  • Data: 2010-02-09 18:15:26
    Temat: Re: Który Pentax lepszy: K-X czy K10d?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "cichybartko" <c...@g...com> napisał:

    >[...]
    > Widzisz problem w tym że ergonomia to nie wszystko, czasami priorytetem
    > jest jakość. Twoje zarzuty o ergonomii przypominają mi ciągłe dyskusje o
    > szumach czy narzekanie na AF, i co by było gdybym posiadał super
    > szklarnie. O praktyce prawie się w ogóle nie rozmawia.

    Ale - eregonomia jest jak najbardziej powiazana z praktyką. W rzeczywistych
    warunkach kiepska ergonomia używanych narzędzi potarfi w wyraźny sposób
    pogorszyć jakosć wykonanej pracy. Coz tego, ze spzret zapewni potencjalnie
    rewelacyjne możliwości filmowe, jeśli wskutek niewygodnego trzymania będzie
    trząsł Ci się w rękach, jeśli zmieniając ręcznie ogniskowa pierscieniem nie
    będziesz potrafił tego zrobić płynnie (a na dodatek jeśli nie bedziesz maił
    aparatu an statywie - a nie zawsze mozna mieć - krecąc jedną ręką
    pierścieniem ogniskowej będzie Ci trudno uniknać poruszeń aparatu, a już
    płynne prowadzenie go za motywem będzie niemal niemożliwe, jeśli w ostrym
    słońću nie będziesz w stanie precyzyjnie kadrować, bo na oświetlonym nim
    ekraniku LCD (a pamiętaj, że nawet jeśli będzie to ekranik odchylany, to
    trudno Ci będzie przestawiać kąt ustawienia ekranika podczas filmowania) nie
    bedziesz wiele widział. Krecenie filmów i fotografowanie to czynnosći jednak
    dosć istotnie się różniące i urządzenie projektowane do jednego z tych zadań
    drugie z nich będzie wykonywało kulawo.

    > Jest duża grupa
    > zapaleńców dla których otwiera się nowe epoka, jeśli ta ergonomia jest
    > kluczową przeszkodą to pozostaje mi tylko współczuć.

    I dla tych zapaleńców zapewne powstana kiedyś kamery wykorzystujace pewne
    nowe możliwości matryc lustrzanek cyfrowych. I pewnie nawet niezłe zdjecia
    da sie nimi robić, ale... w tej z kolei dziedzinie duzo praktyczniejsze
    bedzie użycie apaartu cyfrowego.

    > Na podanej stronie
    > jest nawet link do reportażu wojennego wykonanego cyfrową lustrzanką,
    > więc jak widać wszystko zależy od nastawienia i umiejętności operatora.

    Można walczyć z narzędziem, ale... rzadko ma to sens. Zazwyczaj lepszym
    rozwioazaniem jest zastosowanie narzędzia wyspecjalizowanego do danego
    zadania. Oczywiscie w awaryjnej sytuacji - gdy nie pod ręką innego narzędzia
    można czasem wbić gwóźdź nawet za pomocą łopaty, ale... zwykle lepiej jednak
    poszukać młotka.

    > Należy pamiętać że jest to początek i w przyszłości możemy być świadkami
    > powstania hybryd aparatu i kamery.

    Takie hybrydy już dawno powstyały - jednym z przykładów jest Pentax Optio
    MX-4 ktorego akurat używam do makro (do tego przypadkowo świetnie się
    nadaje). Do kręcenia filmów jest zdecydowanie taki sobie. Klasycznym
    pzrypadkiem narzędzia-hybrydy jest scyzoryk - niby mozna nim wkręcić śrubkę,
    ale śrubokrętem zrobi się to znacznie wygodniej, a i do krojenia chleba nóż
    kuchenny jest nieco wygodniejszy. Oczywiscie na takie uniwersalne narzędzia
    też będzie jakis rynek - są sytuacje, gdy choćby ze wzgledu na ograniczenia
    ciężaru i rozmiarów trzeba zabrać jedno narzędzie uniwersalne zamiast
    zestawu specjalizowanych.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)