  • Data: 2009-03-24 17:33:18
    Temat: Re: Kto z was nie używa photoshopa
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    EMPI napisał:
    > Hej !
    >
    > Wstępnie korzystam z Picasa. Do bardziej zaawansowanej obróbki mam GIMPa.

    > O! właśnie miałem zacząć watek ale może się podepnę tutaj. Właśnie
    > ukazała się wersja digiKama pod windowsy. Piszą że będzie konkurował z
    > Picasą. Czy mógłbyś wskazać przewagi digiKama nad Picasą lub odwrotnie ?

    Picasę słabo znam więc mogę tylko najważniejsze rzeczy (dla mnie)
    z digiKam podać (w uwagach odnośnie Picasy mogę się mylić):

    - digiKam ma bardzo rozbudowane możliwości edycji metadanych
    EXIF/IPTC/XMP nie tylko w jpg ale i dla tif-ów czy raw-ów co jest
    rzadkością w darmowych programach (Picasa w ogóle w pełni wspiera
    tylko jpg, z innymi formatami o ile pamiętam bywają kłopoty)
    - rozbudowane funkcje edycji zdjęcia zapewniające najważniejsze
    narzędzia; oczywiście GIMPa czy PS nie zastąpi, ale w 99% zdjęć
    wakacyjnych wystarczają
    - możliwość podejścia do zarządzania zdjęciami z wielu różnych stron:
    czasami na podstawie katalogów, czasami tagów, czasami dat
    - Picasa jest silnie związana z PicasaWeb i chyba tylko z tym, w digiKam
    masz wtyczki eksportu do PicasaWeb, flickra, Facebooka jeśli chodzi
    o publiczne serwisy on-line, ma wsparcie dla gallery czy tradycyjnych
    statycznych "zrzutów" HTML, simpleviewer (flashowa prosta galeryjka).

    Nowością w 0.10 są narzędzia związane z geolokalizacją. Jeśli masz GPS
    z loggerem to bardzo łatwo powiążesz go ze zdjęciami a potem na mapce
    zobaczysz gdzie zdjęcie było zrobione (jeśli nie masz loggera to masz
    wtyczkę dzięki, której możesz ręcznie pododawać odpowiednie dane przy
    pomocy Google Maps). Możliwość kwerend na mapie - zakreślasz prostokąt
    myszką i digiKam pokazuje ci wszystkie zdjęcia zrobione na danym
    terenie. Z jednej strony zabawka, z drugiej bardzo fajna rzecz do
    przeglądania zdjęć z wakacji.

    Znane mi wady w porównaniu do Picasy: brak wersjonowania zdjęć i ich
    "stackowania". Te rzeczy są w planach ale nie wiem kiedy zostaną
    wprowadzone.

    Picasa jest łatwiejsza w użyciu ale jeśli chodzi o edycję zdjęć to co
    chwila musiałem sięgać do innych narzędzi - w digiKamie mam prawie
    wszystko czego mi trzeba. Jeśli chodzi o metadane to w ogóle nie ma
    porównania.

    m.
    --
    Nawet jeśli skończymy w ruinach to było piękne.