  • 51. Data: 2013-03-20 00:33:47
    Temat: Re: Kuchenka mikrofalowa w samochodzie :-D
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@g...away.com> wrote in message
    news:ki9om9$b0g$1@srv13.cyf-kr.edu.pl...

    > Regulator wzbudzenia to nie jest TLM7805 i bezwładność może mieć znacznie
    > większą.

    Może - jeśli takie życzenie będzie miał projektant. Zwykle jednak nie ma.
    Przepływ prądu, a ruszenie masy to dwie odmienne bajki. A 78xx są relatywnie
    wolne.

  • 52. Data: 2013-03-20 00:39:57
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik AlexY napisał:
    > [..]
    >
    > "bezwładność" - element elektroniczny ma bezwładność cieplną, jest jakaś
    > inna mająca wpływ na jego działanie? To co chciałeś (zapewne) napisać to
    > "czas reakcji", który w przypadku tranzystora mocy (używanego jako
    > regulator alternatora) umożliwia mu pracę z częstotliwościami
    > sięgającymi dziesiątek megaherców, nie ma tak szybkich silników
    > spalinowych.

    Nie zapominaj o indukcyjności wzbudnika. Im szybciej chcesz ograniczyć
    prąd tym większe napięcie musi wytrzymać klucz w obwodzie. Ale to nadal
    o rzędy wielkości szybsze zjawiska jak rozkręcenie się silnika.

    --
    Darek

  • 53. Data: 2013-03-20 00:42:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    > Regulator wzbudzenia to nie jest TLM7805 i bezwładność może mieć
    > znacznie większą.

    Opamiętaj się już, nie brnij.

    > Poza tym elektrony to też jest materia mechaniczna. Prawo Ohma w gruncie
    > rzeczy nie jest prawem elektrycznym, tylko mechanicznym, mówiącym o
    > mechanicznych właściwościach gazu elektronowego przepływającego przez
    > sieć krystaliczną metalu.

    Jak to mawia mój syn: "promieniowanie ultrafioletowe w ciapki".

    Usiłując udowodnić wydumaną tezę zaczynać grzęznąć z pseudonaukowym
    bełkocie. Po co w tak banalną rzecz, jak działanie regulatora napięcia
    mieszasz rozpatrywanie mechaniki ruchu elektronów? Po co oglądasz
    słonia przez mikroskop?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 54. Data: 2013-03-20 00:45:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Wednesday, March 20, 2013, 12:39:57 AM, you wrote:

    > Nie zapominaj o indukcyjności wzbudnika. Im szybciej chcesz ograniczyć
    > prąd tym większe napięcie musi wytrzymać klucz w obwodzie.

    Nie musi - tam jest równolegle dioda w kierunku (normalnie) zaporowym.
    Prąd opada zgodnie z elementarnymi zasadami obowiązujących dla obwodów
    LR.

    > Ale to nadal o rzędy wielkości szybsze zjawiska jak rozkręcenie się silnika.

    Ano właśnie. Ale jak się chce coś zamydlić, to się chmur elektronów
    szuka.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 55. Data: 2013-03-20 00:59:33
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Nie musi - tam jest równolegle dioda w kierunku (normalnie) zaporowym.
    > Prąd opada zgodnie z elementarnymi zasadami obowiązujących dla obwodów
    > LR.

    Przez moment pomyśl - jeżeli chcesz szybko zmniejszyć prąd w uzwojeniu
    to diody przeciwprzepięciowej nie możesz dać (albo dajesz w szereg z
    wysokonapięciową diodą stabilizującą). Zwykła dioda przeciwprzepięciowa
    pozwala przecież prawie swobodnie płynąć prądowi w cewce!

    --
    Darek

  • 56. Data: 2013-03-20 09:23:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Wednesday, March 20, 2013, 12:59:33 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > wysokonapięciową diodą stabilizującą). Zwykła dioda przeciwprzepięciowa
    > pozwala przecież prawie swobodnie płynąć prądowi w cewce!

    I ma pozwalać - nie ma potrzeby na szybsze reakcje. Ale oczywiście i
    tak są szybsze niż narastanie obrotów silnika.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 57. Data: 2013-03-20 11:12:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

> [...]
    > bełkocie. Po co w tak banalną rzecz, jak działanie regulatora napięcia
    > mieszasz rozpatrywanie mechaniki ruchu elektronów? Po co oglądasz

    Jaką bezwładność ma regulator wzbudzenia to jest jedna sprawa.

    Natomiast moja uwaga o prawie Ohma była kontrą na słowa przedpiścy
    dzielące świat na "mechanikę" i "elektrykę".

    Wracając natomiast do meritum, po wciśnięciu sprzęgła, jeden suw pracy
    wystarczy, żeby rozkręcić silnik do wysokich obrotów. Możemy policzyć.
    Przy 3000 obr/min mamy suw pracy co 10 ms. Zatem regulator musi mieć
    bezwładność mniejszą niż 10 ms i pewnie ma, skoro większość z
    dyskutantów tak uważa.

  • 58. Data: 2013-03-20 11:23:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Wednesday, March 20, 2013, 11:12:50 AM, you wrote:

> [...]
    > Wracając natomiast do meritum, po wciśnięciu sprzęgła, jeden suw pracy
    > wystarczy, żeby rozkręcić silnik do wysokich obrotów.

    Nawet tak nie żartuj.

  • 59. Data: 2013-03-21 09:49:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > Przy 3000 obr/min mamy suw pracy co 10 ms. Zatem regulator musi mieć
    > bezwładność mniejszą niż 10 ms i pewnie ma, skoro większość z

    Właśnie dokonałeś anihilacji momentu bezwładności silnika - stanowiącego
    tak do 20% ogólnej bezwładności całego pojazdu w bilansie sił
    przyspieszających...

    --
    Darek

  • 60. Data: 2013-03-21 12:38:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał w

    >Właśnie dokonałeś anihilacji momentu bezwładności silnika -
    >stanowiącego tak do 20% ogólnej bezwładności całego pojazdu w
    >bilansie sił przyspieszających...

    Ale to chyba w duzej ciezarowce. Bo u siebie wciskam na luzie gaz i
    silnik wchodzi na maks obroty ponizej sekundy.
    A auto niestety nie ma 5s do setki, ani nawet 10s :-(

    Nie jest to "jeden suw", tym niemniej krotko.

    Chociaz ... na I biegu moze byc inaczej ..

    J.