taka, żeby nie mierzył
    względem masy cyfrowej, tylko analogowej. I stąd pytanie jak to należy
    podłączyć żeby było OK w tym konkretnym przetworniku. Zgodnie z tym co
    napisałem, ATmega8 nie posiada pinów AGND i DGND tylko GND. Na schemacie
    oznaczony jest obszar masy jako Analog Ground i pin podpięty do GND ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 12. Data: 2009-11-09 15:45:03
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oznaczony jest obszar masy jako Analog Ground i pin podpięty do GND ;)...

    Przetworniki A/D muszą mieć dwa piny masy, aby uniknąć wspólnej ścieżki
    sygnałów cyfrowych i analogowych.
    Na zewnątrz scalaka można je natychmiast ze sobą zewrzeć jeśli tylko prądy
    cyfrowe będą płynęły w jedną stronę, a analogowe w drugą - czyli kolejność
    na masie musi być taka: kondensator filtrujący zasilanie cyfrowe - pin
    DGND - pin AGND - kondensator filtrujący sygnał analogowy. Przy czym punkt
    połączenia do masy kondensatora filtrującego zasilanie cyfrowe wcale nie
    musi należeć do masy cyfrowej płytki - może to być jej masa analogowa.

    Mikrokontroler ma wyprowadzone wiele pinów GND nie po to, aby któryś był
    AGND, tylko po to, aby zredukować skoki napięcia na jego wewnętrznej GND
    względem zewnętrznej GND. I nie chodzi o mniejszą rezystancję kilku drucików
    w stosunku do jednego tylko o ich wzajemne sprzęganie indukcyjne (dlatego są
    wyprowadzane w przeciwne strony). Stosuje się coraz drobniejszą technologię
    co skutkuje coraz szybszymi zboczami (ważne są zbocza, a nie częstotliwość
    zegara), co powoduje, że indukcyjność tych kilku mm połączenia struktury do
    pinu jest za duża, aby zapewnić stabilną pracę procesora.
    Dlatego (jak się nie chce mieć kłopotów) wszystkie piny GND mikrokontrolera
    powinny być połączone do solidnej płaszczyzny GND.
    Przetworniki A/D w mikrokontrolerach są dodatkiem, któremu nie stawia się
    wygórowanych wymagań.
    Zadbałbym jedynie aby przez ścieżkę między punktem, który uznam, za punkt
    odniesienia dla mierzonych sygnałów analogowych a najbliższym pinem GND nie
    przepływały impulsy z jakiegoś kondensatora filtrującego VCC.

    To wszystko, co napisałem to jedynie wynik przemyśleń. Praktyki w układach
    A/D nie mam.
    P.G.