    From: John Smith <d...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kto skalibruje metrahit?
    Date: Wed, 29 Aug 2012 11:57:35 +0200

    > Znacie może kogoś kto skalibruje mój prywatny multimetr Metrahit 23?
    > Popłynął na napięciu jakieś -0,2%. R jest dobrze, więc musiała mu
    > popłynąć referencja. Teraz kurcze to już ani jednego PR w środku :-(

    Sam (precyzyjny) scalak od referencji, to mało prawdopodobne aby
    "popłynął". Nie pamiętam takiego przypadku. W pierwszym roku po
    produkcji, to i owszem, 50 nawet 150ppm mogą zejść, ale nie więcej. Mam
    miernik Metexa co kalibrację trzyma po 25 latach (mało używany) od zakupu.
    Bardziej prawdopodobne jest uszkodzenie w obwodach wejściowych, np. w
    dzielniku wejściowym. Jeżeli napięcie mierzone przechodzi przez zestyki,
    nawet złocone, to radzę je przeczyścić czymś, co nie zedrze warstwy
    złota. Papier ścierny odpada. Ja używam flaneli ze spirytusem.
    Pasożytnicze termopary mogą się robić na zanieczyszczonym, bądź zdartym
    zestyku.
    K.