  • 1. Data: 2009-03-05 19:42:27
    Temat: Które zasilanie jest zakłócane
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    Witam
    Mam oto taki problem w swoim aucie.
    Jest radio samochodowe, podłączone standardowo fabryczną instalacją do
    zasilania i głośników
    Dodatkowo do radia dołączony jest wzmacniacz zasilający głośnik basowy w
    bagażniku, zasilany przez przetwornicę. Zarówno wzmacniacz jak i
    przetwornica zbudowane przeze mnie.
    Radio jest podłączone do aktywnej anteny wewnętrznej, przyklejanej do szyby.
    Wszytko ma ze sobą następujące punkty wspólne:
    1. Załączenie wzmacniacza jest realizowane przez sygnał podnoszenia
    anteny z radia. Ten sam sygnał był sugerowany jako zasilanie w
    instrukcji anteny.
    2. Masa też jest wspólna

    Problem:
    Problem jest taki, że jak włączę wzmacniacz, to sygnał radiowy jest
    bardzo mocno zakłócany.

    Próbowałem:
    1. Przełączyć zasilanie anteny pod inne zasilanie (po stacyjce i
    bezpośrednio do akumulatora
    2. Filtrować napięcie zasilające kondensatorem wpiętym miedzy zasilanie
    anteny a masę.

    Takie tam przemyślenia:
    1. Cały wzmacniacz jest zabudowany w obudowie z tworzywa, może jak się
    dołoży ekran, to problem ustąpi?

    Macie jeszcze jakieś pomysły, co z tym zrobić?
    Dzięki
    Pozdrawiam
    TomekB

  • 2. Data: 2009-03-05 20:07:35
    Temat: Re: Które zasilanie jest zakłócane
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    entroper pisze:
    > Użytkownik "TomaszB" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > i odbierasz ją w radiu :)

    Zapewne, tylko jak się pozbyć tego niepotrzebnego sprzężenia, ekran
    wystarczy?

  • 3. Data: 2009-03-05 20:10:50
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "TomaszB" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > (...) przetwornica zbudowane przeze mnie.

    i odbierasz ją w radiu :)

    e.

  • 4. Data: 2009-03-05 21:24:02
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Zapewne, tylko jak się pozbyć tego niepotrzebnego sprzężenia, ekran
    > wystarczy?

    Jeśli zakłócenia siałyby tylko z wnętrza ekranu, to tak, jednak pewnie
    rozłażą się po przewodach i na dodatek te przewody sieją dalej. Trzebaby
    całą końcówkę zapakować w szczelny ekran z grubej blachy a wszystkie wejścia
    i wyjścia oddzielić odpowiednimi filtrami. Będzie z tym sporo grzebania (w
    warunkach amatorskich niestety metodą prób i błędów). Może być kłopotliwe
    mechanicznie (trzeba te filtry gdzieś zmieścić i zgrać z ekranem). Jeśli
    przetwornica sieje bardzo, można z tym walczyć walczyć i nie zwalczyć.
    Może być jeszcze tak, że wzmacniacz wzbudza się na w.cz., do wykrycia
    przydałby się oscyloskop, bo zwykle nie ma słyszalnych efektów, jedynie
    pobór prądu jest za duży. Nie wykrycie w porę grozi spaleniem subwoofera w
    "dziwnych" okolicznościach.

    e.

  • 5. Data: 2009-03-05 21:37:25
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    entroper pisze:
> [...]
    > pobór prądu jest za duży. Nie wykrycie w porę grozi spaleniem subwoofera w

    Na początek spróbuje z ekranem, jak nie wyjdzie to wracam do starej
    anteny na dachu, a pod tą od CB trzeba będzie wywiercić otwór w dachu.

  • 6. Data: 2009-03-06 10:28:35
    Od: "Greg" <o...@m...com>

> [...]
    > Dodatkowo do radia dołączony jest wzmacniacz zasilający głośnik basowy w
    > bagażniku, zasilany przez przetwornicę. Zarówno wzmacniacz jak i

    też kiedyś zbudowałem przetwornicę i po jej włączeniu w aucie totalnie nic
    nie szło odebrać ;)

  • 7. Data: 2009-03-06 18:04:59
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    Greg pisze:
    > też kiedyś zbudowałem przetwornicę i po jej włączeniu w aucie totalnie nic
    > nie szło odebrać ;)

    Ja już rozwiązałem swój problem. Problem był jak zwykle w masie, a
    właściwie w jej zapętleniu przewodem, którym przesyłany jest sygnał
    audio. Wystarczyło rozciąć i wszystko pięknie działa.