-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.straub-
nv.de!newsfeed01.sul.t-online.de!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2
.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!novia!nx02.iad01.newshosting.com!newsh
osting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news
.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Wed, 11 Aug 2010 11:46:50 +0200
From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (X11/20100411)
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Koszt jazdy na światłach - mnie wyszło 240zł/rok - szok
References: <i3hphu$mdr$1@inews.gazeta.pl> <m...@b...softax.pl>
<i3r8oe$2d3m$1@news2.ipartners.pl>
In-Reply-To: <i3r8oe$2d3m$1@news2.ipartners.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <4...@b...softax.pl>
Lines: 90
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.18.189.42
X-Trace: 1281519902 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 21009 83.18.189.42:49435
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2302861
[ ukryj nagłówki ]Jakub Witkowski wrote:
> W dniu 2010-08-09 12:22, Sebastian Kaliszewski pisze:
>> Gwidon wrote:
>>> Znalazłem dziś program, który oblicza ile tracimy na niepotrzebnym
>>> zużyciu
>>> paliwa przez nakaz jazdy na światłach w dzień.
>>> Mnie wyszło 240 zł rocznie, a wam?
>>>
>>> http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip
>>
>> A skąd założenie że ten program działa w ogóle z sensem?
>>
>>
>> Proste szacowanie:
>>
>> moc zużywana przez oświetlenie w dzień: 130W (2x55W mijania 4x5W
>> pozycyjne przód i tył).
>
> Plus deska rozdzielcza, tablice rejestracyjne i jakieś duperelki.
Akurat w jednym z moich samochodów deska podświetlona jest zawsze, i przy w
>
>> Średnia moc podczas bardzo łagodnej jazdy to 10KW. Czyli 1.3% zużytego
>> paliwa.
>
> Po co ci jakaś tam średnia moc silnika? Co to ma do rzeczy?
Po to żeby zobaczyć jaki średnio ułamek palonego paliwa idzie na
światła. Tak po prostu łatwiej i będzie zdecydowanie mniejszy błąd.
>
> Ważny jest: łączny czas włączenia świateł oraz pobierana z silnika (za
> pośrednictwem
> alternatora) dodatkowa moc. Nie zapomnij o sprawności alternatora.
ok, tu mój błąd -- trzba ok 80% policzyć (czyli całość pomnożyć razy
1.25 -- w sumie z oświetleniem tablic i takimi duperelami będzie ok 170W).
> Sprawność silnika
> niestety nie jest identyczna w różnych warunkach pracy, ale można w
> pierwszym
> przybliżeniu uśrednić ją i przeliczyć pracę na zużyte paliwo.
Kłopot ze znalezieniem sensownych danych. Co gorsza w zależności od
stylu jazdy, "reżimu pracy" (miasto w korku, miasto przejezdne, trasa,
mieszane, itd...) bardzo się zmienia.
Dane o średniej mocy wykorzystywanej podczas jazdy są bardziej stabilne
i mniej zależne od pojazdu.
A zużycie paliwa na 100km każdy potrafi sobie w miarę nieźle (z błedem
rzędu 10%) policzyć.
>
>> Przyjmijmy że 50% czasu to jest jazda w dobrych warunkach pogodowych w
>> dzień.
>
> Bardzo subiektywne założenie. To powinien być zmienny parametr kalkulacji.
Powinien, ot przyjąłem takie założenie.
>
>> W dodatku to szacowanie nie uwzględnia, że kiedy np. stoisz w korku
>> "na biegu jałowym"
> > to światła nic nie dodają -- energia i tak byłaby zmarnowana
> (zużywana jest na podtrzymanie pracy silnika).
>
> Niestety nie ma tak dobrze. Alternator bardziej obciąży silnik, a układ
> dbający o stałość obrotów biegu jałowego zwiększy dawkę powietrza i paliwa.
Tylko jeśli jest tego paliwa na tyle mało brane, że obroty spadają
poniżej minimum. W co najmniej jednym z moich samochodów zużycie się nie
zmienia (żeby żarło więcej trzeba zdecydowanie mocniej obciążyć).
Poza tym w samochodach gaźnikowych żadnego takiego ukłądu nie było -- ot
dysza wolnych obrotów i musi sie kręcić.
> Dotyczy to każdego obciążenia, nie tylko świateł i nie tylko od
> alternatora.
>
Ale tylko jeśli wykracza poza "widełki"
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 11.08.10 11:49 Sebastian Kaliszewski
- 11.08.10 11:49 Sebastian Kaliszewski
- 11.08.10 12:32 Yans van Horn
- 11.08.10 12:42 Yans van Horn
- 11.08.10 12:58 kamil
- 11.08.10 13:04 Yans van Horn
- 11.08.10 13:14 Waldek Godel
- 11.08.10 13:58 DoQ
- 11.08.10 13:59 DoQ
- 11.08.10 14:01 DoQ
- 11.08.10 14:01 kamil
- 11.08.10 14:49 B.P. \(pobo\)
- 11.08.10 14:53 Lew2
- 11.08.10 15:17 Artur 'futrzak' Maśląg
- 11.08.10 15:19 kamil
Najnowsze wątki z tej grupy
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
Najnowsze wątki
- 2025-01-29 Warszawa => Mid IT Recruiter <=
- 2025-01-29 Białystok => UX Designer <=
- 2025-01-29 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-29 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-01-29 Zdalny podpis
- 2025-01-29 Nazbyt "muzyczne" słuchawki
- 2025-01-29 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-01-29 Prawo jak je [nie]rząd rozumie.
- 2025-01-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-29 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-29 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2025-01-28 Ściąganie hasła frezem
- 2025-01-28 Rok 1973
- 2025-01-28 Warszawa => Programista Dynamics 365 CRM <=
- 2025-01-28 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=