    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kupować antenę czy nie ?.
    Date: Fri, 01 Jan 2010 15:37 +0100

    Endriu wrote:

    > Gdzieś mi się obiło o uszy że za jakiś czas mają wprowadzać sygnał
    > cyfrowy odnośnie telewizji publicznej (zwykłą telewizja - TVP1, TVP2,
    > POLSAT, TVN), stąd też moje pytanie czy jest wogóle sens kupowac antenę do
    > odbioru TV - coś w stylu:
    >
    > http://www.allegro.pl/item860886941_antena_tv_reflek
    ta_ante_6896.html

    > lub

    http://www.allegro.pl/item858383919_antena_tv_siatko
    wa_ze_wzmacniaczem_12_mies_gwaranc.html

    > Czy koledzy orientują się czy ten nowy sysytem nadawania będzie
    > potrzebował jakichś innych anten - z zasłyszenia obiło mi sie o uszy że do
    > odbioru tej telewizji potrzebne będzie jakieś dodatkowe pudełko które
    > będzie trzeba dołączać do standardowych (chyba analogowych ????)
    > telewizorów.
    >
    > P.S. Ogólnie to staram się nie oglądać tych solorzowsko-michnikowskich tub
    > propagandowych, ale czasami trzeba oglądnąć jakiś ustawiony mecz w lidze
    > polskiej jak koledzy na piwo do mnie przyjdą ....

    imho - gdzie ci sie spieszy?
    1)jesli wprowadza, to pewnie zmienia standard z 4 razy. ot tylko po to zeby
    sie upewnic ze uzytkownicy kupia 4x rozne dekodery...

    2)nie wiadomo czy nie bedzie kodowane (niby ma nie byc, ale zmiana tego to
    kwestia paru dni, zadna ustawa ci tego nie gwarantuje, a na pewno sporo
    wytworni bedzie wolalo nadawac np. kodowane filmy i patrzec na to ile ludzi
    kupi zdrapke do dekodera, niz ufac tvp i kasie z reklam)

    jaki standard bedzie? zgaduj zgadula ...

    3)propagacja sygnalu cyfrowego jest inna niz analogowego. nie wiadomo jakie
    czestotliwosci zostana ostatecznie wybrane. nie wiadomo jaka bedzie
    przepustowosc kanalow i przestrzenie miedzy nimi. nie wiadomo czy nie
    zostanie zmieniona lokalizacja nadajnikow i rozmieszczenie anten.
    nie wiadomo jak obiekty wprowadzajace odbicia wplyna na odbior dokladnie w
    twojej lokalizacji. wszystko to wplywa na wybor anteny. jesli boisz sie ze
    ich ceny pojda w gore gdy zacznie sie zmiana - kup 20m miedzianego drutu
    2.5mm i rolke cyny, w razie potrzeby zlutujesz sobie najlepsza konstrukcje
    na poczekaniu ;)
    dobrze tez zainwestowac w dobrej jakosci kabel antenowy, jesli antena jest
    gdzies daleko, tlumienia na kablu daja sporo strat.

    4)pasmo radiowe jest drogie. tvp. ma problemy finansowe i gdyby nie patronat
    rzadu i gigantyczne wyludzenia abonamentow od ludzi ktorzy 'nie maja
    wyjscia' to by upadla. jesli ktos uczciwy sie za to zabierze, to TVP
    zninknie z eteru calkowicie i bedzie dostepna tylko przez satelite. ew. moze
    zostac awaryjny kanal analogowy powiadamiajacy np. o kataklizmach, ale
    znajac polityke naszego panstwa to predzej mi kaktus na czole wyrosnie niz
    ktos zechce rzetelnie informowac obywateli nie narazajac ich przy tym na
    dodatkowe koszta , zamiast pompowac w nich tony smieci i wyludzac przy tej
    okazji gigantyczne sumy.