-
21. Data: 2018-05-23 22:58:52
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2018-05-23 o 21:57, j...@i...pl pisze:
>> Instalacji CNG praktycznie nikt nie robi bo brak dystrybutorów
>> z CNG. https://cng.auto.pl/stacje-cng-w-polsce/
>
> I auta na CNG to jak elektryki - do jazdy po mieście ;) Ducato 3.0 CNG
> ma zasięg na gazie około 300 kilometrów. A to duże auto i duże
> zbiorniki. To jaki zasięg może mieć osobówka?
To nie powinno dużo więcej palić od LPG.
Ale jak kiedyś dostałem specyfikację jakiegoś volkswagena z CNG
to wielkości obu zbiorników mnie rozbawiły. Benzyny 7 czy 8 litrów
i dwadzieścia kilka gazu.
Tyle że to mogła być konfiguracja pod firmowego dostawcę czegokolwiek,
w sporym mieście, więcej niż sto kilometrów przez dniówkę nie nakręci.
Pozdrawiam
-
22. Data: 2018-05-23 23:00:36
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: Kviat
W dniu 2018-05-23 o 20:07, J.F. pisze:
> Dnia Wed, 23 May 2018 19:57:39 +0100, Kviat napisał(a):
>> W dniu 2018-05-22 o 18:38, Lisciasty pisze:
>>> Dzisiaj w radio jakiś Mietek ze stowarzyszenia czegoś tam i gazu
>>> twierdził, że CNG jest ekologiczny a LPG to samo zuo. Jest w tym
>>> jakaś racja czy bredził? Dyskusja była w kontekście nowych przepisów
>>> podatkowo-celnych odnoszących się do gazu ziemnego w celach napędowych.
>>
>> Ekologiczność CNG (w porównaniu do LPG) polega głównie na tym, że to
>> paliwo jest odnawialne.
>> http://ekoenergia.pl/index.php?id_akt=149&plik=Metan
_i_biogazownie.html
>
> A gdzie tam - zobacz na ilosci.
Ale gdzie tam co?
Mała ilość odnawialnego paliwa, to wciąż więcej niż zero paliwa
nieodnawialnego.
Pytanie dotyczyło ekologiczności, a nie ilości czy opłacalności.
>> Oczywiście na razie taniej jest wydobywać metan niż go produkować, a LPG
>
> To jest o tyle ciekawe, ze moze produkowac ze smieci.
>
>> i tak powstaje jako skutek uboczny. Jednak chyba lepiej mieć w zanadrzu
>> napęd na paliwo odnawialne, niż nie mieć.
>
> No to mamy jeszcze etanol, metanol i olej rzepakowy.
Chyba lepiej mieć w zanadrzu większy wybór, niż mniejszy ;)
Pozdrawiam
Piotr
-
23. Data: 2018-05-24 00:08:50
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 23 May 2018 22:58:52 +0200, RadoslawF napisał(a):
> W dniu 2018-05-23 o 21:57, j...@i...pl pisze:
>>> Instalacji CNG praktycznie nikt nie robi bo brak dystrybutorów
>>> z CNG. https://cng.auto.pl/stacje-cng-w-polsce/
>> I auta na CNG to jak elektryki - do jazdy po mieście ;) Ducato 3.0 CNG
>> ma zasięg na gazie około 300 kilometrów. A to duże auto i duże
>> zbiorniki. To jaki zasięg może mieć osobówka?
>
> To nie powinno dużo więcej palić od LPG.
Tyle ze LPG jest w plynie, a CNG w gazie.
Pod cisnieniem 200 bar gestosc gazu jest juz spora, ale ciagle
znacznie mniejsza.
> Ale jak kiedyś dostałem specyfikację jakiegoś volkswagena z CNG
> to wielkości obu zbiorników mnie rozbawiły. Benzyny 7 czy 8 litrów
> i dwadzieścia kilka gazu.
Benzyna to tam nie wiem po co - do zapalania, czy awaryjna.
Moze wiecej nie trzeba ... ale pojechac 1000 km bez stacji cng ...
dziekuje :-)
> Tyle że to mogła być konfiguracja pod firmowego dostawcę czegokolwiek,
> w sporym mieście, więcej niż sto kilometrów przez dniówkę nie nakręci.
Np bagaznik mial byc pusty, a wiecej sie nie zmiescilo.
Ale nie bylo to 120l ? Albo 20Nm^3, albo 20 kg ?
https://cng.auto.pl/2983/volkswagen-oficjalna-premie
ra-golfa-vii-tgi-cng-w-wersji-hatchback-i-variant-ko
mbi/
Zasieg wiekszy niz diesla :-)
J.
-
24. Data: 2018-05-24 00:11:27
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 23 May 2018 22:00:36 +0100, Kviat napisał(a):
> W dniu 2018-05-23 o 20:07, J.F. pisze:
>>> Ekologiczność CNG (w porównaniu do LPG) polega głównie na tym, że to
>>> paliwo jest odnawialne.
>>> http://ekoenergia.pl/index.php?id_akt=149&plik=Metan
_i_biogazownie.html
>>
>> A gdzie tam - zobacz na ilosci.
>
> Ale gdzie tam co?
> Mała ilość odnawialnego paliwa, to wciąż więcej niż zero paliwa
> nieodnawialnego.
> Pytanie dotyczyło ekologiczności, a nie ilości czy opłacalności.
Ale co to za ekologicznosc, jak paliwa dla wszystkich nie starczy?
No dobra, nie musi byc dla wszystkich ... ale starczy choc dla 10% ?
>>> Oczywiście na razie taniej jest wydobywać metan niż go produkować, a LPG
>> To jest o tyle ciekawe, ze moze produkowac ze smieci.
>>
>>> i tak powstaje jako skutek uboczny. Jednak chyba lepiej mieć w zanadrzu
>>> napęd na paliwo odnawialne, niż nie mieć.
>>
>> No to mamy jeszcze etanol, metanol i olej rzepakowy.
>
> Chyba lepiej mieć w zanadrzu większy wybór, niż mniejszy ;)
lepiej, szczegolnie jak sie okaze, ze wycisniety rzepak mozna na metan
zamieniac :-)
J.
-
25. Data: 2018-05-24 00:35:58
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 23 May 2018 22:56:22 +0200, Janusz napisał(a):
> W dniu 2018-05-23 o 09:45, J.F. pisze:
>> Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
>>> Tego nie podali, ciekawy jest ten CURE czyli
>>> "wskaźnik toksyczności, zwany Cancer Unit Risk Estimate (w
>>> skrócie CURE), obrazuje wzrost zagrożenia chorobą nowotworową w wyniku
>>> wzrostu
>>> stężenia zanieczyszczenia ponad 1.0 ug/m3, którą to wartość przyjęto
>>> za wartość odniesienia w procesie ciągłej ekspozycji człowieka przez
>>> całe życie (70 lat)."
>>
>> Ciekawe na ile rzetelnie to zbadano - bo to jest szerokie zagadnienie -
>> od wplywu na czlowieka, do emisji roznych rocznikow, przez sprawnosc
>> katalizatora.
> Robili to amerykanie
> "Za emisję toksyn powietrza (ang. Air Toxics Emissions) uważa się w USA
> emisje tych
> zanieczyszczeń, które w nieodwracalny sposób wpływają na ludzkie
> zdrowie. Sporządzona
> przez EPA (Environment Pollution Agency- Agencja Ochrony Środowiska)
> lista czterech
> najsilniejszych toksyn pochodzących z ruchomych źródełemisji obejmuje:
> o Benzen;
> o 1,3 Butadien;
> o Formaldehyd;
> o Aldehyd octowy; "
> jak widać podeszli do tematu kompleksowo.
> "Z opublikowanych [5] przez South-Coast Air Quality Management District
> wyników
[5] to MATES 2 z ~1998.
trzeba by sprawdzic w wersji 4 lub 5
http://www.aqmd.gov/home/air-quality/air-quality-stu
dies/health-studies
w 98 to chyba jeszcze troche gaznikowcow jezdzilo.
> badań nad przyczynami zachorowańw rejonie Los Angeles na choroby
> nowotworowe
> spowodowane zanieczyszczeniami powietrza, za przyczyny ryzyka
> zachorowania na tę
> chorobę uznano w 71 % sadzę pochodzącąz silników o ZS, w 8 % 1,3
> butadien, w 7 %
> benzen w 3 % karbonyle, a 11 % pozostałe zanieczyszczenia (przede
> wszystkim ze źródeł
> stacjonarnych).
A oni tam maja takie ciezarowki
https://www.youtube.com/watch?v=ZdDxjge5hmY
Benzyna tez potrafi ?
https://www.youtube.com/watch?v=CaDqgtFAC40
https://www.youtube.com/watch?v=MFpkfB0eGGs
>> Co mnie zaskakuje to ta benzyna z etanolem.
> "Zwraca uwagę fakt, że mieszanka
> benzyny z etanolem zwiększa wartość wskaźnika toksyczności CURE, co stoi
> w sprzeczności z rozpowszechnianą szeroko opinią jakoby benzyna z
> dodatkiem bioetanolu była paliwem czystszym ekologicznie. Dodatek
> toksycznego metanolu do benzyny w wyniku mniejszej emisji butadienu
> znacznie poprawia wskaźnik CURE. "
Taaa, a mialo byc czysciej.
>> No i elelektryka - jak go liczyli ...
> Tego nie piszą.
emisja z komina elektrowni weglowej, czy atomowej ?
J.
-
26. Data: 2018-05-24 02:59:41
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2018-05-24 o 00:08, J.F. pisze:
>>>> Instalacji CNG praktycznie nikt nie robi bo brak dystrybutorów
>>>> z CNG. https://cng.auto.pl/stacje-cng-w-polsce/
>>> I auta na CNG to jak elektryki - do jazdy po mieście ;) Ducato 3.0 CNG
>>> ma zasięg na gazie około 300 kilometrów. A to duże auto i duże
>>> zbiorniki. To jaki zasięg może mieć osobówka?
>>
>> To nie powinno dużo więcej palić od LPG.
>
> Tyle ze LPG jest w plynie, a CNG w gazie.
> Pod cisnieniem 200 bar gestosc gazu jest juz spora, ale ciagle
> znacznie mniejsza.
Może to ja nie zauważyłem że w kilogramach podali.
>> Ale jak kiedyś dostałem specyfikację jakiegoś volkswagena z CNG
>> to wielkości obu zbiorników mnie rozbawiły. Benzyny 7 czy 8 litrów
>> i dwadzieścia kilka gazu.
>
> Benzyna to tam nie wiem po co - do zapalania, czy awaryjna.
> Moze wiecej nie trzeba ... ale pojechac 1000 km bez stacji cng ...
> dziekuje :-)
>
>> Tyle że to mogła być konfiguracja pod firmowego dostawcę czegokolwiek,
>> w sporym mieście, więcej niż sto kilometrów przez dniówkę nie nakręci.
>
> Np bagaznik mial byc pusty, a wiecej sie nie zmiescilo.
>
> Ale nie bylo to 120l ? Albo 20Nm^3, albo 20 kg ?
>
> https://cng.auto.pl/2983/volkswagen-oficjalna-premie
ra-golfa-vii-tgi-cng-w-wersji-hatchback-i-variant-ko
mbi/
>
> Zasieg wiekszy niz diesla :-)
A tu już nie:
https://cng.auto.pl/pojazdy-cng-lng/volkswagen-caddy
-furgon-ecofuel-2-0/
I to jeszcze nie ten o którym pisałem.
Pozdrawiam
-
27. Data: 2018-05-24 09:09:00
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-05-23 o 22:49, kk pisze:
> W dniu 2018-05-23 o 21:57, j...@i...pl pisze:
>> On Tue, 22 May 2018 23:31:31 +0200, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
>> wrote:
>>
>>> Instalacji CNG praktycznie nikt nie robi bo brak dystrybutorów
>>> z CNG. https://cng.auto.pl/stacje-cng-w-polsce/
>>
>> I auta na CNG to jak elektryki - do jazdy po mieście ;) Ducato 3.0 CNG
>> ma zasięg na gazie około 300 kilometrów. A to duże auto i duże
>> zbiorniki. To jaki zasięg może mieć osobówka?
>>
>
> Gorzej, w garażu nie nabijesz raczej
Można kupić ładowarki do nabijania gazem zbiorników. Wydatek rzędu
kilkunastu tys. zł. Opłaci się kupić składkowo (wśród sąsiadów).
http://gasfill.com/
https://www.coltri.com/
http://www.trans-wag.pl/78-al-Przydomowe%20Spr%C4%99
%C5%BCarki%20Gazu%20Ziemnego%20CNG.html
http://kompresorycng.pl/phillp30.html
T.
-
28. Data: 2018-05-24 09:11:32
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-05-23 o 20:57, Kviat pisze:
> W dniu 2018-05-22 o 18:38, Lisciasty pisze:
>> Dzisiaj w radio jakiś Mietek ze stowarzyszenia czegoś tam i gazu
>> twierdził, że CNG jest ekologiczny a LPG to samo zuo. Jest w tym
>> jakaś racja czy bredził? Dyskusja była w kontekście nowych przepisów
>> podatkowo-celnych odnoszących się do gazu ziemnego w celach napędowych.
>
> Ekologiczność CNG (w porównaniu do LPG) polega głównie na tym, że to
> paliwo jest odnawialne.
> http://ekoenergia.pl/index.php?id_akt=149&plik=Metan
_i_biogazownie.html
>
> Oczywiście na razie taniej jest wydobywać metan niż go produkować, a LPG
> i tak powstaje jako skutek uboczny. Jednak chyba lepiej mieć w zanadrzu
> napęd na paliwo odnawialne, niż nie mieć.
>
> Pozdrawiam
> Piotr
>
>
Przyszłość motoryzacji leży (jeździ) tu:
https://interestingengineering.com/video/bicycle-pow
ered-street-legal-microcar
Nawet ogrzewania nie potrzeba - można się nawet spocić... :-)
T.
-
29. Data: 2018-05-24 09:40:33
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2018-05-24 o 00:35, J.F. pisze:
> Dnia Wed, 23 May 2018 22:56:22 +0200, Janusz napisał(a):
>> W dniu 2018-05-23 o 09:45, J.F. pisze:
>>> Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
>>>> Tego nie podali, ciekawy jest ten CURE czyli
>>>> "wskaźnik toksyczności, zwany Cancer Unit Risk Estimate (w
>>>> skrócie CURE), obrazuje wzrost zagrożenia chorobą nowotworową w wyniku
>>>> wzrostu
>>>> stężenia zanieczyszczenia ponad 1.0 ug/m3, którą to wartość przyjęto
>>>> za wartość odniesienia w procesie ciągłej ekspozycji człowieka przez
>>>> całe życie (70 lat)."
>>>
>>> Ciekawe na ile rzetelnie to zbadano - bo to jest szerokie zagadnienie -
>>> od wplywu na czlowieka, do emisji roznych rocznikow, przez sprawnosc
>>> katalizatora.
>> Robili to amerykanie
>> "Za emisję toksyn powietrza (ang. Air Toxics Emissions) uważa się w USA
>> emisje tych
>> zanieczyszczeń, które w nieodwracalny sposób wpływają na ludzkie
>> zdrowie. Sporządzona
>> przez EPA (Environment Pollution Agency- Agencja Ochrony Środowiska)
>> lista czterech
>> najsilniejszych toksyn pochodzących z ruchomych źródełemisji obejmuje:
>> o Benzen;
>> o 1,3 Butadien;
>> o Formaldehyd;
>> o Aldehyd octowy; "
>> jak widać podeszli do tematu kompleksowo.
>> "Z opublikowanych [5] przez South-Coast Air Quality Management District
>> wyników
>
> [5] to MATES 2 z ~1998.
>
> trzeba by sprawdzic w wersji 4 lub 5
> http://www.aqmd.gov/home/air-quality/air-quality-stu
dies/health-studies
>
> w 98 to chyba jeszcze troche gaznikowcow jezdzilo.
>
>> badań nad przyczynami zachorowańw rejonie Los Angeles na choroby
>> nowotworowe
>> spowodowane zanieczyszczeniami powietrza, za przyczyny ryzyka
>> zachorowania na tę
>> chorobę uznano w 71 % sadzę pochodzącąz silników o ZS, w 8 % 1,3
>> butadien, w 7 %
>> benzen w 3 % karbonyle, a 11 % pozostałe zanieczyszczenia (przede
>> wszystkim ze źródeł
>> stacjonarnych).
>
> A oni tam maja takie ciezarowki
> https://www.youtube.com/watch?v=ZdDxjge5hmY
To samo co u nas było, ostatnio się chyba poprawiło bo juz takich dymów
nie widzę.
>
> Benzyna tez potrafi ?
> https://www.youtube.com/watch?v=CaDqgtFAC40
> https://www.youtube.com/watch?v=MFpkfB0eGGs
A mało to u nas samochodów widziałeś w niebieskim obłoku dymu?
Każde niespalone paliwo dymi, a jeszcze jak silnik olej bierze to już
w ogóle.
>
>>> Co mnie zaskakuje to ta benzyna z etanolem.
>> "Zwraca uwagę fakt, że mieszanka
>> benzyny z etanolem zwiększa wartość wskaźnika toksyczności CURE, co stoi
>> w sprzeczności z rozpowszechnianą szeroko opinią jakoby benzyna z
>> dodatkiem bioetanolu była paliwem czystszym ekologicznie. Dodatek
>> toksycznego metanolu do benzyny w wyniku mniejszej emisji butadienu
>> znacznie poprawia wskaźnik CURE. "
>
> Taaa, a mialo byc czysciej.
>
>>> No i elelektryka - jak go liczyli ...
>> Tego nie piszą.
>
> emisja z komina elektrowni weglowej, czy atomowej ?
No ale są też wodne, jakie ta produkuje zanieczyszczenia?
--
Pozdr
Janusz
-
30. Data: 2018-05-24 09:45:06
Temat: Re: LPG a CNG - pierdolenie czy mają rację?
Od: Janusz <j...@o...pl>
W dniu 2018-05-24 o 02:59, RadoslawF pisze:
> W dniu 2018-05-24 o 00:08, J.F. pisze:
>
>>>>> Instalacji CNG praktycznie nikt nie robi bo brak dystrybutorów
>>>>> z CNG. https://cng.auto.pl/stacje-cng-w-polsce/
>>>> I auta na CNG to jak elektryki - do jazdy po mieście ;) Ducato 3.0 CNG
>>>> ma zasięg na gazie około 300 kilometrów. A to duże auto i duże
>>>> zbiorniki. To jaki zasięg może mieć osobówka?
>>>
>>> To nie powinno dużo więcej palić od LPG.
>>
>> Tyle ze LPG jest w plynie, a CNG w gazie.
>> Pod cisnieniem 200 bar gestosc gazu jest juz spora, ale ciagle
>> znacznie mniejsza.
>
> Może to ja nie zauważyłem że w kilogramach podali.
>
>>> Ale jak kiedyś dostałem specyfikację jakiegoś volkswagena z CNG
>>> to wielkości obu zbiorników mnie rozbawiły. Benzyny 7 czy 8 litrów
>>> i dwadzieścia kilka gazu.
>>
>> Benzyna to tam nie wiem po co - do zapalania, czy awaryjna.
>> Moze wiecej nie trzeba ... ale pojechac 1000 km bez stacji cng ...
>> dziekuje :-)
Wg mnie CNG się tylko do autobusów nadaje, dla osobowych to ślepa uliczka,
LPG jest po prostu wygodniejszy w użytkowaniu, a różnice ekologiczne są
nieistotne w porównaniu do benzyny czy ON.
--
Pozdr
Janusz