    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Date: Tue, 17 May 2011 12:37:09 +0200

    W dniu 2011-05-16 22:02, dominik pisze:

    > Ale nawet jeden wyjątek rozwala całe twierdzenie :) Mora na regularnych
    > powierzchniach nie jest tak bardzo szczególna, w architekturze jest tego
    > sporo, w naturze czasem też.

    Nie chodzi mi o żadne twierdzenia, a o praktyczne wykorzystanie zjawiska
    mory. Wykorzystuję je często jako wspomaganie przy ustawianiu ostrości i
    daje to dobre rezultaty. Koniec, kropka. Zdjęć architektury z ręcznym
    ustawianiem ostrości nie robię (zresztą w ogóle zdjęć architektury mało
    robię) ale gdyby mora w nieostrych rejonach występowała często w
    przyrodzie - raczej bym to zauważył.

    > Niekoniecznie zdaje się na AF, czasem np. ustawiam ostrość na matówce, a
    > potem podnoszę aparat po to by zmienić perspektywę. Przy rybim oku nawet
    > nie mam AF :)

    Czyli dokładnie tak jak napisałem - 'albo ustawia ostrość na matówce'.
    > A to my nie o lustrzankach gadamy? :)

    Chyba w tym momencie gadamy o istotności rozmiarów i rozdzielczości
    ekranika LCD. Ja twierdzę z uporem, ze są to cechy szczególnie ważne dla
    tych, którzy kadrują i ustawiają ostrość na ekraniku (obojętne -
    lustzranki w trybie LV czy kompakta), Ty z niezrozumiałych dla mnie
    powodów to negujesz twierdząc że cechy te są istotne głównie przy
    oglądaniu już zrobionych zdjęć.

    > [...]
    > Kiepskie? a z czym to porównujesz?

    Ze zwykłymi lustrzankami pozbawionymi wad wynikających z podziału
    światła na lustrze między wizjer i matrycę oraz EVIL-ami.

    >[...]
    > Wychodzić będą zawsze, ale nie sugerowałem czekanie na następcę tylko to,
    > że ekrany 230kpix odchodzą tam gdzie ich miejsce - zaraz obok np. 6Mpix
    > matryc ;)

    Tum niemniej dzisiejsza sytuacja jest taka, że K-X z taka samą matryca
    jak K-R a nieco od niego słabszy pod kilkoma względami (brak
    podświetlania punktów AF w wizjerze, gorszy ekranik LCD, wolniejszy AF w
    trybie LV i brak lampki wspomagania AF) można kupić o kilkaset zł
    taniej. I w zależności od potrzeb i majętności kupujacego optymalny
    wybór aparatu może być rózny.

    > Pytanie tylko czy ciągle to przeszkadza tak bardzo i w ilu sytuacjach
    > popsuje zdjęcie. Gdzieśtam to już tylko marudzenie, a nie realny problem :)

    Zależy jakie zdjęcia robisz. Przy architekturze czy krajobrazie problemu
    nie ma, ale przy np. fotografii sportowej lub niektórych działach
    fotografii przyrodniczej już jest. To, że widzisz kadrując nie to, co
    się w danej chwili dzieje a to, co się działo ułamek sekundy temu może
    przy fotografowaniu dynamicznych scen być znaczącym utrudnieniem.

    > [...]
    > Czemu sugerujesz, że jest kiepski?

    Sam żeś napisał 'Jeśli by to zrobić porządnie to byłoby pewnie wiele
    lepiej' - to chyba jednoznacznie sugeruje, że nie jest to rozwiązanie
    dobrze dopracowane.

    > [...]
    > Wcale tak nie jest powiedziane znów, że nie ma. Chociażby sony 717 dawniej
    > miało złącze do lampy i akcesoriów (można było łączyć).
    > Technicznie spokojnie się da, szczególnie że przez lampę nie przełazi
    > jakaś niewiarygodna komunikacja. W niektórych evilkach przy lampie jest
    > dodatkowe złączę i EVF wsuwa się w lampę i od razu w to złącze wpina - to
    > też byłoby całkiem szybkie.

    Problem widzę raczej nie w komunikacji, a w mechanicznej sztywności
    konstrukcji. Lampa zewnętzrna potrafi swoje ważyć i mieć odpowiednie
    gabaryty. Ekranik też musi mieć swoje rozmiary (jak już ma być
    zewnętrzny to pewnie marzył by Ci się nieco większy od odchylanego) - z
    czym wiąże się pewien ciężar i (co chyba jest większym problemem niż
    ciężar) koniecznosć zapewnienia pewnej przestrzeni w której mógłby być
    swobodnie obracany aby w nic nie zahaczać i nie utrudniać dostępu do
    elementów sterujących aparatu. To nie tak łatwo ze sobą pogodzić...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)