    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Date: Mon, 16 May 2011 22:02:03 +0200

    On 2011-05-16 18:28, Marek Wyszomirski wrote:
    > Rozumiem, że twierdzisz, że lepiej ode mnie wiesz, jak ja ustawiam ostrość
    > robiąc zdjęcia?

    To niestety źle rozumiesz, bo tak nie napisałem :)
    Zgadzam się, że mora może być wskazówką, ale zdecydowanie nie świadczy o
    ostrości.

    > Jakie AF? Ja w ogóle przy makro nie używam AF!

    Primo - nie pisałem o Tobie, a widzę, że bardzo personalnie to odebrałeś,
    że skoro makro to Ty, a sekundo chodziło mi o ostrość po prostu
    (rzeczywiście bez znaczenia czy ustawiona automatycznie czy ręcznie).

    > Przy przymkniętej też tak właśnie jest. I to pomaga w ustawieniu ostrości.

    Owszem, im większa skala odwzorowania tym więcej się rozmywa, więc i
    przymykać trzeba żeby bleblało się tak samo ;)

    > Właśnie to byłby przypadek mocno szczególny. Wiem to z praktyki - bo
    > wystepowanie mory wykorzystuję często do ustawiania ostrości przy makro na
    > strukturach oka złożonego owada - z całkiem dobrym skutkiem.

    Ale nawet jeden wyjątek rozwala całe twierdzenie :) Mora na regularnych
    powierzchniach nie jest tak bardzo szczególna, w architekturze jest tego
    sporo, w naturze czasem też.

    > Patrzysz z perspektywy użytkownika lustrzanki który albo zdaje się na AF,
    > albo ustawia ostrość na matówce. To dość jednostronny punkt widzenia.

    Niekoniecznie zdaje się na AF, czasem np. ustawiam ostrość na matówce, a
    potem podnoszę aparat po to by zmienić perspektywę. Przy rybim oku nawet
    nie mam AF :)
    Ale nic - chciałem tylko powiedzieć, że nici z rozdzielczości ekranu jeśli
    ktoś musi odsunąć aparat daleko od oczu, a mając wizjer głównie po to
    większość to LV wykorzystuje. Robal przy błotnistej powierzchni tak, że
    się nie da zniżyć głowę na odległość w jakiej jest wizjer kątowy to na
    prawdę mniejszość sytuacji i owszem tak będzie wygodniej ;)

    > Znów spojrzenie z wąskiego punktu widzenia użytkownika lustrzanki.

    A to my nie o lustrzankach gadamy? :)

    > Spora
    > część ludzi ma aparaty w ogóle bez wizjera - albo tylko z wizjerem
    > elektronicznym. I zgodnie z trendem stopniowego przejmowania rynku przez
    > EVIL-e będzie takich ludzi coraz więcej.

    Ale co to przeczy mojej tezie z wyżej? :)

    > Wyobraź sobie, że są też tacy,
    > którzy niemal nigdy nie oglądają już wykonanych zdjeć na ekraniku aparatu,
    > a dopiero w domu na monitorze - choćby ze względu na to, że w trakcie
    > sesji zdjęciowej szkoda im na to czasu oraz z powodu kiepskiej
    > czytelności obrazu na ekranie LCD aparatu w ostrym świetle dziennym (nie
    > chodzi mi tu o rozdzielczość, ale o bardzo słaby kontrast obrazu na
    > ekraniku oświetlonym silnym światłem zewnętrznym). Ja też do takich należę
    > - ponad 90% wykonanych zdjęć oglądam dopiero w domu.

    Ale ja Ci nie mówię, by się doktoryzować z każdego zdjęcia w trakcie
    sesji, ale chyba dzisiaj nie ma człowieka, który by nie zerknął kontrolnie
    na LCD w trakcie zdjęć. W kolejne weekendy teraz byłem na ślubach i nawet
    profesjonaliści z wypaśnym sprzętem sprawdzają czy dobrze się naświetla,
    czy kluczowe ujęcia wyszły ok.
    Amatorzy natomiast sobie pokazują jak wyszedł ich uśmiech i mina.
    Wykorzystanie ekraniku do oglądania zrobionego kadru jest zdecydowanie
    wiele większe niż to do czego używa go garstka zapaleńców z manualem.
    Zresztą nie wiem do czego zmierzasz, w tej dyskusji, a zdaje się, że
    oryginalnie napisałem, że rozdzielczość LCD wiele bardziej przydaje się
    poza LV, które w lustrach to i tak jest na doczepkę. W LV nie
    powiedziałem, że się przydać zupełnie nie może, a nawet wspominałem że
    pewnie daje tę wygodę.

    > Krótko mówiąc - na razie mamy dwa raczej kiepskie aparaty i wiarę, ze
    > rozwiązanie okaże się cudowne. Podejrzewam, że marketingowcy zrobią sporo
    > by wiarę tę podsycić.

    Kiepskie? a z czym to porównujesz?
    To jest klasa amatorska i tutaj to rozwiązanie wychodzi naprzeciw wadom,
    jakie mają teraźniejsze konstrukcje czyli słaby wizjer i słaby tryb
    filmowania. W swoim otoczeniu to nie takie głupie znów. Zresztą przyszłość
    tkwi z pewnością w elektronice i sony jako pierwsze odważyło się zmienić
    coś w tradycyjnym podejściu, co nie jest takie znów złe.

    > Ale pytający chce kupić aparat nie kiedyś, a w najbliższej przyszłości.
    > Gdyby miał się kierować tym co będzie kiedyś - powinniśmy mu doradzić by w
    > ogóle nie kupował aparatu a czekał do emerytury albo i dłużej - bo wciąż
    > będą wchodziły nowe rozwiązania z większą ilością bajerów.

    Wychodzić będą zawsze, ale nie sugerowałem czekanie na następcę tylko to,
    że ekrany 230kpix odchodzą tam gdzie ich miejsce - zaraz obok np. 6Mpix
    matryc ;)

    > Niestety nie jest aż tak różowo. Spróbuj się szybko obrócić z aparatem
    > oglądając obraz LV na ekranie LCD - daje się zauważyć, ze na ekranie
    > widzisz to, w co celowałeś o ułamek sekundy wcześniej. opóźnienie jest
    > mniejsze niż w starych konstrukcjach, ale nadal zauważalne.

    Pytanie tylko czy ciągle to przeszkadza tak bardzo i w ilu sytuacjach
    popsuje zdjęcie. Gdzieśtam to już tylko marudzenie, a nie realny problem :)

    > Ja już swoje argumenty za lepszością odchylanego LCD przedstawiłem - i
    > zdecydowanie wolę odchylany.

    No :) a ja wolę na kablu :)

    > Nie miałem ZigView, więc być może jest na tyle kiepski ergonomicznie, ze
    > wiele można poprawić. Ale zrobienie zewnętrznego monitora na tyle dobrze,
    > aby jego czas przygotowania do pracy był porównywalny z czasem odchylenia
    > ekranika się nie da.

    Czemu sugerujesz, że jest kiepski?
    Jest zrobiony możliwie najlepiej jak się da by być uniwersalnym i
    jednocześnie funkcjonalnym. Jedyne co można poprawić to kwestie, które już
    wymagają współpracy z procentem body, a na to nie liczyłbym. Wymyślać za
    to sobie można.

    > I jakoś tej chęci nie widać - chyba właśnie dlatego, ze przegrywa z chęcią
    > oskubania klienta.

    Moim zdaniem raczej przegrywa to z zawiłościami każdego producenta. Jak
    powstaje dany produkt to inaczej widzi go projektant, inaczej marketing,
    potem coś zmienione zostanie ze względu na produkcję, w testach wyjdzie
    jeszcze coś itd. Wiele razy coś fajnego zmienia się na końcu w mało
    użyteczny produkt, bo tak wyszło niestety.
    ZigView jest akurat pomysłem przeciwnym do tej idei, tam widać, że
    projektował go pasjonat i dodał kilka ciekawostek, które nie są obecne
    nawet w aparatach. Firma jednak jest mała i mogli oni nad tym zapanować.

    > Poza tym - nawet w przypadku chęci - problem z
    > technicznego punktu widzenia nie jest taki łatwy. Jedyny w miarę sensowny
    > sposób szybkiego podłączania takiego monitora tak by po podłączeniu nie
    > wymagał dodatkowej ręki do trzymania i mógł być zasilany z aparatu oraz to
    > odpowiednio zmodyfikowane sanki lampy błyskowej (przy okazji można by
    > przez nie przepuścić też sygnał video by uniknąć komunikacji
    > bezprzewodowej). Tyle że... jak podłączysz tam monitor - nie masz już
    > gdzie podłączyć zewnętrznej lampy:-(.

    Wcale tak nie jest powiedziane znów, że nie ma. Chociażby sony 717 dawniej
    miało złącze do lampy i akcesoriów (można było łączyć).
    Technicznie spokojnie się da, szczególnie że przez lampę nie przełazi
    jakaś niewiarygodna komunikacja. W niektórych evilkach przy lampie jest
    dodatkowe złączę i EVF wsuwa się w lampę i od razu w to złącze wpina - to
    też byłoby całkiem szybkie.

    > A dla mnie byłoby istotną zaletą - ale obawiam się, ze trzeba będzie się
    > bez niej obyć - nie wiadomo czy i kiedy Pentax tę funkcjonalność wprowadzi.

    No jak widzisz nie każdy za tym tęskni ;)
    Może więc pentaks jednak pójdzie drogą dodatkowych ekranów, tym bardziej
    że da się na nich zarobić.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564