  • Data: 2010-08-11 11:46:50
    Temat: Re: Koszt jazdy na światłach - mnie wyszło 240zł/rok - szok
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jakub Witkowski wrote:

    > Plus deska rozdzielcza, tablice rejestracyjne i jakieś duperelki.

    Akurat w jednym z moich samochodów deska podświetlona jest zawsze, i przy w

    > Po co ci jakaś tam średnia moc silnika? Co to ma do rzeczy?

    Po to żeby zobaczyć jaki średnio ułamek palonego paliwa idzie na
    światła. Tak po prostu łatwiej i będzie zdecydowanie mniejszy błąd.

    > Ważny jest: łączny czas włączenia świateł oraz pobierana z silnika (za
    > pośrednictwem
    > alternatora) dodatkowa moc. Nie zapomnij o sprawności alternatora.

    ok, tu mój błąd -- trzba ok 80% policzyć (czyli całość pomnożyć razy
    1.25 -- w sumie z oświetleniem tablic i takimi duperelami będzie ok 170W).

    > Sprawność silnika
    > niestety nie jest identyczna w różnych warunkach pracy, ale można w
    > pierwszym
    > przybliżeniu uśrednić ją i przeliczyć pracę na zużyte paliwo.

    Kłopot ze znalezieniem sensownych danych. Co gorsza w zależności od
    stylu jazdy, "reżimu pracy" (miasto w korku, miasto przejezdne, trasa,
    mieszane, itd...) bardzo się zmienia.

    Dane o średniej mocy wykorzystywanej podczas jazdy są bardziej stabilne
    i mniej zależne od pojazdu.

    A zużycie paliwa na 100km każdy potrafi sobie w miarę nieźle (z błedem
    rzędu 10%) policzyć.

    > Bardzo subiektywne założenie. To powinien być zmienny parametr kalkulacji.

    Powinien, ot przyjąłem takie założenie.

    > (zużywana jest na podtrzymanie pracy silnika).
    >
    > Niestety nie ma tak dobrze. Alternator bardziej obciąży silnik, a układ
    > dbający o stałość obrotów biegu jałowego zwiększy dawkę powietrza i paliwa.

    Tylko jeśli jest tego paliwa na tyle mało brane, że obroty spadają
    poniżej minimum. W co najmniej jednym z moich samochodów zużycie się nie
    zmienia (żeby żarło więcej trzeba zdecydowanie mocniej obciążyć).

    Poza tym w samochodach gaźnikowych żadnego takiego ukłądu nie było -- ot
    dysza wolnych obrotów i musi sie kręcić.

    > Dotyczy to każdego obciążenia, nie tylko świateł i nie tylko od
    > alternatora.

    Ale tylko jeśli wykracza poza "widełki"

    pzdr
    \SK