  • 1. Data: 2018-12-21 08:54:47
    Temat: Ilość cykli kasowania pamięci flash
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przeglądając dokumentację układu PIC18F67J60 (ośmiobitowy mikrokontroler
    z wbudowanym Ethernetem) natknąłem się na dosyć dziwną informację:

    "The PIC18F97J60 family provides ample room for application code, from
    64 Kbytes to 128 Kbytes of code space. The Flash cells for program
    memory are rated to last 100 erase/write cycles."

    http://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/3976
    2f.pdf

    W pierwszym momencie pomyślałem, że to pomyłka i zwyczajnie ktoś
    zapomniał dodać kilku zer albo przeoczył słowo "tysięcy". Czy układ
    sprzed mniej-więcej dekady może mieć aż tak słaby flash? To już
    AT89C2051 z lat dziewięćdziesiątych miał wytrzymywać 10 tysięcy cykli
    kasowania/zapisu,..

    Druga sprawa - pamiętam, że parę lat temu podobne pogłoski krążyły na
    temat chipów pamięci SPI Flash, umieszczanych w popularnych modułach
    ESP8266. Miały one wytrzymywać bardzo ograniczoną liczbę cykli
    kasowania, w związku z czym niektórzy zalecali "żonglerkę" modułami na
    etapie rozwijania i debugowania jakiegoś projektu. Czy ktoś spotkał się
    w praktyce z takim zachowaniem? Bo sam fakt, że obecnie moduły te są
    powszechnie wykorzystywane w świecie Arduino zdaje się przeczyć tej
    informacji. Czyżby była to zwykła plotka?

  • 2. Data: 2018-12-21 16:30:36
    Temat: Re: Ilość cykli kasowania pamięci flash
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Dec 2018 08:54:47 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > W pierwszym momencie pomyślałem, że to pomyłka i zwyczajnie ktoś
    > zapomniał dodać kilku zer albo przeoczył słowo "tysięcy".

    Seria J ma obniżoną liczbę cyklów zapisu. Jak poczytasz dalej w
    dokumentacji to stoi tam 1000 times typical a 100 jest gwarantowane
    minimum. Cytyjesz zapis o gwarantowanym minimum a nie typowym.

    --
    Marek