  • Data: 2010-07-12 20:32:18
    Temat: Re: Kurs fotografii
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Chyba wyraziłem się nieprecyzyjnie: bardziej od podpowiedzi co do
    > naciskania guziczków interesuje mnie wiedza zawarta w sposobie myślenia,
    > w mentalności i w odmiennościach kulturowych.
    >
    > Wszystko nam się tak zamerykanizowało i zglajszachtowało. Freemany tak
    > zuchwale grasują, że na dobrą sprawę mdło się robi i można by dojść do
    > wniosku, że tuż za miedzą to nic ino dzicz estetyczna a poróbstwo
    > fotograficzne, niewarte podejrzenia, refleksji, zapoznania się... .
    >
    > Mógłbym chcieć szkolić się u Francuzów, ale nie znam tego języka. A tu
> [...]

    Możesz w zasadzie założyć, że fotografia rosyjska jest wyolbrzymieniem, w
    sensie estetycznym, tego co spotkasz na zachodzie. To przesadne
    przeestetyzowanie, zwane w kulturze zachodniej kiczem, jest dla nas
    akceptowalne wyłącznie jeśli ma odpowiedni walor intelektualny. A sztuka
    rosyjska i sami rosjanie są dosyć ekspresyjni więc nie łatwo sobie z tym
    radzą. Chcąc odnieść się do swojej rosyjskości muszą spojrzeć na nią z
    zewnątrz czyli przez pryzmat kultury zachodniej. W rosji zawsze, jak wiemy,
    było to trudne, a ci którym się udało są wyjątkami. Ponadto fotografią nie
    zajmują się ludzie zbyt rozwinięci intelektualnie (jest tak na całym świecie)
    więc zachodzi niewielkie prawdopodobieństwo znalezienia rdzennej fotografii
    rosyjskiej na znośnym poziomie. Efektem braku odniesienia w tamtejszej sztuce
    jest jej dziwność, coś z dzikości (zacofanie?) i często propaganda (brak
    weryfikacji poglądów).
    Kiedy na zachodzie masz badaczkę Lorette Lux w rosji jest esteta Oleg Dou
    Kiedy za oceanem tworzy konceptualista Jeff Wall w rosji znajdujesz
    prymitywistę Borysa Michajłowa
    Czasem się to sprawdza na światowym rynku sztuki, np ten ostatni, ale tylko
    dzięki reakcji szokowej jaką tam wywołuje.
    Zostaw naukę fotografii w rosji bo zostaniesz wtórnym pacykarzem. Obejrzyj
    filmy, które robili i bywa, że robią. Zwykła historia opowiedziana przez
    rosjanina, jest lepsza niż nieme arcydzieło człowieka zachodu;)

    marek