  • Data: 2013-12-18 01:02:31
    Temat: Re: Które aparaty kupować (a których nie! ;)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Tomasz" <t...@g...com> wrote:

> [...]
    waga IQ) *

    > Nie moge zinterpretowac nijak Twojego wzoru.
    > Co u Ciebie oznacza taki daszek ^ i co to za "pierwiastek stopnia" (
    > ktorego stopnia).
    > I co Ty tu wogóle napisałeś: "a z pośredniego wyniku wyciągnięty
    > pierwiastek
    > stopnia = waga IQ + waga ceny_PL! + waga masy. Fertig, czyli voila!
    > :))"

    Bo jest to zapis typowy dla arkusza kalkulacyjnego, którego pewnie
    nie używasz (MS Excel).

    - ^ to jest potęga danego zaraz potem stopnia.

    A ponieważ wychodziłyby z tego kosmiczne liczby, to na koniec
    wyciąga się z nich pierwiastek stopnia równego sumie wszystkich stopni
    potęg. Np. u mnie wagi zawsze sumują się do 20, dlatego i pierwiastek
    wyciągany jest 20. stopnia.

    Na koniec wyjaśnię jeszcze wszystkim dlaczego ważona średnia
    geometryczna, a nie np. ważona arytmetyczna.

    Otóż ważona średnia arytmetyczna jest bardzo dobra, gdy wysoki wynik
    jednej cechy może nadrobić niedostatki drugiej cechy. Np. sprawdzamy,
    czy żelazne odważniki mogą być tak samo dobre, jak ołowiane. I o'kay -
    niższą gęstość żelazo z powodzeniem nadrobi innymi zaletami (trwałość).
    Czy w aparatach fotograficznych też mamy taką sytuację?

    Zdecydowanie nie!

    Mało nas interesuje rewelacyjny aparat, niedrogi, ale... ważący dwie
    tony.

    Albo lekutki, świetna matryca, tylko kosztujący 50 milionów. Funtów.

    I w tych przypadkach najlepiej sprawdzi się średnia geometryczna -
    tutaj jedna cecha na bardzo niskim poziomie przekreśla dobry wynik
    końcowy. I tak to właśnie jest z aparatami - jednej "zabójczej" cechy
    nie osłodzi nam poprawa w innej kategorii.

    I stąd też tak dobre wyniki rankingu liczonego całkowicie a priori -
    można by rzec w całkowitym oderwaniu od rzeczywistości sklepowej. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]