  • 1. Data: 2018-12-20 23:20:06
    Temat: Kostki SSD
    Od: s...@g...com

    Pasowałoby mi zamontować na projektowanym badziewiu kostkę SSD, ale nie w postaci
    gotowego modułu takiego jak stosuje się w pecetach. Jest coś takiego gdzieś dostępne?
    Za cholerę nie mogę namierzyć. Jak coś wiecie, to napiszcie. Oczywiście datasheet też
    potrzebny.

  • 2. Data: 2018-12-20 23:41:00
    Temat: Re: Kostki SSD
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Dec 2018 14:20:06 -0800 (PST), s...@g...com
    napisał(a):
> [...]
    Za cholerę nie mogę namierzyć. Jak coś wiecie, to napiszcie. Oczywiście datasheet też

    I ma robic za dysk ?

    Moze zlacze na karte u/SD ?

    J.

  • 3. Data: 2018-12-20 23:47:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    s...@g...com wrote on 20.12.2018 23:20:
    > Pasowałoby mi zamontować na projektowanym badziewiu kostkę SSD

    Co to jest kostka ssd? Goła pamięć flash? Czy pamięć + kontroler?
    Jeśli ta druga opcja to szukaj e.MMC.

    https://www.micron.com/products/managed-nand/emmc/pa
    rt-catalog

  • 4. Data: 2018-12-21 08:57:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 20 Dec 2018 23:47:14 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Co to jest kostka ssd? Goła pamięć flash? Czy pamięć + kontroler?

    A w ogóle jest coś takiego dostępne jak "goła pamięć flash'" bez
    kontrolera? Nawet najprostsze kości flash spi mają kontroler....bo
    jakoś trzeba z taką pamięcią się komunikować.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2018-12-21 09:08:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.12.2018 23:20, s...@g...com wrote:

> [...]
    > Jest coś takiego gdzieś dostępne? Za cholerę nie mogę namierzyć. Jak
    > coś wiecie, to napiszcie. Oczywiście datasheet też potrzebny.

    Dawno, dawno temu w przemysłowych pecetach projektowanych z myślą o
    systemach wbudowanych stosowało się coś takiego jak "Disk on chip" -
    układ scalony w obudowie DIP, mieszczący wewnątrz kompletny dysk twardy
    na pamięci Flash, z interfejsem (bodajże) IDE. Pojemność tego (jak
    nietrudno się domyślić) nie powalała, ale była wystarczająca, żeby
    postawić na tym jakiegoś DOS-a wraz z towarzyszącym oprogramowaniem.

    Były też płytki "Disk on module", ze złączem dysku 2,5" i pojemności
    dochodzącej do kilku GB. Bez trudu można je dostać na Allegro.

    Możesz też wykorzystać kartę CF z przejściówką do IDE.

    To przy założeniu, że projekt o którym mówisz posiada taki interfejs,
    albo pozwala na jego łatwą implementację.

    Ewentualnie:
    - Karta SD odpalona w trybie SPI (jeśli mówimy o mikrokontrolerze) albo
    włożona w przejściówkę ATA/SATA (jeśli ma to pracować w jakimś komputerze).
    - Zwyczajny pendrive. Obecnie nawet tanie mikrokontrolery posiadają host
    USB, który z odpowiednią biblioteką pozwala na łatwe podpięcie
    pendrive'a. Daje nam to nawet kilkadziesiąt GB taniej przestrzeni
    dyskowej w projekcie.

    Sam układ pamięci flash pewnie gdzieś kupisz, tylko jego podpięcie
    będzie nietrywialne - interfejs równoległy z dużą ilością linii. W dysku
    załatwia to kontroler.

  • 6. Data: 2018-12-21 09:13:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.12.2018 08:57, Marek wrote:

    > A w ogóle jest coś takiego dostępne jak "goła pamięć flash'" bez
    > kontrolera? Nawet najprostsze kości flash spi  mają kontroler....bo
    > jakoś trzeba z taką  pamięcią się komunikować.

    Chodziło chyba o to, że stosowane w dyskach (a także kartach pamięci czy
    nośnikach USB) kostki pamięci flash mają interfejs równoległy, który nie
    potrafi bezpośrednio gadać ze standardowym sprzętem komputerowym.
    Potrzebny jest kontroler, który pośredniczyłby w wymianie danych
    pomiędzy pamięcią a popularna magistralą (USB, SD, SPI, SATA). Często
    jest to po prostu jakiś układ 8051.

    Teoretycznie dałoby się taki układ równoległej pamięci flash podpiąć do
    MCU z własnego projektu, ale poszłaby na to cała masa linii...

  • 7. Data: 2018-12-21 09:59:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 21.12.2018 o 08:57, Marek pisze:

    > A w ogóle jest coś takiego dostępne jak "goła pamięć flash'" bez
    > kontrolera? Nawet najprostsze kości flash spi  mają kontroler....bo
    > jakoś trzeba z taką  pamięcią się komunikować.

    Zależy co uznasz za kontroler. Ja miałem na myśli coś co robię korektę
    błędów, zarządza uszkodzonymi sektorami, robi wear leveling, kasuje
    zwolnione sektory w tle, rozkłada strumień danych na kilka(naście)
    nand-flashy żeby zwiększyć transfer itp. Goły nand-flash tego nie ma.

    https://www.micron.com/-/media/client/global/documen
    ts/products/data-sheet/nand-flash/20-series/2gb_nand
    _m29b.pdf

  • 8. Data: 2018-12-21 16:20:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Dec 2018 09:59:51 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
> [...]
    > zwolnione sektory w tle, rozkłada strumień danych na kilka(naście)
    > nand-flashy żeby zwiększyć transfer itp. Goły nand-flash tego nie

    Dokładnie to miałem na myśli, a nie kontroler interfejsu wysokiego
    poziomu typu USB czy SATA.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2018-12-21 20:21:53
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Marek wrote on 21.12.2018 16:20:

    > Dokładnie to miałem na myśli, a nie kontroler interfejsu wysokiego
    > poziomu typu USB czy SATA.

    No więc w takim przypadku, odpowiedź brzmi: tak, można kupić "goły"
    nand-flash bez kontrolera, który by robił te bajery które wymieniłem.

  • 10. Data: 2018-12-22 08:27:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Dec 2018 20:21:53 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > No więc w takim przypadku, odpowiedź brzmi: tak, można kupić "goły"
    > nand-flash bez kontrolera, który by robił te bajery które
    > wymieniłem.

    Nie rozumiesz, jeśli robi te bajery to już jest z kontrolerem, bo
    kontroler robi te bajery.
    Pytam ponownie, czy jest flash bez kontrolera czyli _jedynie,_ z
    wyprowadzeniem samych rzędów i kolumn macierzy?

    --
    Marek