    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Który aparat robi najładniejsze zdjęcia w JPG?
    Date: Sat, 14 Dec 2013 22:42:16 +0100

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Pewnie dowolny, trzeba tylko ustawić maksymalną jakość.
    > Od dłuższego czasu, poza specjalnymi przypadkami, to umiejętności
    > fotografującego ograniczają jakość zdjęć - nie cechy aparatów.

    Nie tak do końca (jeśli idzie o JPG-i). Ale odpowiedź na pierwotne
    pytanie zależy od kryteriów. Max. rozdzielczości? A może max. wierność
    kolorów? (kiedyś pomierzyłem tablice Gretaga z JPG-owych sampli
    i generalnie najwyżej było Sony), ale także jakość procesu AutoWB
    (tu wreszcie [o ile dobrze zrozumiałem, bo nie wnikałem] dpreview zaczął
    dobrą robotę i daje fotę w AWB pod światłami tradycyjnych żarówek -
    wierność kolorów do oceny).

    BTW: Gdyby ktoś miał ochotę na dokładniejsze wyniki z konkretnych
    aparatów, to może mi wysłać dokładnie wycięte z sampli tablice Gretaga -
    słabo skompresowane JPG-i ew. może max. skompresowane PNG-i, jeśli nie
    wyjdzie za dużo.

    Aha - pliki trzeba podpisać modelami w nazwie pliku. No i powinien
    być jakiś wybór modeli, żebym i ja miał jakąś informację zwrotną. :)

    Pewnie wszystkie bezlusterkowce.

    To koniecznie musisz uciekać od starych Sony! ;-) Problemy
    z dziwnymi artefaktami (i to dość brutalne) zdarzały się też chyba na
    wydziwianych matrycach niebayerowskich (wszystkie Fuji?). Możesz też
    poszukać grafiki pod hasłem "White orbs" + camera.

    Z innych dziwactw i traktowania użytkownika jak idioty - Panasonic
    zaczął (ale nie śledziłem na ile głupi zwyczaj się przyjął) PRZYMUSOWO
    korygować wady swojej widocznie nędznej optyki. Automatycznie prostuje
    beczkę itp., ale oczywiście kosztem rozdzielczości oraz dokładności
    kadru - zjada krawędzie.

    Już tylko z tych kilku myśli widać, że JPG z puszki, to nie taka
    dowolna sprawa, jak mogłoby się wydawać. Robi się wręcz coraz gorzej,
    bo postępuje specjalizacja na totalnie lamerskie
    modele/półki/producentów oraz na te przynajmniej próbujące dopieścić
    zaawansowanych użytkowników.

    I pewnie jeszcze jakąś nagrodę wygrać? :) Jak znajdę czas, to
    przed Świętami jeszcze coś na ten temat napiszę... :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]