  • Data: 2010-09-11 21:33:43
    Temat: Re: Krew
    Od: amos <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 11 Wrz, 18:48, to <t...@a...xyz> wrote:
    > Niestety jakaś infekcja mnie dopadła. Przeziębienie w sensie. Z tym chyba
    > nie można? Czy można? Sorry za głupie pytanie, ale naprawdę nie wiem.

    Wlasciwie krew mozna oddac w kazdym szpitalu czy Centrum Krwiodastwa
    podajac nazwisko pacjenta i miejsce do ktorego ma trafic.

    Ponizej przydatne informacje dotyczace oddania krwi:
    (za http://www.rckik-warszawa.com.pl)

    Kandydat na dawcę krwi lub dawca krwi:

    * Kwalifikowany jest przez lekarza do oddania krwi, osocza,
    zabiegów aferezy i innych zabiegów na podstawie oceny informacji
    zawartych w wypełnionym kwestionariuszu dla dawców krwi, wywiadu
    lekarskiego, badania przedmiotowego uwzględniającego wyniki
    pomocniczych badań diagnostycznych,
    * W obecności lekarza przed każdym zabiegiem pobrania krwi, osocza
    lub innym zabiegiem (w tym m. in. osocza metodą plazmaferezy, krwinek
    płytkowych i krwinek białych metodą aferezy automatycznej) wyraża w
    kwestionariuszu pisemną zgodę na określony zabieg.
    * Dawca w każdej chwili podczas donacji może wycofać zgodę na
    oddanie krwi, a po oddaniu krwi może poinformować, że jego krew nie
    nadaje się do przetoczenia.
    * Badanie lekarskie pozwala wykryć szereg sytuacji, w których
    oddawanie krwi jest przeciwwskazane. Przeciwwskazania mogą być
    bezwzględne, dyskwalifikujące badaną osobę na stałe lub względne
    dyskwalifikujące czasowo.
    * Badanie lekarskie poprzedzające pobranie krwi od kandydata na
    dawce krwi lub od dawcy krwi obejmuje:
    - wywiad medyczny
    - skrócone badanie przedmiotowe

    WYWIAD MEDYCZNY
    Wiek

    *
    dawcą może być osoba w wieku od 18 do 65 lat
    *
    w wyjątkowych przypadkach lekarz może wyrazić zgodę na oddanie
    krwi przez osobę powyżej 6 roku życia
    *
    dawcy pierwszorazowi do 60 roku życia, powyżej tego wieku po
    uzyskaniu zgody lekarza w placówce służby krwi

    BADANIE PRZEDMIOTOWE

    Lekarz przeprowadza skrócone badanie przedmiotowe kandydata na dawcę
    lub dawcy krwi zwracając uwagę na:

    1. Wygląd ogólny

    Dyskwalifikuje się osoby, których wygląd ogólny może wskazywać na
    pozostawanie pod wpływem alkoholu, narkotyków lub leków oraz nadmierne
    pobudzenie psychiczne.

    2. Ciężar ciała

    Ciężar ciała nie powinien być mniejszy niż 50 kg

    3. Temperatura ciała

    Temperatura ciała, która mierzona jest pod pachą nie powinna
    przekraczać 37oC

    4. Tętno

    Tętno powinno być miarowe o częstotliwości od 50 do 100 uderzeń na
    minutę

    5. Ciśnienie tętnicze

    Wartości ciśnienia tętniczego nie powinny przekraczać:

    180 mm Hg dla ciśnienia skurczowego

    100 mm Hg dla ciśnienia rozkurczowego

    6. Węzły chłonne

    Szczególną uwagę należy zwrócić na stan obwodowych węzłów chłonnych
    przede wszystkim szyjnych, karkowych, nadobojczykowych i pachowych,
    powiększenie obwodowych węzłów chłonnych stanowi przeciwwskazanie do
    pobrania krwi aż do wyjaśnienia przyczyny ich powiększenia.

    7. Zmiany skórne

    Okolica miejsca wkłucia do żyły powinna być wolna od jakichkolwiek
    zmian chorobowych.

    --
    amos