    From: "Desoft" <N...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LM317
    Date: Wed, 10 Aug 2011 11:38:26 +0200

    > Czyli sugerujesz, że w latach 50 ustalali dokładnie 2.0V, a nie 1.9 czy
    > 2.1V
    > na transformatorze? Raczej wątpię (nie uwzględniając "standardowych"
    > odchyłek w sieci,
    > szczególnie na wsi). Nie wiem czy nie widziałem w jakiś urządzeniach
    > na schemacie tolerancje napięcia żarzenia +/-10%. Ja bym się tego trzymał
    > bez zbytniej obawy o "żywotność" czyli dwa NiMh, i ew. germanowa
    > dioda mocy w kierunku przewodzenia.

    Dyskusja schodzi na temat "jak podłączyć LEDa?" - no niezupełnie: jak
    podłączyć żarówkę?
    Tolerancja +/- 10% jest wystarczająca (Dawniej dopuszczano większe odchyłki
    napięcia w sieci, więc +/-20% też nie jest zbrodnią). W odróżnieniu od LEDa
    żarówka jest elementem napięciowym (nie można zasilać jej stałym prądem)
    stabilizację uzyskujemy na efekcie zmiany rezystancji włókna. Coby długo nie
    tłumaczyć: analogicznie jak w generatorze z mostkiem wiena napięcie
    stabilizowało się żarówką, która się ledwo żarzyła - _dokładnie_ tak jak
    żarnik w lampie

    --
    Desoft