  • 31. Data: 2011-08-09 19:01:40
    Temat: Re: LM317
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik John Smith napisał:
    > Zmniejszenie napięcia poniżej nominalnego skutkuje przedłużeniem
    > żywotności żarnika, lecz materiał emisyjny katody podlega szybszemu
    > zużyciu.

    Nie jest to przypadkiem zatrucie resztkami powietrza?

  • 32. Data: 2011-08-09 19:54:22
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-08-09 21:01, Maciek pisze:

    > Nie jest to przypadkiem zatrucie resztkami powietrza?

    Jak masz wyniki badań, to je przedstaw.
    W celu usunięcia resztek powietrza, po odpompowywaniu, wewnątrz lampy
    jest napylana metaliczna warstwa. Robi się natychmiast biała, po utracie
    próżni.

    Nie zmienia to samej, empirycznej istoty zjawiska, praca lampy z
    obniżoną temperaturą żarzenia, niszczy ją.
    K.

  • 33. Data: 2011-08-10 09:38:26
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Czyli sugerujesz, że w latach 50 ustalali dokładnie 2.0V, a nie 1.9 czy
    > 2.1V
    > na transformatorze? Raczej wątpię (nie uwzględniając "standardowych"
    > odchyłek w sieci,
    > szczególnie na wsi). Nie wiem czy nie widziałem w jakiś urządzeniach
    > na schemacie tolerancje napięcia żarzenia +/-10%. Ja bym się tego trzymał
    > bez zbytniej obawy o "żywotność" czyli dwa NiMh, i ew. germanowa
    > dioda mocy w kierunku przewodzenia.

    Dyskusja schodzi na temat "jak podłączyć LEDa?" - no niezupełnie: jak
    podłączyć żarówkę?
    Tolerancja +/- 10% jest wystarczająca (Dawniej dopuszczano większe odchyłki
    napięcia w sieci, więc +/-20% też nie jest zbrodnią). W odróżnieniu od LEDa
    żarówka jest elementem napięciowym (nie można zasilać jej stałym prądem)
    stabilizację uzyskujemy na efekcie zmiany rezystancji włókna. Coby długo nie
    tłumaczyć: analogicznie jak w generatorze z mostkiem wiena napięcie
    stabilizowało się żarówką, która się ledwo żarzyła - _dokładnie_ tak jak
    żarnik w lampie

    --
    Desoft

  • 34. Data: 2011-08-10 17:28:54
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > W celu usunięcia resztek powietrza, po odpompowywaniu, wewnątrz lampy
    > jest napylana metaliczna warstwa. Robi się natychmiast biała, po utracie

    Nie mam wyników badań. Odróżniasz określenie "resztki powietrza" od
    zapowietrzenia normalnym ciśnieniem? W takiej sytuacji getter od razu
    robi się mleczny. Z czasem plama gettera dorabia się mniej błyszczących
    krawędzi. Nawet jeżeli lampa nie została stłuczona, czyli coś tam się
    dzieje.
    Maciek

  • 35. Data: 2011-08-10 17:44:14
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Maciek napisał:
    > Nie mam wyników badań.
    Ale za to użyłem googla:
    http://www.stareradia.pl/katoda.html

  • 36. Data: 2011-08-10 21:38:32
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-08-10 19:44, Maciek pisze:
    > Ale za to użyłem googla:
    > http://www.stareradia.pl/katoda.html

    Tak, jest to jakiś tekst. Nie opracowany naukowo.
    Autor przemieszał w nim wiedzę o katodach z przestrzeni
    wielu dekad. Pułapki (magnetyczne) jonowe, chroniące katodę
    widziałem w kineskopie z lat 50-tych i stąd pewnie uwagi autora na temat
    tej technologii. Pułapki jonowe skończyły się w latach 60-tych, wraz
    udoskonaleniem metody uzyskiwania próżni w warunkach produkcyjnych
    i w czasie eksploatacji lampy. Zatruwanie jonami może być pomysłem
    prawdziwym, lecz już mocno nieaktualnym.

    Ja z lampami skończyłem już dawno temu i nie zamierzam do nich wracać.
    Ale jak ktoś ma zacięcie, to może wyjaśnić zjawisko "zatruwania katody".
    Potrzebny będzie mikroskop elektronowy, spektrometru mas i sporo chęci.
    Chętnie poznam wyniki badań, bo jak do tej pory zetknąłem się wyłącznie
    z opiniami, powstałymi na podstawie własnego przekonania różnych
    autorów, bez poparcia w dowodach.
    A ja, staram się być poważnym człowiekiem i w opiniach preferuję
    dowody z badań ponad opinię "natchnionego". Choć i takiego warto czasem
    wysłuchać.

    A wracając do tematu, katoda powinna pracować w warunkach przewidzianych
    przez konstruktora.
    Pozdrawiam,
    K.

  • 37. Data: 2011-08-11 06:15:15
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 10.08.2011 23:38, John Smith pisze:

> [...]
    > i w czasie eksploatacji lampy. Zatruwanie jonami może być pomysłem
    > prawdziwym, lecz już mocno nieaktualnym.

    Czy aby na pewno pułapki jonowe w kineskopach miały na celu ochronę
    katody ? Bardziej chodziło o "ochronę" luminoforu. W tych kineskopach
    wyrzutnia elektronowa była łamana. Katoda wraz z cylindrem Wehnelt'a
    była ustawiona pod pewnym kątem względem elektrod przyśpieszających i
    osi lampy. Magnes pułapki jonowej miał za zadanie zakrzywić tor ukośnie
    wystrzeliwanych elektronów tak aby poruszały się w osi lampy. Ciężkie
    jony leciały dalej prosto i uderzały w szkło szyjki kineskopu. Cała
    zabawa miała na celu nie dopuścić jonów do ekranu. W późniejszych
    kineskopach luminofor był pokrywany od wewnątrz cienką warstwą
    aluminium, która skutecznie blokowała jony przy okazji poprawiając
    kontrast. Od tego momentu wyrzutnia była prosta i zniknęła pułapka jonowa.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 38. Data: 2011-08-11 13:05:39
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Czy aby na pewno pułapki jonowe w kineskopach miały na celu ochronę
    > katody ?
    > Bardziej chodziło o "ochronę" luminoforu.
    Warto się zastanowić, pytanie nie jest retoryczne.

> [...]
    > wystrzeliwanych elektronów tak aby poruszały się w osi lampy. Ciężkie
    > jony leciały dalej prosto i uderzały w szkło szyjki kineskopu.
    Zgoda.

> [...]
    > aluminium, która skutecznie blokowała jony przy okazji poprawiając
    > kontrast. Od tego momentu wyrzutnia była prosta i zniknęła pułapka jonowa.
    Tu mam wątpliwości.
    Napylona warstwa aluminium odbije część fotonów w wnętrza kineskopu, w
    stronę widza, w tej części też się zgadzam.
    Ale jony? W sieci informacje są bardzo zdawkowe, ograniczają się do
    jednego zdania tak, jakby pochodziły z jednego, niekoniecznie
    wiarygodnego źródła. Dlatego mam wątpliwości.
    Jakie jony powstają w wyniku bombardowania elektronami obojętnych
    elektrycznie resztek gazu? Ujemne? Dziwne. Czy zasada zachowania ładunku
    jest zachowana? Jeśli dodatnie, to by się zgadzało, elektrony
    lecą w kierunku luminoforu, jony dodatnie w kierunku katody.
    Dalej pułapka magnetyczna spełniła by swoją rolę w sposób jaki napisałeś
    wyżej, chroniąc jednak katodę a nie luminofor.
    A może się mylę?
    Pozdrawiam,
    K.

  • 39. Data: 2011-08-11 17:52:49
    Od: Maciek <m...@p...com>

    > Warto się zastanowić, pytanie nie jest retoryczne.
    Jony wypalały luminofor. Opisywały to już bardzo stare książki.

    > Tu mam wątpliwości.
    > Napylona warstwa aluminium odbije część fotonów w wnętrza kineskopu, w
    > stronę widza, w tej części też się zgadzam.
    > Ale jony?

    Jony są zbyt duże, żeby przejść przez warstewkę aluminium. Elektrony
    mają dużą prędkość i są bardzo małe, więc przelatują aż do luminoforu.
    Jony są również zbyt ciężkie i odchylanie nie miało dostatecznie dużej
    energii, żeby je odchylić na przestrzeni całego ekranu. Wypalały więc
    obszar na jego środku. Jony powinny mieć ładunek ujemny, bo inaczej nie
    byłyby przyciągane przez dodatnią anodę. Nie pamietam dokładnie co się z
    nimi działo po uderzeniu w metaliczną powierzchnię ekranu, dodajmy -
    podłączoną do napięcia anodowego. Mogę się mylić ale ulegały
    rozładowaniu i dalej jako obojętne cząsteczki krążyły we wnętrzu
    kineskopu. Póki znowu nie trafiły w okolice katody. Gdyby grzęzły w tym
    aluminium, to lampa po pewnym czasie oczyściłaby się a to nie następowało.
    Maciek

  • 40. Data: 2011-08-12 12:32:52
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-08-11 15:05, John Smith pisze:

> [...]
    > wiarygodnego źródła. Dlatego mam wątpliwości.
    > Jakie jony powstają w wyniku bombardowania elektronami obojętnych

    Uważasz, że tlenu nie da się zjonizować ujemnie?

    MD